Τη φράση αυτή του Γερμανού καγκελάριου φαίνεται ότι είχε κατά νου η κυβέρνηση της Νικαράγουας από τον περασμένο Απρίλιο, όταν και επισκέφτηκε τη χώρα ο Ρώσος ΥΠΕΞ Σεργκέι Λαβρόφ προκειμένου να προετοιμάσει το έδαφος για το μεγαλύτερο και πιο φιλόδοξο έργο που θα «συνδέει» τα επόμενα χρόνια τη Μόσχα με τη Μανάγκουα, το λεγόμενο και «Μεγάλο Δια-ωκεάνιο Κανάλι». Έτσι ονομάζουν την εναλλακτική της Διώρυγας του Παναμά στις παγκόσμιες θαλάσσιες μεταφορές, την αποκαλούμενη στο διεθνή τύπο και Διώρυγα των φτωχών, τη Διώρυγα της Νικαράγουα.
Μια Διώρυγα που με την κατασκευή της αναμένεται να αλλάξει τα δεδομένα και να βάλει τέλος στη κυριαρχία της Διώρυγας του Παναμά. Ενώ μέχρι σήμερα η διώρυγα του Παναμά μπορεί να εξυπηρετήσει υπερ-πετρελαιοφόρα, έως 120.000 τόνους, η σχεδιαζόμενη Διώρυγα της Νικαράγουα θα είναι ικανή να φιλοξενεί πλοία έως και πάνω από 250.000 τόνους, που είναι και το εκτόπισμα των μεγαλύτερων «σούπερ-τάνκερ» στον κόσμο,αλλάζοντας το status quo στις μεταφορές και σκορπώντας χαμόγελα όχι μόνο στη κυβέρνηση της Νικαράγουα που βασίζει πολλά σ΄αυτό το μεγαλεπήβολο σχέδιο αλλά παράλληλα στη Ρωσία και την Κίνα.
Ρωσία που έδειξε το ενδιαφέρον της όχι μόνο με την επίσκεψη του Σεργκέι Λαβρόφ τον Απρίλιο, μια επίσκεψη αίνιγμα όπως χαρακτηρίστηκε αρχικά, αλλά και με την αιφνιδιαστική επίσκεψη του Ρώσου Προέδρου Βλάντιμιρ Πούτιν λίγους μήνες αργότερα. Ο Πούτιν πραγματοποιούσε επίσημη περιοδεία στη Λατινική Αμερική λίγο πριν από την έναρξη της συνόδου κορυφής των χωρών Brics (έλαβε χώρα στη Φορταλέζα της Βραζιλίας στις 15 και 16 Ιουλίου) όταν ξαφνικά άλλαξε το πρόγραμμα του, και πριν καταλήξει στην Αργεντινή για να δει τη Κριστίνα Φερνάντεζ, έκανε στάση στη Νικαράγουα αποδεχόμενος την πρόσκληση του προέδρου της, Ντανιέλ Ορτέγκα, για μια σύντομη επίσκεψη εργασίας.
Ο Ορτέγκα χαρακτήρισε ιστορική την επίσκεψη Πούτιν λέγοντας «Είναι η πρώτη φορά που επισκέπτεται τη χώρα Ρώσος ηγέτης. Είμαστε πολύ ευτυχείς και σας καλοσωρίζουμε». Ο Πούτιν, από την πλευρά του, με τις δηλώσεις του έδειξε καθαρά τις ρωσικές βλέψεις «Υπάρχουν πολλά που μπορούμε να κάνουμε για την ανάπτυξη των σχέσεων με τη Νικαράγουα, ιδιαίτερα στον τομέα της οικονομίας. Έχουμε ήδη δημιουργήσει μια γερή βάση συνεργασίας», είπε χαρακτηριστικά. Επίσης, δεν παρέλειψε να τονίσει πως η Ρωσία και η Νικαράγουα διατηρούν μακροχρόνιες σχέσεις, σημειώνοντας πως το 2014 είναι χρονιά ορόσημο καθώς φέτος συμπληρώνονται 70 χρόνια από τότε που Ρωσία και Νικαράγουα συνήψαν διπλωματικές σχέσεις. Σημειώνουμε ότι η Νικαράγουα ήταν από τις χώρες που αναγνώρισαν την επανένωση της Κριμαίας με τη Ρωσία.
Υπενθυμίζουμε, ταυτόχρονα,ότι το Νοέμβριο του 2013 το Κοινοβούλιο της Νικαράγουα, επέτρεψε σε δυνάμεις της Ρωσίας αλλά και των ΗΠΑ, να εισέλθουν στο έδαφος της χώρας, κοντά στα θαλάσσια σύνορα με την Κολομβία, στην περιοχή της Καραϊβικής, για την καταπολέμηση της διακίνησης ναρκωτικών.Νωρίτερα, και συγκεκριμένα τον Ιούλιο του 2013, τα ρωσικά ναυπηγεία Nevsky, ανταποκρινόμενα σε αίτημα της κυβέρνησης της Νικαράγουα, πήραν την απόφαση να κατασκευάσουν δύο πυραυλοφόρες κορβέτες Project 12418, ενώ τέσσερα περιπολικά σκάφη ανοικτής θάλασσας Project 14310 αποφασίστηκε να ναυπηγηθούν από τα ναυπηγεία Rybinsk Vympel για λογαριασμό της νοτιοαμερικανικής χώρας.
Η στρατιωτική κινητικότητα συνεχίστηκε και με τις δηλώσεις του υφυπουργού εξωτερικών της χώρας, ο οποίος μετά την αινιγματική επίσκεψη Λαβρόφ τον Απρίλιο του 2014 είχε τονίσει «Πράγματι, το Σύνταγμα της χώρας δεν επιτρέπει την εγκατάσταση ξένων στρατιωτικών βάσεων στο έδαφός μας, αλλά γνωρίζουμε ότι σε αυτήν την περίπτωση, επιτρέπεται μόνο η χρήση του εξοπλισμού και των υποδομών από το ρωσικό Ναυτικό το οποίο θα δύναται να χρησιμοποιήσει τα λιμάνια και τα αεροδρόμιά μας». Την ίδια ώρα, οι φόβοι ότι πιθανόν το Κρεμλίνο να επιδιώκει τη δημιουργία μόνιμης ρωσικής ναυτικής βάσης δίπλα στις ακτές της Αμερικής, ως απάντηση στις κινήσεις του ΝΑΤΟ στην Ευρώπη, εντάθηκαν. Φόβοι που παρέμειναν στο προσκήνιο και με την ανακοίνωση στις 8 Ιουλίου από τη κυβέρνηση της χώρας και την ανάδοχη κινέζικη εταιρεία HKND, της διαδρομής της νέας Διώρυγας που θα συνδέει Ειρηνικό με Ατλαντικό, της Διώρυγας της Νικαράγουα.
Ιστορική Αναδρομή
Η Διώρυγα της Νικαράγουα είναι ίσως η μοναδική στο κόσμο διώρυγα με τόσες επανειλημμένες σχεδιάσεις παρά το γεγονός ότι μέχρι σήμερα δεν έχει πραγματοποιηθεί.
Οι πρώτοι που σκέφθηκαν τη διάνοιξη της ήταν ο εξερευνητής Βάσκο Νούνιες ντε Μπαλμπόα, ακολούθησε ο Πεδράριο Ντάβιλα και ο Βασιλεύς της Ισπανίας Φίλιππος Γ’, ο οποίος και είχε αναθέσει σε Ιταλό μηχανικό τη κατασκευή του έργου προκειμένου να γίνεται διάπλους από τον Ειρηνικό στον Ατλαντικό Ωκεανό και αντίστροφα.
Αργότερα, το έργο αυτό αποφάσισαν να το επιχειρήσουν οι Ολλανδοί και στη συνέχεια οι Γάλλοι, αλλά και πάλι λόγω διαφόρων πολεμικών γεγονότων, ματαιώθηκε.
Είχαν σχεδιαστεί, μάλιστα, και αρκετές διαφορετικές διαδρομές πάνω στο στενό «λαιμό» γης της Νικαράγουα, όπου θα χαρασσόταν η διώρυγα, πάντα με επίκεντρο τη λίμνη της Νικαράγουα, δεύτερη μεγαλύτερη λίμνη στην Κεντρική και Νότια Αμερική, προκειμένου να ενωθούν οι δύο ωκεανοί και να μπορούν να περνούν τα πλοία χωρίς να κάνουν τον τεράστιο γύρο της Ν.Αμερικής από την Παταγονία.
Στη συνέχεια, οι ΗΠΑ ανακοίνωσαν στις κυβερνήσεις των ευρωπαϊκών ναυτικών χωρών την απόφασή τους να επιχειρήσουν εκείνες μόνες τους τη διάνοιξη. Για το σκοπό αυτό μετέβη στη Νικαράγουα ο διάσημος τότε Γάλλος μηχανικός Λεσσέψ, ο οποίος είχε δώσει δείγματα δουλειάς με τη διώρυγα του Σουέζ και της Κορίνθου. Μετά, όμως, από αλλεπάλληλες εσωτερικές ταραχές και συγκρούσεις το 1902 προτιμήθηκε ο Παναμάς για τη διάνοιξη της εν λόγω διώρυγας.
Για να φτάσουμε τελικά στα τέλη του 2006 όταν η κυβέρνηση της Νικαράγουας παρουσίασε ένα νέο σχέδιο της τελικής διάνοιξης της διώρυγας, καταθέτοντας την πρώτη ολοκληρωμένη μελέτη.
Το 2008 ο Ρώσος πρωθυπουργός Ντμίτρι Μεντβέντεφ αναθέρμανε τις συζητήσεις, ωστόσο οι Κινέζοι ήταν αυτοί που πρόσφατα έκαναν το αποφασιστικό βήμα, αφού η κεντρική και λατινική Αμερική εξελίσσονται σε σημαντικές αγορές για τα προϊόντα που εξάγει η ασιατική υπερδύναμη.
«Ένα από τα μεγαλύτερα πλεονεκτήματα της Νικαράγουα είναι και η γεωγραφική της θέση, για αυτό αποφασίσαμε να προχωρήσουμε με το σχέδιο» είχε δηλώσει πριν περίπου ένα χρόνο ο γερουσιαστής του κινήματος των Σαντινίστας Γιανσίτο Χουάρες. Αυτό φαίνεται να πιστεύει και η HK Nicaragua Canal Development Investment Co. (HKND Group), η κινέζικη εταιρεία που ανέλαβε το έργο. Γιατί, όταν ολοκληρωθεί το έργο, η HKND θα λαμβάνει τη μερίδα του λέοντος από τα έσοδα που θα έχει η διώρυγα από το διάπλου των πλοίων, ωστόσο αυτό είναι το λιγότερο. Η θέση της χώρας είναι ο παράγοντας που πραγματικά ενέπλεξε τους Κινέζους σε αυτό το φιλόδοξο σχέδιο, αφού όπως εκτιμάται η Νικαράγουα θα μπορούσε να αποτελέσει ιδανικό μέρος για τη δημιουργία ενός νέου διεθνούς διαμετακομιστικού κέντρου.
«Η εδραίωση της Κίνας ως μεταποιητικό κέντρο, αλλά και η οικονομική ανάπτυξη θα αυξήσουν σε μεγάλο βαθμό την κίνηση εμπορευμάτων για τις επόμενες δεκαετίες» ήταν οι δηλώσεις των εκπροσώπων της HKND αμέσως μετά την επικύρωση της συμφωνίας από το κοινοβούλιο της χώρας τον Ιούνιο του 2013. Παράλληλα, η εταιρεία τόνισε ότι η συνολική αξία των αγαθών που θα διακινούνται διαμέσου των καναλιών στη Νικαράγουα και τον Παναμά θα ξεπερνά τα 1,3 τρισ. δολάρια, κάνοντας τις σημαντικότερες εμπορικές διαδρομές στον πλανήτη.
Κατασκευαστικό θαύμα με ρωσική υποστήριξη
Το τεχνητό κανάλι για τη διευκόλυνση της ναυσιπλοΐας στο δυτικό ημισφαίριο, θα έχει μήκος 286 χιλιόμετρα, τη στιγμή που το μήκος της Διώρυγας του Παναμά είναι 81,5 χιλιόμετρα. Ωστόσο, ένα μεγάλο μέρος του νέου καναλιού θα διέρχεται μέσα από τη λίμνη Νικαράγουα.
«Το κανάλι στο έδαφος της Νικαράγουα από τα ανατολικά προς τα δυτικά, κατ’ εκτίμηση έχει συνολικό μήκος 278 χιλιόμετρα συμπεριλαμβανομένων και των 105 χιλιομέτρων στη λίμνη Κοσίμπολκα», δήλωσε ο μηχανικός Ντονγκ Γιουνγκ Σονγκ κατά τη διάρκεια σύσκεψης με κυβερνητικούς και πανεπιστημιακούς αξιωματούχους στη Μανάγκουα.
Το κανάλι θα ξεκινά στις εκβολές του ποταμού Μπρίτο, στην ακτή του Ειρηνικού, θα περνά από τη λίμνη Κοσίμπολκα και από τους παραποτάμους της και θα οδηγεί στην Καραϊβική Θάλασσα, σε μια κατασκευή που επιλέχτηκε καθώς θεωρείται η πιο φιλική προς το περιβάλλον.
Το κύριο πλεονέκτημα αυτής της διαδρομής, είναι το πλάτος και το βάθος του καναλιού, που είναι 83 και 27,5 μέτρα αντίστοιχα. Διαστάσεις, οι οποίες επιτρέπουν τη διέλευση πλοίων της «υπερβαρέας» κλάσης, πλοία που δεν μπορούν να διέρχονται μέσα από τη διώρυγα του Παναμά, λόγω των περιορισμένων τεχνικών-μεταφορικών δυνατοτήτων της μοναδικής μέχρι σήμερα λειτουργούσας δια-ωκεάνιας διόδου στην Κεντρική Αμερική. Επιπλέον, ταυτόχρονα με τη διώρυγα στη Νικαράγουα σχεδιάζεται η κατασκευή δύο λιμένων, αεροδρομίου, αγωγού μεταφοράς πετρελαίου και υποστηρικτικών υποδομών.
Το κόστος αυτού του τεράστιου έργου εκτιμάται σε 40 δισεκατομμύρια δολάρια. Κύριος επενδυτής είναι η κινεζική εταιρεία HKND, στην οποία έχει παραχωρηθεί το δικαίωμα της κατασκευής και της λειτουργίας του καναλιού για εκατό χρόνια.
Οι εργάτες που θα δουλέψουν στην κατασκευή, θα προέρχονται από την Κίνα αλλά και από τις χώρες της Κεντρικής Αμερικής.
Η Ρωσία, σύμφωνα με πληροφορίες από τα ρώσικα ΜΜΕ, θα προσφέρει, όχι τόσο οικονομική και οργανωτική βοήθεια στο έργο, αλλά περισσότερο στρατιωτική και πολιτική στήριξη.
Πιο συγκεκριμένα, η Ρωσία θα προστατεύσει το κατασκευαστικό έργο από πιθανές «προβοκάτσιες» και προκλήσεις. Στο πλαίσιο αυτό, οι αρχές της Νικαράγουα σύναψαν ειδική συμφωνία με τη Μόσχα, που επιτρέπει τη διέλευση των ρωσικών πολεμικών πλοίων και αεροσκαφών στα χωρικά ύδατα και τον εναέριο χώρο της Νικαράγουα, καθώς και τη διενέργεια περιπολιών στα ανοικτά των ακτών της χώρας στον Ειρηνικό Ωκεανό και την Καραϊβική Θάλασσα μέχρι την 30η Ιουνίου 2015.Οι εργασίες αναμένεται να ξεκινήσουν τον προσεχή Δεκέμβριο. Η κινέζικη εταιρεία υπολογίζει να ολοκληρώσει το έργο μέσα στο 2019 και να τεθεί σε λειτουργία το 2020.
Οι προοπτικές της Νικαράγουα από την υλοποίηση του έργου σύμφωνα με το κυβερνών κόμμα εμφανίζονται εντυπωσιακές: Ταχεία αύξηση του ΑΕΠ έως και 15%, επέκταση της αγοράς εργασίας, νέες ευκαιρίες για τις τοπικές επιχειρήσεις, μεγάλα έσοδα από τη διαχείριση της διώρυγας σε μια χώρα όπου το μεγαλύτερο ποσοστό των κατοίκων ζουν κάτω από τα όρια της φτώχειας.
Στενός σύμβουλος του προέδρου Ντανιέλ Ορτέγκα είχε δηλώσει ότι η επίσημη απασχόληση στη Νικαράγουα «θα διπλασιαστεί χάρη στο έργο» προβλέποντας περίπου 400.000 εργαζόμενους ως το 2018.Παράλληλα, τόνισε πως η καταπολέμηση της ανεργίας θα επιτευχθεί και με τη δημιουργία δύο ζωνών ελεύθερου εμπορίου.
Η αντιπολίτευση της χώρας, από την πλευρά της,διατηρεί τις επιφυλάξεις. «Παιχνίδι κυβερνητικής προπαγάνδας και επίδειξη των μέσων ενημέρωσης που δημιουργούν ψεύτικες ελπίδες για μελλοντική ευημερία του λαού» χαρακτηρίζει την όλη υπόθεση.
Αντιδράσεις εκφράζουν και οι περιβαλλοντολόγοι για τις συνέπειες του έργου στο φυσικό περιβάλλον της Νικαράγουα και ιδιαίτερα στην ομώνυμη λίμνη, μια σημαντική πηγή γλυκού νερού.Η λίμνη έχει ήδη υποστεί σημαντική καταστροφή λόγω της απόρριψης σε αυτή λυμάτων. Η ρύπανσή της έχει στερήσει από τους παραλίμνιους πληθυσμούς μεγάλο μέρος των διατροφικών του αποθεμάτων σε ψάρι ή αμφίβιους οργανισμούς, που πεθαίνουν με ραγδαίους ρυθμούς. Ο Ουάνγκ Τζινγκ, ο Κινέζος μεγιστάνας των τηλεπικοινωνιών που βρίσκεται πίσω από τον όμιλο HKND, δεσμεύεται ότι θα προστατεύσει το περιβάλλον: «Αντιλαμβάνομαι ότι η λίμνη είναι το επίκεντρο της χώρας, ένα σύμβολο, όπως ο Κίτρινος Ποταμός στην Κίνα. Η προστασία της λίμνης αποτελεί την πρώτη μας προτεραιότητα».
Στους σκεπτικιστές, ανησυχία προκαλεί και το γεγονός ότι ο Ουάνγκ Τζινγκ δεν έχει εμπειρία τόσο μεγάλων έργων. Τις ανησυχίες αυτές απορρίπτει ο Κινέζος μεγιστάνας «Είμαι 100% βέβαιος ότι οι εργασίες θα αρχίσουν τον Δεκέμβριο του 2014 και ότι θα έχουν ολοκληρωθεί εντός χρονοδιαγράμματος, το 2015», είπε σε δημοσιογράφους της βρετανικής εφημερίδας The Telegraph.
Εφόσον το έργο ευοδωθεί, θα πρόκειται για ένα από τα θαύματα της ανθρώπινης μηχανικής, καθώς η ολοκλήρωσή του θα απαιτήσει ειδικές δεξαμενές ανύψωσης, λόγω της μεγάλης υψομετρικής διαφοράς (7 μέτρα) μεταξύ των ακτών των δύο ωκεανών.
Ρωσία – Κίνα, οι νέοι κολοσσοί;
Με σκεπτικισμό βλέπουν τη νέα διώρυγα και στο Παναμά,όπου ξεκίνησαν εργασίες εκσυγχρονισμού. Σχεδιάζεται, ότι μέχρι το 2016 η μεταφορική χωρητικότητα της Διώρυγας του Παναμά θα διπλασιαστεί.
«Τα χρήματα δεν έχουν καμία σχέση» είχε δηλώσει στο AP, αναφερόμενος στη σχεδιαζόμενη διώρυγα στη Νικαράγουα ο πρόεδρος των επιχειρήσεων του Παναμά Ρομπέρτο Τρονκόσο.
«Η Κίνα θέλει να γίνει κυρίαρχη οικονομική δύναμη του πλανήτη. Και όποιος ελέγχει το εμπόριο, ελέγχει και τον κόσμο» συμπλήρωσε δεικτικά.
Κίνα που τείνει να αναδειχθεί στη μεγαλύτερη οικονομία του κόσμου το 2014, δίνοντας τέλος στην παγκόσμια κυριαρχία των Ηνωμένων Πολιτειών που δεσπόζουν στην πρώτη θέση από τα τέλη του 19ου αιώνα. Η νέα εικόνα προκύπτει από μελέτη της Παγκόσμιας Τράπεζας που αναθεώρησε τα στοιχεία του 2011, προσαρμόζοντάς τα στην αγοραστική δύναμη των οικονομιών ανά τον κόσμο και αφαιρώντας τις στρεβλώσεις που δημιουργούν οι συναλλαγματικές ισοτιμίες. Η παγκόσμια οικονομία αλλάζει με την κινεζική να αποδεικνύεται κατά 20% μεγαλύτερη από αυτό που εθεωρείτο ως τώρα, καθώς το κινεζικό ΑΕΠ ανερχόταν το 2011 στο 87% του αμερικανικού και όχι στο 47% όπως είχε αρχικά εκτιμηθεί.
Δεδομένου, όμως, ότι η Κίνα αναπτύσσεται με ρυθμούς πολύ ταχύτερους από εκείνους των ΗΠΑ, η οικονομία της αναμένεται να αναδειχθεί στη μεγαλύτερη στον κόσμο μέσα στο τρέχον έτος. Επίσης, σημαντικό θεωρείται το γεγονός της η Κίνα ανήκει στις χώρες Brics τις λεγόμενες αναδυόμενες οικονομίες καθώς και το γεγονός ότι οι Κινέζοι διατηρούν πολύ καλές σχέσεις με τους Ρώσους.
Ρώσοι, οι οποίοι από την πλευρά τους, βλέπουν τη νέα διώρυγα ως την ευκαιρία τους να επεκταθούν και στο Δυτικό ημισφαίριο, δίνοντας ηχηρή απάντηση στις ΗΠΑ. «Μετά από πολλή σκέψη, η Ρωσία συμφώνησε τελικά να συμμετάσχει στην κατασκευή της διώρυγας, η οποία με την ολοκλήρωσή της θα είναι το μεγαλύτερο έργο υποδομής μεταφορών στο δυτικό ημισφαίριο. Έτσι, οι Ηνωμένες Πολιτείες θα απολέσουν ένα σημαντικό κομμάτι του ελέγχου στην περιοχή που είχαν στη διάρκεια των τελευταίων εκατό χρόνων χάρη στη διώρυγα του Παναμά», είχε δηλώσει στη RBTΗ ο διακεκριμένος ερευνητής του Ινστιτούτου Λατινικής Αμερικής της Ρωσικής Ακαδημίας Επιστημών (ΡΑΕ), Εμίλ Νταμπαγκιάν.
Σύμφωνα με το γενικό διευθυντή του Ινστιτούτου Εθνικής Ενέργειας, Σεργκέι Πραβοσούντοφ, η Ρωσία θα ωφεληθεί όχι μόνο οικονομικά, αλλά και γεωπολιτικά. Η λειτουργία του «Μεγάλου» καναλιού στη Νικαράγουα, θα επιφέρει ένα σημαντικό πλήγμα στο κύρος των ΗΠΑ. «Η Αμερική ελέγχει τα σημαντικότερα σημεία που περνούν οι θαλάσσιες οδοί: Τα κανάλια του Παναμά και του Σουέζ, καθώς και τις μεγάλες εμπορικές αρτηρίες που διέρχονται από τη Σιγκαπούρη, το Γιβραλτάρ κλπ. Ως εκ τούτου, η εμφάνιση μιας εναλλακτικής διαδρομής, αποτελεί μια άμεση πρόκληση για τις ΗΠΑ» ήταν η δήλωσή του.
Το σημερινό γεωπολιτικό κλίμα φαίνεται πως ξυπνά μνήμες από το παρελθόν και μας πηγαίνει σε εποχές ψυχροπολεμικής έντασης, όταν ο Νικίτα Χρουστσόφ επί Σοβιετικής Ένωσης είχε πει στους Αμερικάνους διπλωμάτες «Έχουμε με σας μόνο ένα ζήτημα να επιλύσουμε, ποιος θα θάψει ποιον». Πλέον στα σαλόνια της διπλωματίας, μπορεί να μην ακούγονται εκφράσεις όπως αυτή, οι κινήσεις,όμως, στη παγκόσμια σκακιέρα καθώς η Ρωσία άνοιξε ξανά τη βάση του Βόρειου Στόλου στην Αρκτική και επαναλειτούργησε σοβιετική στρατιωτική βάση στην Κούβα, σε συνδυασμό με την εμπλοκή της στη Διώρυγα της Νικαράγουα, μυρίζουν μπαρούτι.
Ανάρτηση από: http://www.neakriti.gr