Στις 9 Νοεμβρίου, ξεκινούσε η πρώτη σχολική μέρα στο δεύτερο λοκντάουν με τηλεκπαίδευση για τους μαθητές της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και τους φοιτητές των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων. Μετά από περίπου 40 λεπτά της ώρας, η τηλεκπαίδευση έληξε άδοξα και το σύστημα “κατέρρευσε”.
Το υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων μέσω της υφυπουργού, Σοφίας Ζαχαράκη επέρριψε όλες τις ευθύνες για την κατάσταση στην εταιρεία που έχει αναλάβει το έργο της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης. Η εταιρεία είναι η αμερικανικών συμφερόντων Cisco Webex που από το έτος της ίδρυσης της, το 1995, εξειδικεύεται στις μέσω διαδικτύου παροχές υπηρεσιών τηλεδιάσκεψης. Οπότε, για να καταλάβουμε τι ακριβώς τρέχει με την τηλεκπαίδευση στην Ελλάδα και την Cisco Webex αξίζει μια περιήγηση στο παρελθόν της εταιρείας και μια γνωριμία με το παρόν της – και τα προβλήματα που η ίδια έχει παραδεχτεί κατά καιρούς για τις υπηρεσίες της.
Η Cisco Webex ιδρύθηκε ως Webex το 1995 από τον Ινδό προγραμματιστή, Σουμπράχ Ιγιάρ και τον Κινέζο επιχειρηματία, Μιν Τζου στην Καλιφόρνια των ΗΠΑ, όπου και σήμερα βρίσκεται η έδρα της επιχείρησης, στην πόλη Μίλπιτας.
Το 2007, οι δύο ιδρυτές πούλησαν την επιχείρηση στη Cisco έναντι του ποσού των 3,2 δις δολαρίων. Εν τω μεταξύ, η Webex βρέθηκε στο επίκεντρο μιας δικαστικής έρευνας σχετικά με πιθανές αθέμιτες πρακτικές και χειραγώγηση μετοχών της εταιρείας, που ενέπλεκαν και την τράπεζα της Goldman Sachs, κατά τη διάρκεια της πρώτης δημόσιας προσφοράς και την είσοδο της εταιρείας στο χρηματιστήριο το 2000, με την υπόνοια ότι η Webex είχε παράσχει ψευδείς πληροφορίες ως προς το οικονομικό και κεφαλαιακό της status – μια κατά τα αμερικανικά ειωθότα, πολύ μπερδεμένη ιστορία πιθανής απάτης πελατών και μετόχων που απασχόλησε και το υπουργείο Δικαιοσύνης των ΗΠΑ, χωρίς να υπάρξει σαφές αποτέλεσμα περί ποινικών αδικημάτων.
Όπως κι αν έχει, η Cisco Webex συνέχισε την παραγωγικότατη επιχειρηματική της δραστηριότητα για να θεωρείται σήμερα global leader στις υπηρεσίες διαδικτυακών διασκέψεων και τηλεδιασκέψεων – όχι χωρίς προβλήματα πάντως στην καθημερινή τους χρήση.
Οι υπηρεσίες δεν είναι δωρεάν, τουλάχιστον από ένα σημείο και έπειτα. Η Cisco Webex παρέχει μόλις 50 λεπτά την ημέρα δωρεάν στους πελάτες που θα συνδεθούν μέσω των υπηρεσιών της για μια σύσκεψη που δεν μπορεί να ξεπερνά ταυτόχρονα και στην ίδια σύνδεση τα 100 άτομα: και εδώ πιθανότατα έγκειται το πρόβλημα με την τηλεκπαίδευση στην Ελλάδα που τερματίστηκε στα 40 λεπτά, δηλαδή στον τυπικό χρόνο προειδοποίησης της εταιρείας ότι η δωρεάν σύνδεση λήγει μέσα στα επόμενα 10 λεπτά της ώρας.
Με άλλα λόγια, τίθεται το σαφές ερώτημα αν το υπουργείο Παιδείας και η ελληνική κυβέρνηση έχουν πληρώσει τη Cisco Webex για τις υπηρεσίες τηλεκπαίδευσης που παρέχει μετά τον αρχικό δωρεάν χρόνο των 50 λεπτών (40 λεπτά καθαρού χρόνου, 10 λεπτά προειδοποίησης και διακοπής υπηρεσιών).
Το ζήτημα είναι φλέγον επειδή η ίδια η εταιρεία έως την ώρα που γράφονται αυτές οι γραμμές δεν έχει εκδώσει ανακοίνωση παραδοχής κάποιου “πανευρωπαϊκού” προβλήματος και “κατάρρευσης” του συστήματος, όπως ισχυρίζεται το ελληνικό Υπουργείο Παιδείας, αν και σε ελληνικά μέσα ενημέρωσης εμφανίζεται ένας χάρτης με “πορτοκαλί νέφος” βλάβης στην Κεντρική Ευρώπη και τα Βαλκάνια.
Πολύ περισσότερο μάλιστα όταν η ίδια η εταιρεία στις επίσημες ανακοινώσεις της στο Διαδίκτυο, δεν εμφανίζει συμφωνία παροχής υπηρεσιών ή το κόστος αυτής της συμφωνίας με την ελληνική κυβέρνηση, όπως για παράδειγμα έκανε την 1η Ιουνίου όταν παρουσίασε με ειδικό βίντεο την εμβάθυνση της παροχής υπηρεσιών τηλεδιάσκεψης στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Ούτε άλλωστε, όπως επεσήμανε το ΚΙΝΑΛ, υπάρχει σχετική αναφορά στη “Διαύγεια”.
Όπως και αν έχει, το κόστος για μια τηλεδιάσκεψη (σε 24ωρη πια βάση, καθώς αυτή είναι η ελάχιστη χρέωση της εταιρείας) δεν είναι μικρό, αν το κατά κεφαλήν ποσό πολλαπλασιαστεί με το σύνολο των πιθανών ενδιαφερόμενων χρηστών, εκπαιδευτικών, μαθητών, πανεπιστημιακών και φοιτητών: για τους starters είναι 13,95 δολάρια τον μήνα, για τους πελάτες plus είναι 17,95 δολάρια τον μήνα και για τους πελάτες business 26,95 δολάρια τον μήνα.
Ποιο πακέτο άραγε έχει επιλέξει το υπουργείο Παιδείας για τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές στην Ελλάδα ή για τα πανεπιστημιακά ιδρύματα; Και αν το έχει επιλέξει, το έχει πληρώσει κιόλας, προκειμένου να συνεχίζεται η τηλεκπαίδευση μετά τα πρώτα δωρεάν 50 λεπτά;
Υπάρχουν και πακέτα enterprise, αλλά η Cisco Webex δεν δίνει τις σχετικές πληροφορίες για το κόστος τους σε ανοιχτή φόρμα στο Διαδίκτυο: προαπαιτείται “κατ’ ιδίαν” και προσωποποιημένη επικοινωνία.
Τα προβλήματα της Cisco Webex έχουν και άλλη διάσταση. Την 1η Σεπτεμβρίου, η ίδια η εταιρεία με ειδική ανακοίνωση της παραδεχόταν ότι οι εφαρμογές της και οι βάσεις δεδομένων της δεν “συντονίζονται” αποτελεσματικά με εκείνες σε περιβάλλον άλλων εταιριών του ψηφιακού χώρου. Για παράδειγμα, το Webex Outlook δεν αναγνωρίζει και δεν αποδέχεται Webex meetings σε Mac Outlook 16.23 ή σε Microsoft 365 παρά μόνο αφού οι χρήστες και οι συνδεδεμένοι πελάτες προχωρήσουν σε εγκατάσταση και προσαρμογή ειδικής εφαρμογής που παρέχει επιπρόσθετα η Cisco, κάνοντας και τις ανάλογες προσαρμογές για παράδειγμα στο 365, προσαρμογές που η ίδια η εταιρεία υπεδείκνυε σε ένα κατεβατό της.
Να οφείλεται σε αυτή την “ανακολουθία” το πρόβλημα που εμφανίστηκε στην Ελλάδα; Και μάλιστα, σε μαζική κλίμακα; Δεν έχουν δοθεί σαφείς οδηγίες από την εταιρεία και το υπουργείο Παιδείας για την εγκατάσταση και τη λειτουργία των εφαρμογών της Cisco Webex και το σύστημα “πετάει” έξω τους εν δυνάμει πελάτες και χρήστες του;
Σε κάθε περίπτωση, και ανεξάρτητα από τις ευθύνες της Cisco Webex, η ελληνική κυβέρνηση και το υπουργείο Παιδείας έχουν τις δικές τους: είτε διότι επέλεξαν ένα “φθηνό” ή “δωρεάν” πακέτο της επιχείρησης που “έληξε” στον προκαθορισμένο χρόνο του, είτε επειδή έδωσαν εσφαλμένες οδηγίες για τη χρήση προϊόντων μιας επιχείρησης που δεν “κουμπώνουν” με προϊόντα και λογισμικά άλλων επιχειρήσεων-κολοσσών του ψηφιακού κόσμου είτε, τέλος, επειδή πόνταραν τις τύχες της τηλεκπαίδευσης στους εταιρικούς servers της Ευρώπης που δεν μπορούν να “σηκώσουν” ταυτόχρονα το βάρος τόσων χρηστών στη δευτεροβάθμια και την τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Και αντί η κάθε υπουργός ή υφυπουργός Παιδείας να υπόσχονται στους μαθητές ότι δεν θα υπολογιστούν απουσίες από τα μαθήματα της 9ης Νοεμβρίου, λες και είναι προσωπική “κοπάνα” από το Διαδίκτυο οι αποτυχίες και οι “καταρρεύσεις” είτε της Cisco είτε και του υπουργείου, ας αναλογιστούν μήπως αυτές και η υπηρεσιακή γραφειοκρατία βρίσκονται μονίμως απούσες από τα καθήκοντα τους προς τον εκπαιδευτικό κόσμο της Ελλάδας.
Ανάρτηση από: http://www.dromosanoixtos.gr/