Τρίτη 30 Μαρτίου 2021

Νεοφιλελευθερισμός: Αύξηση της μισθολογικής απόκλισης και φορολογικά δώρα στο Κεφάλαιο

Το ΑΒ του Κεφαλαίου στον 21ο αιώνα του Τομά Πικετί*

Τρίτο μέρος

Του Eric Toussaint

Η εξέλιξη χαμηλών και υψηλών μισθών από τη δεκαετία του 1960 και δώθε

Δεν έχουμε εδώ χώρο για να συνοψίσουμε την εξέλιξη των εισοδηματικών ανισοτήτων στη διάρκεια των δυο τελευταίων αιώνων. Θα περιοριστούμε λοιπόν να υπογραμμίσουμε την εξέλιξη στη Γαλλία από το 1968. Η γενική απεργία του Μάη του 1968 στη Γαλλία και οι συμφωνίες της Γκρενέλ που ακολούθησαν οδήγησαν σε πολύ μεγάλη αύξηση του κατώτατου μισθού για 15 χρόνια : « Το αποτέλεσμα ήταν ότι η αγοραστική δύναμη του κατώτατου μισθού αυξήθηκε συνολικά περίπου κατά 130 % μεταξύ 1968 και 1983, ενώ στην ίδια χρονική περίοδο ο μέσος μισθός δεν αυξήθηκε παρά κατά 50 %, εξ ου και μια πολύ μεγάλη συμπίεση των μισθολογικών ανισοτήτων. Η ρήξη με την προηγούμενη περίοδο είναι μαζική και πλήρης: η αγοραστική δύναμη του κατώτατου μισθού είχε αυξηθεί μόλις κατά 25% μεταξύ 1950 και 1968”.

Η γενική απεργία του Μάη 1968 στη Γαλλία επέτρεψε μια μεγάλη αύξηση του ελάχιστου μισθού για 15 χρόνια

Η αλλαγή κατεύθυνσης έγινε το 1982-1983 όταν η κυβέρνηση του σοσιαλιστή Φρανσουά Μιτεράν κάνει δεξιά στροφή. Οι πιο υψηλοί μισθοί, εκείνοι του 1 %, αυξάνονται κατά 30 % μεταξύ του τέλους της δεκαετίας του 1990 και της δεκαετίας του 2010, εκείνοι του 0,1 % αυξάνονται κατά 50 % μέσα σε συνθήκες στασιμότητας των μισθών.

Η αλλαγή κατεύθυνσης γίνεται το 1982-1983 όταν η κυβέρνηση του Φρανσουά Μιτεράν κάνει δεξιά στροφή.

Αν περάσουμε στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, θα παρατηρήσουμε ότι ο νόμιμος κατώτατος μισθός εισάχθηκε το 1933 στην αρχή της προεδρίας του Φ. Ρούζβελτ, 20 χρόνια πριν από τη Γαλλία. Το απόγειο του σημειώθηκε το 1969 (προεδρία του Λίντον Τζόνσον) όταν ο κατώτατος μισθός αντιπροσώπευσε το ισοδύναμο των 10 δολαρίων την ώρα του 2013. Από τότε μέχρι σήμερα, μειώθηκε, και κατά την προεδρία του Μπαράκ Ομπάμα, έφτανε μόλις και μετά βίας τα 7,25 δολάρια την ώρα.

Κυριακή 28 Μαρτίου 2021

Το βάρος των αλυσίδων

Η εξέλιξη των περιουσιακών ανισοτήτων κατά τους δύο τελευταίους αιώνες

Το ΑΒ του Κεφαλαίου στον 21ο αιώνα του Τομά Πικετί

Δεύτερο μέρος

Του Eric Toussaint

Την παραμονή της Επανάστασης του 1789 στη Γαλλία, το τμήμα της εθνικής περιουσίας που κατείχε το πλουσιότερο δεκατημόριο πλησίαζε το 90% και το τμήμα που κατείχε το πλουσιότερο 1% έφτανε το 60% (1). Μετά από την Επανάσταση, το τμήμα του πλουσιότερου εκατοστημορίου μειώθηκε κάπως μετά από την αναδιανομή των γαιών της αριστοκρατίας και του κλήρου προς όφελος της αστική τάξης (οι 9% και λίγο πέρα από αυτούς).

Σχετικά με τη μερίδα του λέοντος που κατείχε το πλουσιότερο εκατοστημόριο το 1789, ο Πικετί τονίζει ότι η καταγγελία του πλουσιότερου 1% από το Occupy Wall Street συνδυασμένη με την εξαγγελία “Είμαστε οι 99%” (“We are the 99%) θυμίζει κατά κάποιο τρόπο τον περίφημο λίβελο « Qu’est-ce que le tiers état ? » (Τι είναι η τρίτη τάξη; Δηλαδή, η αστική τάξη+ο λαός) που δημοσιεύθηκε το Γενάρη του 1789 από τον αββά Σεγιές (2).

Ο Τομά Πικετί έφτιαξε μια γραφική παράσταση που περιγράφει την εξέλιξη του μεριδίου του πλουσιότερου δεκατημόριου και εκατοστημόριου μεταξύ 1810 και 2010. Περιέλαβε τις κυριότερες ευρωπαϊκές χώρες στην κατηγορία Ευρώπη και παρουσίασε χωριστά τις ΗΠΑ.

Παρασκευή 26 Μαρτίου 2021

Ήρθε το νέο γούρι του υπουργείου παιδείας

Εφορία: 8.400 μεγαλοοφειλέτες χρωστούν το μισό ΑΕΠ της χώρας!

Νέα αύξηση κατέγραψαν τα χρέη των μεγαλοοφειλετών προς την Εφορία, τα οποία δεν πρόκειται να εισπραχθούν ποτέ, αφού η ΑΑΔΕ αδυνατεί να λάβει μέτρα εναντίον τους, καθώς οι ίδιοι έχουν λάβει τα μέτρα τους.

Πρόκειται για ποσό που υπερβαίνει το μισό ΑΕΠ (168,5 δισ. ευρώ) καθώς ανέρχεται στο 51,4% του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος, ενώ ανέρχονται στο 80,1% των συνολικών χρεών προς την Εφορία, τα οποία στο τέλος του Δεκεμβρίου διαμορφώθηκαν σε 108,1 δισ. ευρώ.

Ο αριθμός των ΑΦΜ που χρωστάνε το ιλιγγιώδες αυτό ποσό, είναι 8.400, αριθμός αυξημένος κατά 205, σε σχέση με το τέλος του 2019. Επίσης, από αυτούς, οι 5.119 είναι επιχειρήσεις (αύξηση κατά 132) και οι 3.281 είναι φυσικά πρόσωπα.

Οι οφειλές που προέρχονται από νομικά πρόσωπα αυξήθηκαν κατά 1,4 δισ. ευρώ, ενώ το ύψος του ληξιπρόθεσμου υπολοίπου τους σε αυτήν την κατηγορία οφειλής άγγιξε στο τέλος του 2020 τα 62,9 δισ. ευρώ. Τα 3.281 φυσικά πρόσωπα χρωστάνε στο δημόσιο το συνολικό ποσό των 23,7 δισ. ευρώ.

Από το συνολικό χρέος των 108,1 δισ. ευρώ και με την αφαίρεση των 86,6 δισ. ευρώ, χρωστάνε οι «μεγάλοι» απομένει ένα ποσό της τάξης των 21,5 δισ. ευρώ, το οποίο χρωστάνε οι υπόλοιποι οφειλέτες.

Πέμπτη 25 Μαρτίου 2021

Το 1821 έγινε το πρώτο βήμα για την Εθνική και Κοινωνική Κυριαρχία, που βραχυκυκλώθηκε από τις ξένες και ντόπιες ελίτ

Χρέος μας να συνεχίσουμε την Επανάσταση

1. Η επανάσταση του 1821, η πρώτη επανάσταση για την αποτίναξη του οθωμανικού ζυγού στα Βαλκάνια, ξεκίνησε μεν, όπως κάθε λαϊκή επανάσταση, «από τα κάτω», αλλά οι προεργασίες για αυτήν είχαν ξεκινήσει από πριν, από τις πνευματικές κυρίως ελίτ των Ελλήνων στο εξωτερικό (Ρωσία κ.α.), στις οποίες αργότερα προστεθήκαν και οι οικονομικές ελίτ (μεγαλέμποροι, καραβοκύρηδες κ.λπ.). Τα στοιχεία που ένωναν ελίτ και λαϊκά στρώματα ήταν βασικά δύο, αντιφατικά μεταξύ τους, στοιχεία που ήταν όμως και τα δύο στοιχεία της παράδοσής μας όπως διαμορφώθηκε ανά τους αιώνες: η ελληνική γλώσσα και η ορθόδοξη θρησκεία. Και ήταν η θεμελιακή αυτή αντίφαση που χαρακτήριζε όλη την νεότερη ιστορία του Ελληνικού έθνους, διότι βέβαια η έννοια του έθνους ήταν άγνωστη στην αρχαία Ελλάδα όπου το ενοποιητικό στοιχείο της κάθε κοινότητας ήταν η «Πόλις», μολονότι υπόρρητα υπήρχε η έννοια του έθνους όπως φάνηκε ήδη από τους Ελληνο-Περσικούς πολέμους. Η θεμελιακή αυτή αντίφαση βασιζόταν στο γεγονός ότι το μεν στοιχείο της ελληνικής γλώσσας παρέπεμπε στον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό που θεμελιωνόταν στον ορθολογισμό, ο οποίος απέρριπτε κάθε μυστικισμό, ενώ βέβαια το θρησκευτικό στοιχείο παρέπεμπε στο Βυζάντιο το οποίο θεμελιωνόταν στον θρησκευτικό μυστικισμό.

Λόγια του Μακρυγιάννη


Τετάρτη 24 Μαρτίου 2021

Θα σας πάρει και θα σας σηκώσει, επιτάξτε τα ιδιωτικά νοσοκομεία τώρα, γιατί αλλιώς....

Του Γιάννη Περάκη

Είμαστε οι 3.900.000 οι απασχολούμενους πολίτες αυτής της χώρας. Πληρώνουμε τις εισφορές μας στον ΕΦΚΑ. Τις καταβάλλουμε έχοντας πλήρη επίγνωση ότι αποτελεί ανθρώπινη υποχρέωση μας:

Κατά πρώτο, η υποχρέωση μας αυτή πηγάζει από την αλληλεγγύη μας στις προηγούμενες γενεές. Για να συνταξιοδοτούνται με αξιοπρεπείς συντάξεις οι μανάδες μας, οι πατεράδες μας, οι γιαγιάδες μας και οι παππούδες μας και αύριο εμείς και τα παιδιά μας.

Κατά δεύτερο,για να έχουν οι προηγούμενες γενεές, τα παιδιά μας και εμείς, μια αξιοπρεπή περίθαλψη στα δημόσια νοσοκομεία. Στην εποχή της πανδημίας η ανάγκη αυτή είναι υψίστης προτεραιότητας.

Η σημερινή κυβέρνηση εκλέχθηκε λαμβάνοντας 2.252.000 ψήφους σε σύνολο εγγεγραμμένων 9.985.000 δηλ. ποσοστό 22,55%. Αυτό το μικρό ποσοστό που έλαβε θα έπρεπε να την οδηγήσει σε πιο προσεκτικά μέτρα. Απεναντίας, εδώ και 15 μήνες από την αρχή της πανδημίας αντί να εξοπλίσει το ΕΣΥ, δεν έκανε τίποτε. Αντίθετα, αποδείχθηκε ιδιαίτερα δραστήρια στα υπόλοιπα. Κατασπατάλησε τα χρήματα μας σε:

Σατανικό...


 

Η συγκέντρωση του πλούτου προς όφελος του 1%

Το ΑΒ του Κεφαλαίου στον 21ο αιώνα του Τομά Πικετί

Πρώτο μέρος

Του Eric Toussaint

Το βιβλίο “Το κεφάλαιο στον 21ο αιώνα” (1) είναι απαραίτητο σε όλες και όλους εκείνους που θέλουν να μάθουν περισσότερα για την άνιση αναδιανομή του πλούτου στους κόλπους της κοινωνίας. Διαβάζοντας αυτό το τεράστιο έργο (950 σελίδες, στις οποίες προστίθεται μεγάλη ποσότητα στατιστικών δεδομένων και πινάκων προσβάσιμων μέσω του διαδικτύου (2), μας έρχεται στο νου ένα πρώτο συμπέρασμα: το κίνημα Occupy Wall Street και άλλα που το ακολούθησαν είχαν απόλυτα δίκιο να στοχοποιήσουν το πιο πλούσιο 1%.

Πράγματι, στη Γαλλία, το 2013, το πλουσιότερο 1% κατέχει το 25% της συνολικής περιουσίας της χώρας (3). Στο Ηνωμένο Βασίλειο (ΗΒ), κατέχει το 30%. Στη Σουηδία, το 20%. Στις ΗΠΑ, το 32% (4). Αν συμπεριλάβουμε το τμήμα τηε περιουσίας που έχει αποκρυβεί στους φορολογικούς παραδείσους ή με άλλες μορφές, το ποσοστό θα αυξανόταν τουλάχιστον κατά 2 ή 3 τοις εκατό. Με απλά λόγια, το 1% του πληθυσμού, είναι χοντρικά η καπιταλιστική τάξη και συγκεντρώνει ένα εντυπωσιακό μέρος της περιουσίας (5).

Αν διευρύνουμε τη μελέτη στο 10% των πιο πλούσιων, φτάνουμε το 2013 στα εξής ποσοστά: στη Γαλλία, το 10% των πιο πλούσιων κατέχουν το 60% της περιουσίας. Στο Η.Β. το 70%, στη Σουηδία, το 60%, στις ΗΠΑ, το 70%. Χοντρικά, μπορούμε να θεωρήσουμε ότι το 9% που προστέθηκαν αντιπροσωπεύουν το περιβάλλον ή τους συμμάχους με την ευρεία έννοια της καπιταλιστικής τάξης.

Αυτή η συγκέντρωση του πλούτου επιδεινώθηκε παραπέρα από τότε που εκδόθηκε το βιβλίο του Πικετί.

Τι έγινε στις 25 Μαρτίου 1821 στην Αγ. Λαύρα; (ένας «εθνικός μύθος» «αποκαλύπτεται»!)

Του Γιώργου Ηλ. Τσιτσιμπή

Απολύτως τίποτα, είναι η απάντηση. Για να είμαστε ακριβείς, η περίφημη ορκωμοσία με το λάβαρο της επανάστασης έγινε στις 17 Μαρτίου.

Αυτή η «αποκάλυψη» του «εθνικού μύθου», τροφοδοτεί όσους διανοούμενους βάλθηκαν να αποκαθηλώσουν την επανάσταση από την συνείδηση του λαού. Υπάρχει, άραγε, ιστοριογραφία χωρίς να έχει διαποτιστεί από την κοσμοθεωρία-ιδεολογία του ιστορικού; Αυτό που έχει σημασία είναι η φώτιση των πηγών, η προσέγγιση, η ερμηνεία τους.

Ήδη, από τον Γενάρη του ’21, στη Βοστίτσα (Αίγιο), είχε προαποφασιστεί να ξεσπάσει η Επανάσταση την άνοιξη. Όπως εξιστορεί πολύ γλαφυρά, ο Δημ. Σταθακόπουλος (Νομικός, Οθωμανολόγος, ερευνητής ελληνικών και τουρκικών αρχείων, ψάξτε τον στο YouTube), εκεί στο Αίγιο, ίσως έχουμε το πρώτο επίσημο επαναστατικό ψήφισμα ότι ο αγώνας ξεκινάει αμετάκλητα. Στις 17 Μαρτίου, ο Παλαιών Πατρών Γερμανός και οι άλλοι προύχοντες της Β. Πελοποννήσου, βρίσκονται στην Αγ. Λαύρα για την πανήγυρη του Αγ. Αλεξίου. Όλοι μαζί, «κεφαλές» και απλοί προσκυνητές, γίνονται συμμέτοχοι στην εξέγερση. Υψώνεται το γνωστό μας λάβαρο και στη συνέχεια, από τις 22 Μαρτίου, βρίσκονται στην Πάτρα. Παράλληλα, στην Αρεόπολη, στις 17 Μαρτίου, ορκίζονται οι της νοτίου Πελοποννήσου και στις 23 μπαίνουν στην Καλαμάτα με τον Κολοκοτρώνη. Δηλαδή, όλος ο Μοριάς, μεταξύ 17 και 25 Μαρτίου, έχει ξεσηκωθεί. Άλλωστε, ο Υψηλάντης, ήδη από 24 Φλεβάρη, έχει επαναστατήσει στο Ιάσιο.

Παράλληλα με τα στρατιωτικά γεγονότα έχουμε και πολιτικά. Η Μεσσηνιακή Γερουσία στην Καλαμάτα επιδίδει ψήφισμα στα προξενεία των ξένων δυνάμεων ότι, πολύ απλά, βρισκόμαστε σε εθνική Επανάσταση. Κάτι αντίστοιχο κάνει και το Αχαϊκό Διευθυντήριο στην Πάτρα, τις ίδιες ημερομηνίες 24-26 Μαρτίου.

Εθνοκεντρικός, ντεμοντέ και iliberal

Τρίτη 23 Μαρτίου 2021

Απαγορευμένες λέξεις έχουν τα τραγούδια μας – Μεταπολεμική λογοκρισία για χάρη Γερμανίας και Τουρκίας


Του Αθανάσιου Μπούνταλη

Είμαστε ήδη στο 2021, την χρονιά που θα γιορτάσουμε τα 200 χρόνια από την Επανάσταση του 1821. Πώς θα κυλήσουν οι εορτασμοί από πλευράς πολιτικής ηγεσίας; Μήπως το παρελθόν μας προϊδεάζει για μια προδιαγεγραμμένη απογοήτευση; Ουσιαστικώς, το διάγγελμά της κας Σακελλαροπούλου για την 25η Μαρτίου του 2020 είχε αποτελέσει το ντεμπούτο της στην Προεδρία της Δημοκρατίας. Και ήταν ξεχωριστό, αλλά για λάθος λόγους.

Με νωπή την τουρκική υβριδική επίθεση στον Έβρο, σχεδόν δεν κατονόμαζε την Τουρκία ως κατακτητή, και για την ακρίβεια μετά βίας περιείχε την λέξη “Τουρκία”. Αυτό, μαζί με άλλα στραβοπατήματα, ευστόχως είχε σημειώσει ο Μ. Κωττάκης (Περίεργη διγλωσσία της νέας Προέδρου). Αλλά και ο κος Μητσοτάκης κατάφερε τον δικό του άθλο: όχι μόνον να κάνει διάγγελμα χωρίς να προφέρει την λέξη “Τουρκία”, αλλά και να υποβιβάσει την εθνική επέτειο σε απλό πρόλογο για την αναφορά του στην πανδημία.

Κατά την επέτειο της ποντιακής γενοκτονίας, Σακελλαροπούλου και Μητσοτάκης δεν ψέλλισαν ούτε μια φορά την λέξη “Τουρκία” ή “Τούρκοι”, και την εθνική μας αξιοπρέπεια διέσωσαν το tweet του Νίκου Αναστασιάδη (η εικόνα, όχι το κείμενο) και η ανακοίνωση του Φώτη Φωτίου. Το χατ τρικ έγινε με την επέτειο του ολοκαυτώματος των Καλαβρύτων, τα οποία η κα Σακελλαροπούλου δεν επεσκέφθη–μάλλον κείνται μακράν. Η επιστολή της προς τον Δήμαρχο της πόλης δεν περιείχε το επίθετο “γερμανικός”, αναφερόμενη μόνον σε “ναζιστική θηριωδία”.

Απροσμέτρητες οι επιτυχίες της κυβέρνησης των αρίστων

Του Οττο

1. Καταπολέμησε τη βία στα γήπεδα, με μία ρηξικέλευθη στρατηγική, που κανείς μέχρι τώρα δεν τόλμησε ν' ακολουθήσει.
 
2. Απάλλαξε την πλειονότητα των Ελλήνων από τη μισθωτή σκλαβιά, με μία και μόνη κίνηση.
 
3. Απαγόρευσε το κυνήγι οριστικώς, άπιαστο όνειρο όλων των οικολόγων, απανταχού της γης.
 
4. Κατάργησε την πρωτοβάθμια, δευτεροβάθμια και τριτοβάθμια παιδεία, αφού, ως γνωστόν, τα σχολεία φωτίζουν μόνο όταν καίγονται. Μάλιστα, έβαλε αστυνομία να φυλάει τα πανεπιστήμια, μην τυχόν και τίποτα αμετανόητοι φοιτητές εισβάλλουν και κάνουν μάθημα, διότι, κακά τα ψέματα, οι εξαρτήσεις δύσκολα κόβονται.
 
5. Υπήρξε η πρώτη ελληνική κυβέρνηση που απαγόρευσε το προαιώνιο όπιο του λαού, την επάρατη θρησκεία, πηγή όλων των δεινών της οικουμένης.

Τουρκική λίρα: Το χρονικό μιας προαναγγελθείσας κατάρρευσης

Του Κώστα Μελά

Τελικά ο Ερντογάν άντεξε μόνο 4,5 μήνες με πολιτική επιτοκίων περίπου στο ύψος του πληθωρισμού (ύψος επιτοκίων 17,0% και ποσοστό πληθωρισμού 15,6%). Η αδυναμία τιθάσευσης του πληθωρισμού σύμφωνα με τον σχεδιασμό της Κεντρικής Τράπεζας δεν επετεύχθη. Αντιθέτως η τάση ήταν ανοδική με αποτέλεσμα η Κεντρική Τράπεζα να προβεί σε αύξηση των επιτοκίων κατά 200 μονάδες βάσης προκειμένου να προστατευθεί το τουρκικό νόμισμα από νέα διολίσθηση και να αποτραπεί η αύξηση του πληθωρισμού.

Η απόφαση αυτή της Κεντρικής Τράπεζας ήταν ικανή να εξοργίσει τον πρόεδρο Ερντογάν, γνωστό θιασώτη των χαμηλών επιτοκίων ανεξαρτήτως της διεθνούς συγκυρίας και της κατάστασης της τουρκικής οικονομίας και να απομακρύνει τον κεντρικό τραπεζίτη που ο ίδιος είχε διορίσει πριν 4,5 μήνες προκειμένου να εμποδίσει τη συνεχή διολίσθηση του τουρκικού νομίσματος.

Η πράξη αυτή ήταν αρκετή να πυροδοτήσει την πώληση του τουρκικού νομίσματος στις χρηματοπιστωτικές αγορές με αποτέλεσμα την έντονη διολίσθησή του, μέχρι την ώρα που γράφεται αυτό το κείμενο, και τη διαπραγμάτευσή του λίγο χαμηλότερα από 8 /1 έναντι του αμερικανικού νομίσματος. Σε άρθρο μας με τίτλο “Γιατί η τουρκική οικονομία θα ξαναπάρει την κατηφόρα”, είχαμε υποστηρίξει ότι ουσιαστικά τρία θέματα:

Δευτέρα 22 Μαρτίου 2021

Άπαιχτο!

Η προφητεία του Κονδύλη

Αν ο Ελληνισμός θέλει να επιβιώσει ως διακεκριμένη ταυτότητα, το πρώτο που θα έπρεπε να κάνει θα ήταν να παράγει όσα τρώει.
Του Σπύρου Μοσκόβου

Το τελευταίο τεύχος του Γερμανικού Περιοδικού Φιλοσοφίας είναι αφιερωμένο στο γερμανοτραφή στοχαστή Παναγιώτη Κονδύλη που είχε διαβλέψει την ελληνική κρίση ήδη από το 1998, χρονιά του θανάτου του.

Οι Γερμανοί θυμούνται πάντα και μελετούν ακόμα το έργο του στοχαστή Παναγιώτη Κονδύλη που έφυγε πρόωρα το 1998. Το ελληνικό πανεπιστήμιο τον είχε απορρίψει, στη συνέχεια απέρριψε ο ίδιος το ελληνικό πανεπιστήμιο και την πανεπιστημιακή καριέρα συνολικά. Διέθετε σπάνιο συνδυαστικό ταλέντο που του επέτρεψε να γράψει σημαντικές φιλοσοφικές συνθέσεις για το διαφωτισμό ή την παρακμή του αστικού πολιτισμού. Οι Γερμανοί εξακολουθούν να αναφέρονται σ’ αυτόν. Το 2007 για παράδειγμα εκδόθηκε ένας συλλογικός τόμος με τίτλο «Διαφωτιστής χωρίς αποστολή» με μελέτες για τη σκέψη του, τώρα μόλις στον Κονδύλη είναι αφιερωμένο το τελευταίο τεύχος του Γερμανικού Περιοδικού Φιλοσοφίας που κυκλοφορεί ανά δίμηνο στο Βερολίνο.

Michel Onfray: Ο άνθρωπος που διχάζει τους Γάλλους

Ο καθηγητής φιλοσοφίας και γνωστή προσωπικότητα της ελευθεριακής αριστεράς και οι χειμαρρώδεις δηλώσεις του

Τριαντάφυλλος Δελησταμάτης

Μichel Onfray: Τα βιβλία και οι δηλώσεις του περί εθνικισμού, ισλαμοφοβίας, ομοφοβίας και λαϊκισμού οξύνουν την ήδη εμφυλιοπολεμική ατμόσφαιρα στη Γαλλία

Κατηγορούν τον Μichel Onfray για εθνικισμό, ισλαμοφοβία, ομοφοβία, λαϊκισμό: Ο Michel Onfray καυτηριάζει το κίνημα της πολιτικής ορθότητας, την «τυραννία των μειονοτήτων» και τον πολιτισμό «του μετανθρωπισμού» τον οποίον αναλύει στο βιβλίο του «Το πλοίο των τρελών» που κυκλοφόρησε στο τέλος του 2020.

Ο Γάλλος φιλόσοφος και συνεκδότης του περιοδικού Front Populaire αφηγείται, ανεκδοτολογικά, εξωφρενικές ιστορίες από τον πολιτισμό του 21ου αιώνα: την περίπτωση μιας 8χρονης μικρής που βγαίνει στην τηλεόραση και δηλώνει ότι θέλει να αλλάξει φύλο· την περίπτωση των vegan που ζητούν την κατάργηση των σκυλιών για τους τυφλούς (τους οποίους θεωρούν «σκλάβους» των ανθρώπων)· την περίπτωση μιας ανθρωπολόγου που παραπονιέται ότι στα μουσεία Φυσικής Ιστορίας υπάρχουν περισσότεροι αρσενικοί απ’ ό,τι θηλυκοί δεινόσαυροι. Ο Michel Onfray δεν χαρίζεται ούτε στην Γκρέτα Τούνμπεργκ, την οποία θεωρεί όργανο των περιβαλλοντολόγων (και των γονιών της), ενώ ο ίδιος δηλώνει ότι δεν έχει γνώμη για την κλιματική αλλαγή εφόσον δεν ξέρει τίποτα από γεωλογία και συναφείς επιστήμες. Μεταξύ άλλων, επιτίθεται με σφοδρότητα στους δημοσιογράφους και στους πολιτικούς διότι ενισχύουν τη γελοιότητα του σημερινού πολιτισμού επιταχύνοντας την παρακμή του: «Όταν κάποιος κραυγάζοντας Αλλάχ Αχμπάρ κόβει το λαρύγγι κάποιου άλλου, το πρώτο που λένε οι δημοσιογράφοι και οι πολιτικοί είναι “προς θεού, μην είστε ισλαμοφοβικοί!”», γράφει καλώντας τους αναγνώστες να διαβάσουν ή να ξαναδιαβάσουν το μυθιστόρημα «Υποταγή» του Michel Houellebecq. «Η υποταγή» γράφει ο Onfray «είναι ο τρόπος εφαρμογής της πολιτικής ορθότητας που βρίσκεται παντού στην κοινωνία μας: από τις σχολικές καντίνες όπου έχει αφαιρεθεί το χοιρινό, μέχρι τα πανεπιστήμια όπου, όλως προσφάτως, η κυβέρνηση Μακρόν διαπίστωσε ότι επικρατεί η ισλαμοαριστερά». Ο Onfray ειρωνεύεται την κυβέρνηση και ιδιαίτερα την υφυπουργό Frédérique Vidal, η οποία ανέθεσε στο Κέντρο Κοινωνικών Ερευνών μελέτη γύρω από την ισλαμοαριστερά: «Έβαλε ένα όργανο της ισλαμοαριστεράς να κάνει έρευνα για τον εαυτό του. Είναι σαν να βάζεις τον ντίλερ να κάνει έρευνα για τα βαποράκια».

Κυριακή 21 Μαρτίου 2021

Νικήσαμε! Κορίτσια, σ’ εμάς ήλθε ο στόλος του Μπάιντεν κι όχι στην Τουρκία!

Γέμισε η Κρήτη από αμερικανούς ναύτες να βγάλουν μεροκάματο τα κορίτσια μας στην Κρήτη, να κινηθεί λίγο η οικονομία...

Ψιτ... εκεί στο ΚΚΕ, να μαζέψετε όσους μπολιάστηκαν και να ρίξετε μερικά αντιαμερικανικά συνθήματα για τα μάτια του κόσμου, για ξεχαρμάνιασμα αντιιμπεριαλιστικό, αλλά προσοχή με μάσκες κι αποστάσεις... όπως λέει ο Κούλης με τον "επιστήμονα" Τσιόρδα! Κι από αύριο όλοι μαζί για μαζικούς εμβολιασμούς!

Κύριε Σκέρτσε, έτσι είναι η πλέμπα (στα μάτια της κυβερνήσεως): «Μίζερη»

Του Γεράσιμου Χολέβα

Λίγα 24ωρα μετά τα δραματικά αρνητικά ρεκόρ ημερήσιων κρουσμάτων και διασωληνωμένων ανέλαβε να μας ενημερώσει για τη «χαλάρωση» των μέτρων ο κύριος Άκης Σκέρτσος, υφυπουργός παρά τω πρωθυπουργώ, αρμόδιος για τον συντονισμό του κυβερνητικού έργου.

Όποιος παρακολούθησε τις δηλώσεις του κυρίου Σκέρτσου (σε βίντεο εδώ) – και όχι τα «χαριτωμένα» αποσπάσματα που έπαιξαν τα περισσότερα ΜΜΕ – θα διαπίστωσε ότι έκανε δύο πράγματα:

– Μάλωσε όποιον διαφωνεί με τη διαχείριση της πανδημίας από την κυβέρνηση.

– Επεδίωξε να μας πείσει ότι «τα έχουμε πάει καλύτερα από τις περισσότερες χώρες του κόσμου».

«Δεν έχουμε ανάγκη από νέους διχασμούς» «όσο και αν κάποιοι επιδιώκουν να μετατρέψουν την κούραση πολλών σε θυμό», υποστήριξε και παρουσίασε μια κατάσταση που ενδεχομένως να ήταν πετυχημένη για ανακοινώσεις του ΣΕΒ. Η πραγματικότητα, όμως – εκτός ΣΕΒ – είναι διαφορετική.

Τηλεργασία. Ένα Χάος που Χρήζει η Επιβολή της Τάξης

Του Γιάννη Περάκη

Στην εποχή της πανδημίας έχει γίνει σαφές ότι τα δεδομένα που γνωρίζαμε μέχρι πριν από την εμφάνιση της (στην Ελλάδα αλλά και παγκόσμια) αλλάζουν με ταχύτητα φωτός. Θύμα της αλλαγής αυτής και δεν θα μπορούσε να εξαιρεθεί είναι η βασική παράμετρος δημιουργίας του παγκόσμιου πλούτου. Αυτή της εργασίας.

Ο ορισμός της εργασίας.Ένας «αφελής» ορισμός που μέχρι σήμερα ακούγεται: 
Η εργασία είναι η μεθοδική και υπεύθυνη σωματική ή πνευματική προσπάθεια του ανθρώπου, που αποβλέπει στη δημιουργία υλικών, πνευματικών και ηθικών αγαθών, για την ικανοποίηση των αναγκών του. Μορφές της: σωματική, πνευματική, μεικτή ή ατομική, ομαδική.«Μακάριοι είναι οι πτωχοί τω πνεύματι…»

Ο επιστημονικός ορισμός της εργασίας:
«Η εργασία είναι πρώτα ένα προτσές ανάμεσα στον άνθρωπο και στη φύση, ένα προτσές όπου ο άνθρωπος με τη δική του πράξη μεσολαβεί, ρυθμίζει και ελέγχει την ανταλλαγή της ύλης ανάμεσα στον εαυτό του και τη φύση. Την ύλη της φύσης ο ίδιος ο άνθρωπος την αντιμετωπίζει ως φυσική δύναμη. Τις φυσικές δυνάμεις που ανήκουν στο σώμα του, τα μπράτσα και τα πόδια, το κεφάλι και τα χέρια, τα βάζει σε κίνηση για να ιδιοποιηθεί τη φυσική ύλη με μία μορφή χρήσιμη για τη δική του ζωή. Επενεργώντας με την κίνηση αυτή πάνω στη φύση που βρίσκεται έξω απ’ αυτόν και αλλάζοντάς την, αλλάζει ταυτόχρονα και τη δική του φύση. Αναπτύσσει τις δυνάμεις που κοιμούνται μέσα της και υποτάσσει στην κυριαρχία του το παιχνίδι των δυνάμεών της».

Σάββατο 20 Μαρτίου 2021

Τα βλακώδη και τα ...έξυπνα

Αυτοί που προπηλακίζουν έναν άνθρωπο…!

 Της Καλλιόπης Διακάκη

Αυτοί που προπηλακίζουν έναν άνθρωπο που κρατάει μία εικόνα της Παναγίας και φωνάζουν παράλληλα σύνθημα «Στο διάολο η οικογένεια στο διάολο η πατρίς, η Ελλάδα να πεθάνει να ζήσουμε εμείς» δεν είναι «σύντροφοι» που οφείλουμε να τους κάνουμε «κριτική» και να «διαχωρίσουμε την θέση μας». Είναι τραμπούκοι και αλλοτριωμένοι κανίβαλοι που βρίσκονται στην αντίπερα όχθη. Με αυτούς είμαστε αντίπαλοι. Πολιτικά, αξιακά, στρατηγικά. Αν έχεις στοιχειώδη ανθρωπιά μέσα σου βλέπεις τα σκηνικά και ανατριχιάζεις: πενήντα άτομα σπάνε τον σταυρό και ξεσκίζουν την αγιογραφία ενός ανθρώπου που κυκλοφορεί με μηχανάκι, μόνος του και άκακος στο κέντρο της Αθήνας. Προσπαθεί αυτός να περιμαζέψει τα τελευταία ίχνη της αξιοπρέπειας του πιάνοντας την εικόνα για να μην την πατούν τα αμάξια και αυτοί την κλωτσούν, την κάνουν χίλια κομμάτια. «Τώρα είναι καλύτερη κάτω» «Πάει η Παναγία σου» Και αυτός τους λέει προς το τέλος του βίντεο «Εγώ παιδιά μου σας αγαπώ». Τι να πεις… Και μέσα σε όλη αυτήν την οχλαγωγία δεν βρέθηκε ούτε ένας διαδηλωτής να τους σταματήσει. Να μπει μπροστά και να προστατέψει τον Άνθρωπο από το ποδοπάτημα.

Τα «κοράκια» των εισπρακτικών βρήκαν πολιτικό «αρχικόρακα»!

Τα «κοράκια» των εισπρακτικών απέκτησαν και επίσημα πολιτικό εκπρόσωπο: Τον υπουργό Επενδύσεων κι Αναπτύξεως, Αδ. Γεωργιάδη, ο οποίος έσπευσε να δικαιολογήσει την πρακτική των εισπρακτικών εταιρειών να τηλεφωνούν εν μέσω πανδημίας – με λουκέτα στα καταστήματα και επιδόματα στους εργαζόμενους – και να απαιτούν με κάθε είδους απειλές να πληρωθούν. Αρκεί να το κάνουν με «αξιοπρέπεια»!

Μάλιστα για να έχει και πιο επίσημο «χρώμα» η πλήρης πολιτική κάλυψη ο Άδωνις Γεωργιάδης προχώρησε στις συγκεκριμένες αναφορές από το βήμα της Βουλής. «Οι εισπρακτικές εταιρείες νομίμως τηλεφωνούν» ξεστόμισε ο Γεωργιάδης στη Βουλή και πρόσθεσε: «Τα χρέη είναι για να πληρώνονται».

Συγκεκριμένα, έκανε κι ολόκληρη… ανάλυση για να εξηγήσει τις αθλιότητες που είπε: «Είναι άλλο πράγμα η συζήτηση για το πώς θα διευκολύνουμε τους ανθρώπους να πληρώσουν τα χρέη τους που είχαν προ της πανδημίας (…) και είναι διαφορετικό πράγμα να πούμε στον κόσμο “μην πληρώνεται τα χρέη σας”. Τα χρέη είναι για να πληρώνονται. Αυτή είναι η βασική αρχή του οικονομικού συστήματος το οποίο ζούμε».

Παρασκευή 19 Μαρτίου 2021

Ως Εδώ!

Του Κώστα Γκιώνη

Ο αέρας μυρίζει ναφθαλίνη και πολυχρησιμοποιημένες κάλτσες παραλλαγής, στον κήπο απέναντι ένα πουλί με σηκωμένες τις φτερούγες αναφλέγεται, σπάω το κεφάλι μου να δω τι μου θυμίζει…

Οι σκελετοί βγήκαν από την ντουλάπα, τους ταΐζαμε με τα πετσιά μας εδώ και χρόνια, μέχρι που τους θρέψαμε, τους κάναμε κοτζάμ τέρατα κι άρχισαν να σεργιανούν καμαρωτοί, σιδεροστόλιστοι, ακούγοντας δυνατά στρατιωτικά εμβατήρια, βγάζοντας άναρθρες κραυγές, δείχνοντας τη σπηλαιοκαταγωγή τους.

Οι πλατείες γίναν προαύλια φυλακών, όπου οι προαυλιζόμενοι δεν έχουν το δικαίωμα στάσης αλλά μόνο μιας κυκλικής συνεχόμενης κίνησης, με τις ανάλογες αποστάσεις πάντα. Η οποιαδήποτε παρέκκλιση τιμωρείται από τους μουγκανίζοντες ανθρωποφύλακες που εμείς πληρώνουμε….

Τα μηχανοκίνητα τμήματα των νεομπουραντάδων σπέρνουν καντάρια φόβου, όχι πια μόνο απέναντι στα γνωστά μικρά απαίσια αντιεξουσιαστικά ανθρωπάκια, αλλά βάζοντας στο μενού τους νέα μεσοαστικά στρώματα. Γιατί; Επειδή μπορούν. Επειδή δεν κάνουν διακρίσεις στα κεφάλια: μπορούν και τα ανοίγουν όλα, εκτός αυτών που υπηρετούν. Κι αν κάποια στιγμή χρειαστεί να αιτιολογήσουν αυτόν τον «υπερβάλλοντα ζήλο», υπάρχουν οι πινοκιοεκπρόσωποι με τις δικαιολογίες, όπως: πέσαν 150 αόρατες μολότοφ, μας επιτέθηκαν 30 νίντζα φαντάσματα, προσπάθησαν να μας πάρουν τα όπλα ιπτάμενοι αναρχικοί, και άλλα τέτοια. Έτσι ώστε αναρωτιέσαι, ποιες ουσίες τους δημιουργούν τέτοιες εικόνες; Να μας δώσουν κι εμάς, μήπως και μπει λίγο χρώμα στην καταχνιά που μας έχουν στρογγυλοκαθίσει στα κεφάλια μας!

Πέμπτη 18 Μαρτίου 2021

Ποιοι ήθελαν εξόριστο τον Μοράλες για να βάλουν χέρι στο λίθιο της Βολιβίας

Του Αλέξανδρου Μουτζουρίδη

Μια εξαιρετικά αποκαλυπτική δημοσιογραφική έρευνα αποκάλυψε πριν λίγο καιρό ότι η βρετανική κυβέρνηση επεδίωξε, σε αγαστή συνεργασία με την πραξικοπηματική κυβέρνηση της Ζανίν Άνιες στη Βολιβία, να εξασφαλίσει σε βρετανικές εταιρείες πρόσβαση στα κοιτάσματα λιθίου της χώρας. Αυτό ισχυρίζεται ο ανεξάρτητος οργανισμός Declassified UK, με έδρα τη Νότια Αφρική, και ο δημοσιογράφος Ματ Κέναρντ, επικαλούμενος έγγραφα του Φόρεϊν Όφις που βρίσκονται στη διάθεσή του.

Στην ενδελεχή του παρουσίαση, το δίκτυο αποκάλυψε πώς το βρετανικό υπουργείο Εξωτερικών καλλιέργησε ισχυρούς δεσμούς με το καθεστώς που έστειλε στην εξορία τον πρώην πρόεδρο της Βολιβίας, Έβο Μοράλες, το Νοέμβριο 2019, και πώς προώθησε συστηματικά τα συμφέροντα βρετανικών επιχειρήσεων στον τομέα των σπάνιων γαιών, λίγο καιρό μετά το πραξικόπημα.

Την εμπλοκή της Ουάσιγκτον στην πτώση του Μοράλες έχουν αποκαλύψει τα έγγραφα που διέρρευσαν από τα Wikileaks. Και ως γνωστόν, η έκθεση του Οργανισμού Αμερικανικών Κρατών για παρατυπίες στην εκλογική διαδικασία του φθινοπώρου του 2019, πάνω στην οποία βασίστηκε ο εκτοπισμός του, έχει καταρριφθεί από ανεξάρτητους ερευνητές, με στοιχεία που δημοσιεύθηκαν στους New York Times.

Ανακύκλωση τηγανέλαιου: Πώς θα γίνεις ο ήρωας της πολυκατοικίας σου - Τα οφέλη

Της Σοφίας Μανδηλαρά

«Σας ζητάμε λίτρα!», για την ακρίβεια 10 λίτρα τηγανέλαιου. Αυτή είναι η ελάχιστη απαιτούμενη ποσότητα που πρέπει να συγκεντρώσει κάποιος ώστε η εταιρεία συλλογής τηγανέλαιου «Πράσινο Λάδι» να έρθει να το παραλάβει, με ραντεβού, από την πόρτα, προκειμένου να το «οδηγήσει» στην ανακύκλωση.

«Αναζητούσαμε τρόπους, πώς θα μπορούσαμε να ανταπεξέλθουμε, έστω προσωρινά για το διάστημα του lockdwon, ώστε να παραλαμβάνουμε εμείς από την πόρτα του πολίτη τα τηγανέλαια. Δεν μπορούσαμε να το κάνουμε για ένα μπουκάλι του 1,5 λίτρου. Εάν όμως ο πολίτης έχει τη διάθεση να μαζέψει περισσότερα λάδια, από την οικογένεια του, το στενό περιβάλλον του με το οποίο έρχεται σε επαφή, αν θέλει να είναι ο ήρωας της πολυκατοικίας του ή της γειτονιάς του και μαζέψει 10 λίτρα, εμείς πηγαίνουμε και το παίρνουμε από την πόρτα του» λέει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Γιώργος Κυριακόπουλος, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας «Πράσινο Λάδι».

Η δράση, προς το παρόν αφορά, μόνο την Αθήνα, αλλά η εταιρεία βρίσκεται σε συζητήσεις ώστε να επεκταθεί και στην περιφέρεια.

Σκέτη τρέλα...

Τετάρτη 17 Μαρτίου 2021

Σχεδιασμός του Κούλη και της κυβέρνησής του...

Βασιλιάδες, Πρόεδροι Δημοκρατίας και Περιεκτική Δημοκρατία

Φωτογραφία (20/11/1962): Η βασίλισσα Ελισάβετ χορεύει με τον Πρόεδρο Κβάμε Νκρούμαχ, που ηγήθηκε της ανεξαρτησίας της Γκάνας από τη Βρετανία (1957) και αποτέλεσε ιστορική μορφή του Παναφρικανικού Κινήματος

1. Το δήθεν «σκάνδαλο» που προέκυψε από τις «αποκαλύψεις» μιας αποτυχημένης στάρλετ του Χόλιγουντ, που «τύλιξε» τον αφελή γιο της αδικοχαμένης Νταϊάνας (η οποία πράγματι μπορεί να ήταν θύμα βασιλικής συνωμοσίας), με προφανή στόχο την κοινωνική αναρρίχησή της που δεν κατάφερε να επιτύχει επαγγελματικά, έχει στην πραγματικότητα πολύ μεγαλύτερη κοινωνική σημασία. Αυτή ξεπερνά κατά πολύ τη συνήθη σκανδαλολογία στην οποία συνήθως εμπλέκονται παρόμοια δημόσια πρόσωπα. Άλλωστε και τα ίδια τα ΜΜΕ καθώς και τα κοινωνικά μίντια που σήμερα, μαζί, συνδιαμορφώνουν την Κοινή Γνώμη σύμφωνα με τις κατευθύνσεις της Υπερεθνικής Ελίτ (δηλαδή των βασικών πολυεθνικών που ελέγχουν άμεσα την παγκόσμια οικονομία και έμμεσα την πολιτική, πολιτιστική  και γενικότερα κοινωνική ζωή), έδωσαν από την αρχή τον «τόνο», έστω έμμεσα, για να τηρούνται και τα διπλωματικά τερτίπια. Ο προφανής στόχος ήταν η βρετανική βασιλική οικογένεια και στην πραγματικότητα ο ίδιος ο βασιλικός θεσμός!

ΠΑΝΔΗΜΙΑ: Συντονισμένο σχέδιο εξόντωσης των Οικονομιών" και φτωχοποίησης των λαών...

Της Ιωάννας Υψηλάντη

"Είστε γιατρός;"
"Είστε ειδικός"
"Είστε παντογνώστης;"
΄Η "ψεκασμένος", "φασίστας", "αντι-εμβολιαστής", "αρνητής";;;
Πόσες φορές δεν ακούσαμε αυτές τις φράσεις, όταν εξαρχής, φωνάζαμε, για παράνομες και αντισυνταγματικές πρακτικές των παγκόσμιων κυβερνήσεων, κατά της επιδημίας;;
Όταν φωνάζαμε, για "συντονισμένο σχέδιο εξόντωσης των Οικονομιών" και φτωχοποίησης των λαών με αφορμή την "πανδημία"!

Όταν αναρωτιώμασταν, για το πόσο πραγματικό είναι το κυβερνητικό ενδιαφέρον, για την Υγεία του λαού, όταν, μέσα στα πρώτα χρόνια των Μνημονίων, έκλεισαν 22 νοσοκομεία, απολύθηκαν χιλιάδες γιατρών και νοσηλευτικού προσωπικού, οι "ουρές" στις ΜΕΘ μεγάλωναν, τα φάρμακα "έτρωγαν" την μισή σύνταξη, οι λίστες αναμονής, για επίσκεψη στον γιατρό, έφταναν στους 4-6 μήνες και πολλές τον ένα χρόνο! Πόσο "πραγματικό" ήταν αυτό το "ενδιαφέρον";;

Φάνηκε, από την πρώτη ανακοίνωση της "πανδημίας"!
Ολα, μα όλα τα προαναφερθέντα έμειναν ίδια και απαράλλαχτα!
Προστέθηκαν, όμως, κι άλλα!

Κρυφό σχολειό - θρύλος, μύθος ή πραγματικότητα;

Του Γιώργου Ηλ. Τσιτσιμπή

Διανύουμε ένα επετειακό έτος, αφού συμπληρώνονται 200 χρόνια από την εθνεγερσία του 1821.

Βέβαια η συγκυρία δεν ευνοεί τις εκδηλώσεις όπως τις φανταζόμασταν γι’ αυτή την ιστορική στιγμή, αλλά ίσως να είναι και μια προστασία για τα όσα θα μας συνέβαιναν από τους σχεδιασμούς της περιβόητης επιτροπής της επικεφαλής Γιάννας Αγγελοπούλου, αφού για την επιτροπή η Επανάσταση ήταν απλά φιλελεύθερη και όχι εθνικοαπελευθερωτική. Αρκετά μέλη της είναι φορείς αναθεωρητικών απόψεων όπως της ασυνέχειας του έθνους, της δημιουργίας του έθνους από το κράτος (και όχι το αντίστροφο), της αρνητικής στάσης της Εκκλησίας και άλλων. Με διαδικτυακές κυρίως εκδηλώσεις, φαίνεται, πως οι δύο σχολές ιστορικής σκέψης, του εθνομηδενισμού από τη μια και του εθνοκεντρισμού από την άλλη, θα έχουν, ευτυχώς, περίπου ίσες ευκαιρίες προβολής και προβληματισμού γύρω από το μεγάλο θέμα: «ποιοι επαναστάτησαν, γιατί επαναστάτησαν και τι κάνουμε σήμερα».

Το ρεύμα του εθνομηδενισμού αναπτύχθηκε κυρίως από το ’90 και μετά, κυριαρχώντας στην ελίτ και σε πανεπιστημιακές σχολές. Είναι οι ίδιοι που θεωρούν τον Πατροκοσμά τον Αιτωλό «σκοταδιστή», τον δε Ρήγα θα τον ήθελαν μάλλον «Γάλλο διαφωτιστή» και όχι Έλληνα λόγιο επαναστάτη που πατούσε γερά στην παράδοση και στην ιστορία του τόπου, με πίστη στον Θεό και επιρροές απ’ τον ευρωπαϊκό διαφωτισμό.

Το κρυφό σχολειό, αποτελεί μια πτυχή αυτής της οπτικής για την αυτογνωσία μας. Πέρασε όλες τις φάσεις που αναγράφονται στον τίτλο του άρθρου, του θρύλου, του μύθου και της πραγματικότητας. Γαλουχηθήκαμε με τον θρύλο του, ως ένα ιστορικό γεγονός που κάποιες φορές τα χαρακτηριστικά του γιγαντώθηκαν. Περάσαμε μετά στο μύθο. Όλα διαψεύσθηκαν. Δεν υπήρχε καν λόγος για κρυφό σχολειό στην τουρκοκρατία, μας είπαν, αφού Έλληνες και Τούρκοι ζούσαμε αγαπημένοι. Και τέλος, κάποιοι ερευνητές μας προσγείωσαν στην πραγματικότητα, αφού μέσα από πηγές, απέδειξαν την ύπαρξή του.

Δευτέρα 15 Μαρτίου 2021

«Αποδιοπομπαίους τράγους»... ετοιμάζουν!

Μεταλλάσσουν ευθύνες και αποσιωπούν την παταγώδη αποτυχία στη διαχείριση της πανδημίας

Του Γιώργου Σαχίνη

Τα νέα είναι ανησυχητικά. Χρειάζονται κι άλλες ΜΕΘ! Τι γίνεται, ρε παιδιά, δε φτάνουν οι 1.404 που ανακοίνωσε την Τετάρτη ο υπουργός Υγείας; Υπάρχει ακόμη έλλειψη;

Όπως φαίνεται όμως, μάλλον αυτή τη φορά η έλλειψη αφορά άλλη πάθηση και άλλους ασθενείς, αν κρίνει κανείς από τα όσα είπε η υπεύθυνη για τη διαχείριση των ΜΕΘ ανά την επικράτεια, η κ. Κοτανίδου, καθηγήτρια Εντατικολογίας στο ΕΚΠΑ και διευθύντρια ΜΕΘ στον «Ευαγγελισμό», όσο κι αν μετά από κάποιες αντιδράσεις, εντός της Επιτροπής των Ειδικών που και η ίδια μετέχει, επιχείρησε να ανασκευάσει μερικώς.

Η κ. Κοτανίδου έκανε «διάγνωση», βρήκε ότι πάσχει και σκοπεύει να βάλει στη ΜΕΘ, αφού την «διασωληνώσει», ποια νομίζετε; Μα την ίδια την Επιτροπή, στην οποία και αυτή μετέχει!

Μάλιστα, καλά ακούσατε, την Επιτροπή εμπειρογνωμόνων! Τώρα, αν θα είναι ολόκληρη ή κάποια μέλη της, αυτό θα δείξει, ωστόσο η Επιτροπή κινδυνεύει με διασωλήνωση.

Καθαρά Δευτέρα 2021

Καλώς ήρθατε στον 20ό αιώνα

Ο Ρίκι, που ήθελε να γίνει αφεντικό του, παραλίγο να γίνει αφεντικό της ανήλικης κόρης του. Οι Κεν Λόουτς και Πολ Λάβερτι, στο "Δυστυχώς απουσιάζατε", έκαναν το 2019 την πιο εύστοχη εισαγωγή στην "επιστροφή στον 20ο αιώνα".

Του Γιάννη Κιμπουρόπουλου

Τι να σκεφτόταν, άραγε, ο 30χρονος αίλουρος της Νέας Σμύρνης*, που με ταχύτητα τσιτάχ και δύναμη τζάγκουαρ έριξε τον συνομήλικό του αστυνομικό από τη μηχανή, πριν τον παραδώσει στην ορδή του Λιντς; Ποιαν εκδοχή κοινωνικής σύγκρουσης, ποια καρικατούρα πάλης των τάξεων είχε –αν είχε– στο μυαλό του, εκτός απ’ αυτήν της τάξης των παλαιστών – κλέφτες κι αστυνόμοι έξω απ’ το γήπεδο, χανούμια και γαύροι μέσα σ’ αυτό, γιούργια στη Φιλαδέλφεια, «κάτω τα χέρια από την Αγια-Σοφιά, ρε, εδώ θα χτίσει η Ενωση την εκκλησιά της, θέ’τε δε θέ’τε»; Να ’χε ακούσει, άραγε, το παραμικρό, από την ήσυχη αποθήκη του Ασπρόπυργου όπου δούλευε, για τους συναδέλφους του 10.000 χιλιόμετρα μακριά, στην Αλαμπάμα των ΗΠΑ που πασκίζουν να στήσουν συνδικάτο στις αποθήκες της Amazon, έχοντας απέναντί τους μια τεράστια αστυνομία σκέψης, εκφοβισμού και άοπλης (κυρίως) καταστολής; Νιώθει να τον ενώνει κάτι με τους 1,4 εκατομμύρια εργαζόμενους της πολυεθνικής σε όλο τον κόσμο, που οι αποθήκες της χωράνε δέκα χιλιάδες «Αγια-Σοφιές», εκατοντάδες χιλιάδες πειθαρχικούς υπαλλήλους, δισεκατομμύρια προϊόντα, αλλά δεν χωράνε ένα σωματείο;

Ρητορικά και προσχηματικά τα ερωτήματα, αλλά οι απαντήσεις τους είναι ολοζώντανες, εφιαλτικές και τις βιώνουμε πιεστικά στη μοναδική συνθήκη που διαμόρφωσε για δισεκατομμύρια ανθρώπους το πρώτο αληθινά παγκόσμιο γεγονός της Ιστορίας. Η πανδημία της Covid-19 έφερε σχεδόν ομοιόμορφα και περίπου ταυτόχρονα σε όλον τον κόσμο πρωτοφανείς περιορισμούς στα ατομικά και κοινωνικά δικαιώματα και τεράστιες ανατροπές στις συνθήκες εργασίας, κατανάλωσης και κοινωνικότητας. Αν και ο φόβος της αρρώστιας και του θανάτου συσπείρωσε τους υπηκόους κάτω από την προστατευτική σκιά του Λεβιάθαν, οι αποτυχίες των κυβερνήσεων να ελέγξουν την πανδημία και τις καθολικές παρενέργειές της έχουν θολώσει τα όρια ανάμεσα στους προσωρινούς περιορισμούς δικαιωμάτων που θεωρούνται αναγκαίο κακό και σε αυτούς που προδίδουν στρατηγική εγκαθίδρυσης καθεστώτων ψηφιακής και αστυνομικής επιτήρησης. Η καχυποψία για το τι είναι προσωρινό και τι μόνιμο έχει βάλει τις κοινωνίες σε χύτρες ταχύτητας στα πρόθυρα έκρηξης. Το πού, πότε σκάει κάθε μια σε σκηνικά κοινωνικής σύγκρουσης ή τυφλής βίας είναι υπόθεση περίπλοκων διεργασιών που δεν υπόκεινται σε πρόγνωση.

Κούλουμα 2021


 Ανάρτηση από: https://i-kyr.gr/

Κυριακή 14 Μαρτίου 2021

Γιατί πρέπει να συντριβεί εκλογικά ο ΣΥΡΙΖΑ

Του Ηλία Παπαναστασίου

Έχουμε καιρό να αναφερθούμε στον Λούμπεν ΣΥΡΙΖΑ, τον εκπρόσωπο και εκφραστή της «Αριστερής» Λουμπεναρίας. Ίσως γιατί θεωρούσαμε άλλα θέματα πιο σημαντικά, «σημαίνοντα» και αξιοπρόσεκτα. Φαίνεται όμως πως ήμασταν μάλλον υπέρ του δέοντος αισιόδοξοι.                                                         


 Ο ΣΥΡΙΖΑ, όλο το διάστημα της πανδημίας – από το πρώτο λοκντάουν στις 18/3/2020– τήρησε μια στάση που θα μπορούσαμε να χαρακτηρίσουμε σαν πολιτικά ελεεινή και ιδεολογικά προβοκατόρικη. Εξηγούμαστε:

Από την πρώτη μέρα του Λοκντάουν ο ΣΥΡΙΖΑ όχι μόνο δεν συμπαραστάθηκε στο επίσημο κράτος – δεν περιμέναμε κάτι παρόμοιο– άλλα αντίθετα, προσπάθησε με κάθε δόλιο και πολιτικά μαφιόζικο τρόπο να υπονομεύσει όχι μόνο το έργο της Κυβέρνησης που προσπαθούσε με «νύχια και με δόντια» να συγκρατήσει τα πράγματα αλλά της ίδιας του της Πατρίδας. Δεν τον ενδιέφεραν οι εκατοντάδες και χιλιάδες νεκροί, οι ανθρώπινες τραγωδίες και το έρεβος της Πανδημίας που απειλούσε και συνεχίζει να απειλεί τους πάντες αλλά προσπαθούσε με ύφος πολιτικού παραχαράκτη και ιδεολογικού διαρρήκτη και μαφιόζου να υπονομεύσει, να σαμποτάρει και να τραβήξει το χαλί από τα πόδια όχι της Κυβέρνησης της χώρας – αυτό θα ήταν το λιγότερο– αλλά της ίδιας της χώρας! 

 Για τον ΣΥΡΙΖΑ δεν υπάρχει Ελλάδα και Ελληνικός Λαός που πάσχει από Κορωνοϊό, κινδυνεύει να πεθάνει ανά πάσα στιγμή ούτε βέβαια νέα παιδιά που πεθαίνουν στα 20 και 25 χρόνια της ηλικίας τους! Ούτε βέβαια υπάρχει ηλικιωμένος πληθυσμός που πεθαίνει «σωρηδόν» σε βαθμό τραγικό και ανεπανόρθωτο. Όλα αυτά για τον ΣΥΡΙΖΑ είναι ασήμαντες λεπτομέρειες, ίσως και παράπλευρες απώλειες μιας – υποτίθεται– «ανάλγητης νεοφιλελεύθερης Κυβέρνησης»!

Από την πρώτη μέρα ο ΣΥΡΙΖΑ – και δίπλα του το ανεκδιήγητο και σεκταριστικό ΚΚΕ – δεν έδωσε δεκάρα τσακιστή για την σωτηρία του ελληνικού λαού, έστω και σε συμβολικό επίπεδο! Θα ήταν τόσο μεγάλο πρόβλημα – οικονομικής φύσεως– να προσφέρει ο ΣΥΡΙΖΑ 100–200.000 μάσκες, 5 κρεβάτια ΜΕΘ και ίσως 1–2 ολόκληρες Μονάδες Εντατικής Θεραπείας; Που είναι οι γιατροί του ΣΥΡΙΖΑ να προσφέρουν εθελοντικά και αγόγγυστα τις υπηρεσίες τους στο ΕΣΥ και σε τελευταία ανάλυση στον ίδιο τον ελληνικό λαό; Ανάλογη ερώτηση και στο ΚΚΕ.

Πολιτικές πλευρές της επιχείρησης «Νόμος και Τάξη»


Η κυβέρνηση Μητσοτάκη προσπαθεί να επιβληθεί με όπλο το «Νόμος και Τάξη» – Τα υπολογίσιμα σκιρτήματα μεγάλων κοινωνικών αντιδράσεων ασφυκτιούν στα παγιδευτικά όρια που θέτει ο πολιτικός κόσμος

Του Κώστα Δημητριάδη

Εδώ και αρκετό διάστημα είναι φανερό ότι η κυβέρνηση Μητσοτάκη επενδύει πολιτικά στην επιβολή «νόμου και τάξης». Οι σημαντικοί σταθμοί αυτής της πορείας είναι αποκαλυπτικοί για το τι επιδιώκεται.

Η οργή και οι απαιτήσεις της φοιτητικής νεολαίας, και η κυβερνητική πολιτική για την καθυπόταξή τους

Ο χώρος της Παιδείας και της φοιτητικής νεολαίας είναι το πεδίο ειδικών χειρισμών. Εμπέδωσης αυταρχικού κλίματος και ξεριζώματος μιας ολόκληρης δημοκρατικής παράδοσης του Πανεπιστημιακού χώρου. Πάει πολύ πίσω αυτή η επιδίωξη κοινωνικής ρεβάνς και εκμεταλλεύεται βέβαια τη βαθιά συσσωρευόμενη πολυετή κρίση του κοινωνικού κινήματος και των εκφράσεών του. Προώθηση συρρίκνωσης του Πανεπιστημιακού χώρου και σαλαμοποίησής του οριοθετώντας λίγες νησίδες «ερευνητικής αριστείας» για την αναπαραγωγή στρωμάτων ελίτ και δραστικού περιορισμού της πρόσβασης των λαϊκών στρωμάτων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Με παρελθόν και στρατηγικό χαρακτήρα το σχέδιο αυτό που το προχωράνε όλες οι κυβερνήσεις των τελευταίων χρόνων με διαρκείς αντιδημοκρατικές μανούβρες και χειρισμούς για την παράκαμψη της επίμονης κοινωνικής αντίθεσης. Και βέβαια πάνω σε αυτό το έδαφος ο πιο πρόσφατος κρίκος είναι η εισαγωγή αστυνομίας στα ΑΕΙ (κυρίως Αθήνας και Θεσσαλονίκης). Παρά τις υπολογίσιμες και διευρυνόμενες κοινωνικές αντιδράσεις και εργαλειοποιώντας απροκάλυπτα τους περιορισμούς κινητικότητας που θέτει η υγειονομική κρίση. Η κυβέρνηση διατυμπανίζει εμπέδωση της ευνομίας (και το αφήγημα έχει μια εμβέλεια σε κάποια κοινωνικά τμήματα και παράγει διαχωρισμούς μέσα στην κοινωνία, πολύ επιθυμητούς από την κυβέρνηση) ενώ αυτή η ίδια η αστυνομία είναι ο κεντρικός παράγοντας ανομίας, αυθαιρεσίας και συμμοριτισμού και η εξαπόλυσή της ενάντια στους φοιτητές εξωθεί συνειδητά τα πράγματα σε μια γενικευμένη πόλωση και μπαχαλοποίηση.

«Αγωνίες και αγώνες ως τα πέρατα του κόσμου»


Το νέο τεύχος  του περιοδικού "Σύναξη" (Μάρτιος 2021)

ΑΓΩΝΙΕΣ ΚΑΙ ΑΓΩΝΕΣ: ΕΝΑ ΖΕΥΓΑΡΩΜΑ

(Προλογικό) 

Πολύ συχνά στο διάβα της ιστορίας οι αγωνίες και οι αγώνες ζευγαρώνουν. Και είναι καλό να ζευγαρώνουν. Αν δεν ζευγαρώσουν, ή αν πάρουν διαζύγιο, τότε η αγωνία μπορεί να ξεψυχήσει στα βάθη της απόγνωσης, ο δε αγώνας μπορεί να καταντήσει εγωπαθές πείσμα. 

Την αγωνία την γεννά η εγκατάλειψη, ο φόβος, ο κατατρεγμός, το άδικο. Και τότε το παράπονο υψώνεται ως Ψαλμός γοερός: «Η ψυχή μου είναι γεμάτη πόνους, και η ζωή μου ζύγωσε στο θάνατο. […] Γιατί αποδιώχνεις την ψυχή μου, Κύριε; Γιατί κρυμμένο μού κρατάς το πρόσωπό σου;». «Σήκω επάνω εσύ, Θεέ, κρίνε τον κόσμο». 

Μα όταν κρίνει ο Θεός, καλεί τον άνθρωπο σε αγώνες. Τον καλεί δηλαδή να γίνει συνεργός του Κυρίου Του μέσα στην ιστορία: «Ως πότε άδικα θα κρίνετε και θα χαρίζεστε στους ασεβείς; Δικαιοσύνη αποδώστε στον άμοιρο, στον ορφανό˙ δώστε το δίκιο του φτωχού και του απόρου. Ελευθερώστε τον αδύνατο και τον φτωχό, λυτρώστε τους από την εξουσία των ανόμων» [1]. Εδώ η ασέβεια, η περιφρόνηση προς τον Θεό και η ακύρωση της πίστης, είναι η ασπλαχνία προς την ανθρώπινη αγωνία.

Σάββατο 13 Μαρτίου 2021

Γιατί τόση βία;

Του Παντελή Σαββίδη

1.-Η εικόνα του πεσμένου, και χτυπημένου βάναυσα, αστυνομικού είναι σοκαριστική. Η αντίδραση που δημιουργεί στην κοινή γνώμη είναι αγανάκτηση και η αγανάκτηση αυτή δεν, νομίζω, πως θα δικαιώσει τους διαδηλωτές. Η προσωπική βίαιη εμπειρία είτε διαδηλωτή, είτε αστυνομικού μας ενδιαφέρει. Αλλά, ένα γενικό ερώτημα που προβάλει είναι γιατί τόση βία;

2.-Η απάντηση στο ερώτημα είναι θέμα έρευνας ειδικών επιστημόνων. Η δική μου προσέγγιση είναι πολιτική.

3.-Όχι, μόνο, δεν έχει επέλθει το τέλος της μεταπολίτευσης αλλά, προσωπικά πιστεύω, πως δεν επήλθε ούτε καν το τέλος του Εμφύλιου διχασμού. Του διχασμού της δεκαετίας του ’40. Διότι ο παλαιότερος διχασμός, ο διχασμός του ’16, εξέλιπε, ίσως, διότι εξέλιπαν και οι πολιτικοί χώροι που τον εξέφραζαν.

4.-Η διάσταση του Εμφυλίου επηρέασε καθοριστικά μια κοινωνία που δεν ανέχεται και πολλές, διαφορετικές τάσεις. Ίσως και δεν μπορεί και να τις διαμορφώσει. Η πολιτική της παιδεία είναι ενστικτώδης. Από ένστικτο, κυρίως, και από οικογενειακή παράδοση τοποθετείται πολιτικά. Μια κοινωνία που δεν έχει συνειδητοποιήσει, ακόμη, τι συνέβη το 1989 και ένα μέρος της ζει με φανταστικούς μύθους περί χαμένου παραδείσου.

Το μετεμφυλιακό κράτος, η δεκαετία του ΄60, τα αναφομοίωτα ευρωπαϊκά κινήματα, η δικτατορία και ένας, εκ του ασφαλούς, «επαναστατισμός» μεταπολιτευτικός διαμόρφωσαν ένα πολιτικό υποσυνείδητο που ακόμη είναι ενεργό. Σταλινικά, μαοϊκά φιλοχοτζεικά, ακόμη και επαναστατικά κινήματα, μπορεί να μην υπάρχουν στη Ρωσία, την Κίνα, την Αλβανία ή τις χώρες της Λατινικής Αμερικής, πυρήνες, όμως, (σέχτες στην αριστερή ορολογία) υπάρχουν στην Ελλάδα.

Τηλεκπαίδευση

Από Κωνσταντίνος Κωνσταντόπουλος

Μα, είναι πια γεγονός... πώς η ΤΗΛΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ είναι πλέον καθεστώς! Φευ! Σαν... τον ιό — "ήρθε (κι αυτή) για να μείνει"! 

Όλα τα άλλα είναι... άλλα λόγια να τηλε-αγαπιόμαστε...

Σε λίγο, ακόμα και οι καθηγητές (όλων των βαθμίδων) θα είναι "περιττοί", (αλήθεια, οι ίδιοι... δεν το καταλαβαίνουν, άραγε;) η ζωντανή παρουσία τους, δηλαδή, δεν θα είναι απαραίτητη — θα βιντεοσκοπούν απλώς τα τηλε-μαθήματά τους, κι οι μαθητές-φοιτητές θα τα παρακολουθούν από το e-class... και... χαχαχα... όλα καλά!
(Εννοείται πως και οι απολαβές, ως εκ τούτου... θα μειωθούν... Οι τιμές των τηλε-καθηγητών θα εξισωθούν ίσως τότε (χα χα χα) με των τηλε-ηθοποιών — πόσες ώρες, ημέρες γύρισμα κ.λπ. κ.λπ.... Οι καθηγητές θα πληρώνονται, όπως και οι ηθοποιοί στα σήριαλ — με το επεισόδιο! Μάθημα, κι επεισόδιο...)

Τα ΤΗΛΕ-Πανεπιστήμια δε της χώρας (τι περίεργο...) πρωτοστάτησαν σε αυτήν την νέα (τηλε)συνθήκη — έδωσαν το ΚΑΛΟ τηλεΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ, ως δείγμα τηλε-προόδου και τηλε-πολιτισμού!!! Μην μας παρεξηγήσουν δα και οι Ευρωπαίοι... ("Ανήκομεν εις την Δύσην" — βλέπεις...) Δεν κρατήθηκαν... ούτε ΚΑΝ τα προσχήματα...