Στα χέρια τους αποφάσισαν να πάρουν την τροφή τους, πριν από λίγα χρόνια, οι άνθρωποι ενός μη κερδοσκοπικού κοινωνικού καταναλωτικού συνεταιρισμού, που ένωσαν τις δυνάμεις τους, με σκοπό να προμηθεύονται τρόφιμα απευθείας από τους παραγωγούς.
Ξεκίνησαν με δισταγμό, σε μια εποχή που ο περισσότερος κόσμος ήταν τουλάχιστον επιφυλακτικός στα επιχειρήματα της βιώσιμης κατανάλωσης και τα πλεονεκτήματα της τοπικής παραγωγής και κατάφεραν -σε λιγότερο από μια δεκαετία- να αγοράζουν το 95% των προϊόντων από τοπικούς παραγωγούς.
Σήμερα πια προμηθεύονται προϊόντα από τους παραγωγούς που βρίσκονται πιο κοντά στο κατάστημα, ελέγχουν κάθε προϊόν για γενετικά τροποποιημένα ή επικίνδυνα χημικά συστατικά, έχουν αλλάξει τους λαμπτήρες του καταστήματος με νέους, τύπου led, για να μειωθεί το ενεργειακό του αποτύπωμα, διαθέτουν χύμα προϊόντα για να αποφύγουν τις συσκευασίες και τα πλαστικά, δίνουν τη μαναβική που δεν είναι κατάλληλη προς πώληση αλλά ακόμη πριν από τη λήξη, σε φορείς ή μη κυβερνητικές οργανώσεις, για την παρασκευή γευμάτων και ανακυκλώνουν οτιδήποτε υπάρχει μέσα στο μαγαζί. Ακόμη και τις παλέτες με τις οποίες μεταφέρονται τα τρόφιμα, τις διαθέτουν σε οποιονδήποτε ενδιαφέρεται, ενώ ξεκινούν σε λίγο καιρό και ανακύκλωση υπολειμμάτων καφέ και τηγανέλαιων.
Τις παραπάνω καλές πρακτικές κυκλικής οικονομίας στον αγροδιατροφικό τομέα παρουσίασε, πριν από λίγες μέρες, το ιδρυτικό μέλος του μη κερδοσκοπικού κοινωνικού καταναλωτικού συνεταιρισμού Βίος Coop Άρης Χατζηνικολάου, σε συνάντηση που έγινε στην Ιρλανδία στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού έργου Since- AFC Project του προγράμματος Interreg Europe, που έχει ως αντικείμενο την προώθηση της κυκλικής οικονομίας στις επιχειρήσεις του αγροδιατροφικού τομέα.
«Συμμετείχαμε στη συνάντηση ύστερα από πρόσκληση της Ανατολικής ΑΕ, η οποία συμμετέχει στο πρόγραμμα μαζί με το Περιφερειακό Ταμείο Ανάπτυξης από την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας. Ο Βίος Coop αποτέλεσε ένα από τα παραδείγματα κυκλικής οικονομίας που επέλεξαν οι άνθρωποι αυτοί να συμπεριλάβουν στο πρόγραμμά τους. Εμείς απευθυνθήκαμε στους συμμετέχοντες του προγράμματος, που έχουν ήδη μια πρώτη γνώση της κυκλικής οικονομίας και έχουν ήδη δει κάποιες καλές πρακτικές. Διαπιστώσαμε, άλλωστε, ότι στην Ελλάδα δεν υπάρχει κάτι άλλο τόσο μεγάλο, όσο ο συνεταιρισμός μας, αλλά στο εξωτερικό και ειδικά στις βορειοευρωπαϊκές χώρες υπάρχουν παρόμοια εγχειρήματα, κάθε ένα από τα οποία λειτουργεί με έναν ελαφρώς διαφορετικό τρόπο το ένα από το άλλο» τονίζει ο κ. Χατζηνικολάου στο ΑΠΕ-ΜΠΕ.
Σημειώνει δε, ότι το 2013, όταν ιδρύθηκε ο Bίος Coop, συμμετείχαν στην προσπάθεια τριακόσια μέλη που έδωσαν το καθένα από 150 ευρώ και έτσι συγκεντρώθηκαν 45.000 ευρώ, ποσό με το οποίο άνοιξε το κατάστημα. «Λειτουργούμε με βάση τις αρχές της άμεσης δημοκρατίας και της κοινωνικής και αλληλέγγυας οικονομίας, ενώ επιστρέφουμε τα κέρδη σε αυτούς που τα παρήγαγαν» τονίζει. Επισημαίνει χαρακτηριστικά ότι επιστρέφονται χρήματα με τη μορφή μπόνους στους εργαζόμενους, όταν υπάρχει θετικό πλεόνασμα, δίνεται έκπτωση 5% στα μέλη του συνεταιρισμού ενώ γίνονται κοινωνικές δράσεις για την ενίσχυση φορέων της τοπικής κοινωνίας.
Τα οφέλη της όλης διαδικασίας είναι, μεταξύ άλλων, η απουσία μεσαζόντων και η διατήρηση του κόστους των προϊόντων όσο το δυνατόν χαμηλότερα, η απευθείας σχέση και καλή επικοινωνία με τους παραγωγούς, ο ποιοτικός έλεγχος των προϊόντων και η επίτευξη περιβαλλοντικών στόχων μέσω της επαναχρησιμοποίησης και της ανακύκλωσης.
Ο Bίος Coop, άλλωστε, δημιούργησε ενημερωτικό ντοκιμαντέρ για τις δράσεις του στο youtube ενώ προετοιμάζεται για την έναρξη λειτουργίας του ηλεκτρονικού του καταστήματος, μέσω του οποίου θα γίνει μια προσπάθεια για την εξάπλωση του μηνύματος του συνεταιρισμού. «Επιλέξαμε το e- shop γιατί μέσω αυτού μπορεί να έχει πρόσβαση στο κατάστημά μας πολύ περισσότερος κόσμος απ' ό,τι, αν ανοίγαμε ένα δεύτερο κατάστημα σε κάποια άλλη περιοχή. Αυτό θα εξυπηρετεί όλη την περιοχή της Θεσσαλονίκης και έτσι πιστεύω θα έχουμε πολύ μεγαλύτερη απήχηση γιατί στόχος μας είναι να φτάσει αυτή η ιδέα στα αυτιά όσων περισσότερων πολιτών γίνεται», τονίζει ο κ. Χατζηνικολάου.
Υπογραμμίζει, τέλος, ότι «όσο περνούν τα χρόνια, ο κόσμος στρέφεται περισσότερο στα τοπικά προϊόντα, κοιτάζει την ετικέτα του προϊόντος για να δει τι έχει μέσα και πώς το παρήγαγε ο παραγωγός. Έτσι, ολοένα και περισσότερος κόσμος ανταποκρίνεται στις προσπάθειές μας, είτε για λόγους υγείας είτε γιατί κάποιοι είναι αθλητές και ενδιαφέρονται περισσότερο για τη φυσική τους κατάσταση, είτε γιατί έχουν οικογένεια και ενδιαφέρονται για το πώς θα θρέψουν τα παιδιά τους, είτε γιατί τους ενδιαφέρει το περιβαλλοντικό κομμάτι, είτε γιατί θέλουν να ενισχύσουν την τοπική αγορά».