Τετάρτη 4 Νοεμβρίου 2020

«Το όνειρό μου είναι ο ιερός πόλεμος»


Του Αρχιεπίσκοπου Αλβανίας Αναστάσιου

«Δέν θά ναφερθ μέ λεπτομέρειες σέ ατά πού νειρεύομαι, μως κατά βάση το νειρό μου εναι  ερός πόλεμος». Μέ ατά τά λόγια ξήγησε τή φιλοδοξία του νά γίνει «μάρτυρας το σλάμ» νεαρός Νιγηριανός φοιτητής μάρ Φαρούκ μπντούλμουταλάμπα, ποος προ τών πιχείρησε νά νατινάξει εροπλάνο τς μερικανικς ταιρίας Northwest. Καί συμπλήρωσε. «Φαντάζομαι τούς μουσουλμάνους νά νικον, να κυριαρχον στόν κόσμο καί να γκαθιδρύουν τή μεγαλύτερη ατοκρατορία λων τν ποχν».

Ετυχς, γρήγορση τν συνεπιβατν του καί το πληρώματος ματαίωσε τά σχέδιά του. φημερίδα New York Times, πικαλούμενη δήλωση συγγενος το φρικανο νεαρο τρομοκράτη, γραψε τι τελευταος στειλε στό κινητό τηλέφωνο το πατέρα του μήνυμα, μέ τό ποο νημέρωνε τήν οκογένειά του τι εχε νακαλύψει «μιά νέα θρησκεία, ατήν το πραγματικο σλάμ».

Μετά τήν ποτυχημένη τρομοκρατική ατήν πόπειρα τά Χριστούγεννα 2009 στην περιοχή τν ΗΠΑ, εδαμε μιά λλη, παραμονές το Πάσχα 2010 στη Ρωσία, μέ τραγικά ποτελέσματα. Τή Μεγάλη Δευτέρα (29.3.2010), δύο νεαρές κοπέλες ατήν τή φορά, σκόρπισαν τόν θάνατο στόν πόγειο σιδηρόδρομο τες Μόσχας. Δέν φησαν κάποιο σημείωμα γιά τά κίνητρά τους.

μως τήν εθύνη γιά τή σφαγή μέ τούς 39 νεκρούς νέλαβε μετά πό λίγο Ντόκου Ομάρωφ, ατοαποκαλούμενος "μίρης το Καυκάσου", ποος λοκλήρωσε τή στροφή το τσετσενικο ντάρτικου πό τόν θνικισμό στόν πανισλαμισμό. Σέ βιντεοσκοπημένο μήνυμα, πού ναρτήθηκε τή Μεγάλη Πέμπτη στήν στοσελίδα του, ξαπέλυε νέες πειλές κατά τν Ρώσων διακηρύσσοντας τι ο πιχειρήσεις θά πεκταθον καί, «μέ τή βοήθεια το λλάχ», θα στεφθον μέ πιτυχία.

Ο πρώτες δεκαετίες το 21ου αώνα εναι γεμάτες πό εδήσεις γιά τρομοκρατικά κτυπήματα σέ διάφορα σημεα το κόσμου, λλα ποτυχημένα, λλα μέ τραγικά ποτελέσματα. ντυπωσιακή εναι και μβέλεια τν τρομοκρατικν νεργειν. Τό πασίγνωστο κτύπημα στούς δύο Πύργους τς Ν. όρκης στίς 11 Σεπτεμβρίου 2001 κολούθησαν πολλά λλα. Πρόκειται γιά ναν "σύμμετρο πόλεμο", πού χει αφνιδιάσει τήν παραδοσιακή στρατηγική. Στήν παγκόσμια εδησεογραφία τρομοκρατία χει γίνει μόνιμο θέμα, μέ λεπτομέρειες πού κπλήσσουν καί τήν πιό τολμηρή φαντασία.

Δεν είναι νέο φαινόμενο

Τό φαινόμενο τρομοκρατικν πράξεων δέν εναι κάτι νέο. στορία τν τελευταίων κατό χρόνων εναι γεμάτη πό περιπτώσεις, που πιδιώχθηκε πρόκληση τρόμου με τελικό στόχο διάφορους πολιτικούς, θνικούς πελευθερωτικούς λλους δεολογικούς σκοπούς (γεγονότα στήν Τσαρική Ρωσία, ργότερα στή Γερμανία, στήν ταλία, στήν ρλανδία, στήν Παλαιστίνη, στό σραήλ κ..).

Φαινόμενα θρησκευτικς βίας πρξαν δη στο πώτερο παρελθόν, πως ο βραοι Ζηλωτές στον 1ο αώνα, τό μουσουλμανικό Τάγμα τν Δολοφόνων στόν 12ο καί 13ο α., τό Τάγμα τν Στραγγαλιστν τν δημοσίων δρόμων στήν νδία, ο νομαζόμενοι Θάγκι (Thuggee), στόν 19ο αώνα. Στή μελέτη Inside Terrorism, Br. Hoffman πισημαίνει τι θρησκευτικές τρομοκρατικές μάδες δέν εχαν μφανισθε πρίν πό τό 1980. Μέχρι τό 1994 ντούτοις, τό 1/3 (16 πό 49 γνωστν τρομοκρατικν μάδων) «θα μποροσαν νά ταξινομηθον ς θρησκευτικές καί ς πρός τόν χαρακτήρα  καί τά κίνητρά τους». Και ατή ναλογία λλαξε πάλι τό πόμενο τος, για νά φθάσει σχεδόν στό μισυ (26 πό 56)».

θρησκευτική τρομοκρατία, κατά τόν Hoffman: «Πρτον, χει περβατική καί χι πολιτική λειτουργία: Διεξάγεται σέ μεση νταπόκριση πρός κάποια θρησκευτική παίτηση  προσταγή. Δεύτερον, ντίθετα πό τούς κοσμικούς τρομοκράτες, ο θρησκευτικοί τρομοκράτες πιδιώκουν συχνά τόν φανισμό ερέως προσδιορισμένων κατηγοριν χθρν καί εναι πτόητοι πό τήν πολιτικά ντιπαραγωγική δυνατότητα τς γενικευμένης δολοφονίας. Τέλος, τό πιό σημαντικό, δέν προσπαθον να πευθυνθον σέ ποιαδήποτε λλη ρμόδια ρχή, κτός πό τή δική τους».

Ο περιπτώσεις τρομοκρατίας μέ θρησκευτικές συναρτήσεις δεν περιορίζονται βέβαια στίς κραες μουσουλμανικές μάδες κατά Δυτικν στόχων. Εναι πίσης γνωστές ο συγκρούσεις Προτεσταντν και Ρωμαιοκαθολικν στήν ρλανδία· ο συγκρούσεις Σουννιτν καί Σηιτν, λλά καί Σηιτν κατά Σηιτν καί Σουννιτν κατά Σουννιτν στό ράκ. πίσης καί σέ λλα πολιτιστικά περιβάλλοντα μφανίσθηκαν περιπτώσεις θρησκευτικς τρομοκρατίας.

πενθυμίζουμε τή διάχυση ερίου σαρίν στό Τόκιο τό 1995 πό τήν παραθρησκευτική αρεση Aum Shinrikyo (ψιστη λήθεια). τρομοκρατία, πού δεσπόζει στίς μέρες μας στο διεθνές προσκήνιο καί πασχολε λο καί περισσότερο τήν κοινή γνώμη τς φηλίου, χει τρία χαρακτηριστικά. Πρτον, ναν μεσότερο δεσμό μέ το σλάμ, δεύτερον, τήν πόφαση τν πρωταγωνιστν νά θυσιασθον μεσα, χι πλς μέ την ποδοχή το κινδύνου, λλά μέ μιά συνειδητή πιλογή το θανάτου. Καί τρίτον, ριστη χρήση τς τεχνολογίας καί ερηματική πιχειρησιακή τακτική.

Ανάρτηση από: https://slpress.gr/