Τετάρτη 3 Φεβρουαρίου 2021

Οι Φοιτητές, ο Δούρειος Ίππος της Κυβέρνησης,οι Πολίτες και η Νέα «Μεταπολίτευση» (Μέρος I)

Του Γιάννη Περάκη

Το έναυσμα των αράδων αυτών προήλθε από την κατάθεση του νομοσχεδίου της Ν.Δπου «ξύπνησε» μνήμες του Ν.815/1978.Το πλαίσιο του κειμένου είναι το εξής:

Στην πρώτη ενότητα (I),συμπεριλαμβάνονται κατά πρώτο το νομοσχέδιο, κατά δεύτερο ο Δούρειος Ίππος της κυβέρνησης μέσα στο χώρο των καθηγητών των ΑΕΙ και κατά τρίτο η υπάρχουσα κατάσταση της παιδείας.

Στην δεύτερη ενότητα (II) 
θα αναπτυχθεί η σχέση των φοιτητών, πολιτών και το είδος της Νέας «Μεταπολίτευσης».

Μια γενική παρατήρηση. Είναι η πρώτη φορά στα μεταπολιτευτικά χρονικά που ένα νομοσχέδιο για την παιδεία, οι περισσότερες διατάξεις του, όπως το Κεφάλαιο Γ το οποίο αναφέρεται σε ότι πειθαρχικό υπάρχει, δίκαιο φοιτητών, παραπτώματα, ποινές και όργανα, ανάκριση..λες και έχει αντιγραφεί ο στρατιωτικός ποινικός κώδικας.

Το Επαίσχυντο νομοσχέδιο μετά από «την δημόσια διαβούλευση και λαμβάνοντας υπ’ όψιν τις παρατηρήσεις της αντιπολίτευσης» προβλέπει


1) Δραστική περικοπή εισακτέων.Θεσμοθέτηση ελάχιστης βάσης εισαγωγής,

2) «Κόφτης» φοίτησης. Το όριο φοίτησης στα ν+2 έτη,

3) Ιδρυση αστυνομίας στα πανεπιστήμια:
3α) Εγκαθίσταται υποχρεωτικά σύστημα ελεγχόμενης πρόσβασης εισόδου-εξόδου στα ΑΕΙ,

3β) Ιδρύεται Ομάδα «Προστασίας» Πανεπιστημιακού Ιδρύματος, που στην ουσία θα είναι ένα αστυνομικό σώμα το οποίο θα λογοδοτεί ιεραρχικά στην ΕΛ.ΑΣ.,

3γ) Προβλέπεται πλαίσιο πειθαρχικού δικαίου φοιτητών στα ΑΕΙ.Οι διατάξεις του:

· Φυλάκιση και χρηματική ποινή προβλέπει το τροποποιητική διάταξη του Σχεδίου Νόμου, σε όσους εμποδίζουν αυθαίρετα ή διαταράσσουν σοβαρά τη λειτουργία (συλλογικού ή μονοπρόσωπου οργάνου), Υπηρεσιακών Συμβουλίων εκπαιδευτικών κλπ, Συγκλήτων ΑΕΙ, Πρυτανικών Συμβουλίων κλπ, Με οποιονδήποτε τρόπο, προκαλούν διακοπή ή σοβαρή διατάραξη της ομαλής λειτουργίας δημόσιας υπηρεσίας ή υπηρεσίας οργανισμού τοπικής αυτοδιοίκησης ή ΝΠΔΔ .

Τιμωρούνται έως τρία χρόνια φυλάκιση ή χρηματική ποινή σε όποιους έρχονται παράνομα σε δημόσιες υπηρεσίες παρά τη ρητή εναντίωση της υπηρεσίας.

Ο Δούρειος Ίππος και οι «λαγοί» τους μέσα στο χώρο των ΑΕΙ

Χαρακτηριστικό παράδειγμα 
αποτελεί ο κ. (το κύριος γράφεται, μόνο και μόνο για λόγους αστικής ευγένειας) Ι. Γρυσπολάκης Ομότ. Καθηγητής του Πολυτεχνείου ΚρήτηςΣχολή Μηχανικών Ορυκτών Πόρων.

Έργα και ημέραι του εν λόγω καθηγητή, μέσα από την αρθρογραφία του:

· Κατάργηση του επιδόματος ενοικίου προς τους φτωχότερους φοιτητές,

· Ακύρωση της εξεταστικής περιόδου τον Σεπτέμβριο του 2006,

· Πλήρης εφαρμογή της λογικής της ανταποδοτικότητας (έχεις να πληρώσεις τότε καλώς, δεν έχεις να πληρώσεις τότε κακώς),

· Κατηγορείται από τους συναδέλφους του για κατασταλτικές και αντιδημοκρατικές ερμηνείες των νομοθετικών διατάξεων, για πίεση και εκφοβισμό φοιτητών και καθηγητών με σκοπό να απέχουν από κινητοποιήσεις και τα συνδικαλιστκά όργανα, και ότι δημοσίως αναφέρεται σε μια κατά φαντασίαν πλειοψηφία στο Πολυτεχνείο Κρήτης και ευρύτερα στην κοινωνία η οποία επικροτεί και στηρίζει τις αποφάσεις του και τις ενέργειες του,

· Έχει δεχθεί κριτική από την Πρυτανεία του ΕΜΠ για τις έωλες κατηγορίες του περί διακίνησης ναρκωτικών μέσα στην Πολυτενχειούπολη του ΕΜΠ, τις οποίες ανασκεύασε αργότερα.

· Επίσης προτείνει την τροποποίηση του ν. 3549/2007, άρθρο 8, παρ. 1, ώστε το ποσοστό συμμετοχής όλων των ομάδων (ΔΕΠ-50%, Φοιτητές-40%, Προσωπικό-10%) να σταθμίζεται αναλόγως της προσέλευσης στην κάλπη. Το ιδανικό (λέει) φυσικά θα ήταν η δραστική μείωση της συμμετοχής των φοιτητών σε ένα συμβολικό ποσοστό της τάξης του 5-10%,

· Να εξαιρεθούν
 τα Πανεπιστήμια από το καθεστώς του ΝΠΔΔ, διατηρώντας το δημόσιο χαρακτήρα τους. Εάν δε είναι αδύνατη την παρούσα στιγμή η τροποποίηση του άρθρου 16 του Συντάγματος, θα πρέπει να αλλάξει το νομικό πλαίσιο, ώστε να εξαιρεθούν τα ΑΕΙ από ορισμένους περιορισμούς στη διαχείριση των οικονομικών τους,

· Ακαδημαϊκό Άσυλο, θα πρέπει, λοιπόν, η Πολιτεία, εφ’ όσον πιστεύει ότι τα Πανεπιστήμια πρέπει να μετατραπούν από αναχρονιστικά Ιδρύματα σε μοχλούς ανάπτυξης και εκσυγχρονισμού της οικονομίας και της κοινωνίας, να άρει τη δαιμονοποίηση της σύνδεσης του πανεπιστημίου με την εργασία και να καταργήσει την θεοποιημένη λέξη άσυλο,

· Η περιουσία (ακίνητη και κινητή) κάθε Ιδρύματος, η οποία δεν χρησιμοποιείται για τις εκπαιδευτικές και ερευνητικές ανάγκες του, θα πρέπει να αξιοποιηθεί από την ΕταιρείαΑξιοποίησης της Περιουσίας, προκειμένου να αποδίδει τα μέγιστα για κάλυψη μέρους των αναπτυξιακών και λειτουργικών αναγκών,

· Ο νόμος 2083/92 προέβλεπε την χορήγηση οικονομικής βοήθειας στους φοιτητές που έχουν χαμηλό οικογενειακό εισόδημα. Σήμερα, η Ελληνική Πολιτεία είναι η πλέον γενναιόδωρη παγκοσμίως, αλλά συγχρόνως και η πλέον εκμαυλιστική για τους νέους μας.

Επίσης προτείνεται να ληφθούν τα ακόλουθα μέτρα:

1.Τα συγγράμματα
 να χορηγούνται δωρεάν στους φοιτητές, οι οποίοι αποδεδειγμένα έχουν χαμηλό οικογενειακό εισόδημα κατά προτίμηση με τη μορφή κουπονιού, βάσει του οποίου θα μπορεί να επιλέγει ο κάθε φοιτητής από τον εκδοτικό οίκο το σύγγραμμα της αρεσκείας του.Τα συγγράμματα αυτά, ακολουθώντας τη λογική του μοναδικού συγγράμματος, συχνά είναι αμφιβόλου επιστημονικής αξίας και χρησιμεύουν περισσότερο για την συμπλήρωση του εισοδήματος του διδάσκοντος παρά για την κατάρτιση των φοιτητών, (σημείωση:λέγαμε και εμείς για την ιδεολογία τα λέει ο άνθρωπος. Για τα δικαιώματαμιλάει δηλαδή για τα λεφτά σε ποιανού τσέπη και πόσα θα εισπράττει ο καθηγητής.Όλα έχουν την εξήγηση τους),

2.Στις Φοιτητικές Εστίες, 
να διαμένουν οι φοιτητές με χαμηλό οικογενειακό εισόδημα πληρώνοντας ετησίως ένα συμβολικό ποσόν της τάξης των 400-500€, ενώ η διαμονή τους εκτός Εστίας στοιχίζει από 3.000-5.000€ ετησίως. Το συμβολικό αυτό ενοίκιο να συμπεριλαμβάνεται στην υποτροφία του φοιτητή, υπό την προϋπόθεση ότι αυτός έχει πολύ καλές έως άριστες επιδόσεις,

3.Οι φοιτητές, μέσω δανείων εάν δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα πληρώνουν δίδακτρα για κάθε μάθημα το οποίο δεν ολοκλήρωσαν επιτυχώς την πρώτη φορά (συμπεριλαμβανομένης της επαναληπτικής εξέτασης του Σεπτεμβρίου) που ενεγράφησαν δωρεάν σε αυτό...(σημείωση: κι΄αυτός υπέρ των τραπεζών).

(Από την υποβληθείσα εισήγηση του ίδιου στην 63η Σύνοδο Πρυτάνεων 18/05/2010).

Αυτά λέει Ι. Γρυσπολάκης ο «κεντρώος» έτσι δηλώνει (και λάτρης της Α. Διαμαντοπούλου) καθηγητής, φαντάσου τι θα έλεγε εάν είχε δηλώσει νεοφιλελεύθερος....

Ξεχειλίζει η κυνικότητα των απόψεων αυτών και δυστυχώς δεν είναι ο μοναδικός.Ας «βοηθήσουμε» όλους αυτούς τους νεοφιλελεύθερους καθηγητές να ξεδιπλώσουν το ταλέντο τους, στο φυσικό τους χώρο. Σ’ ένα ιδιωτικό πανεπιστήμιο του εξωτερικού....

Η Οικονομική Κατάσταση των Πολιτών & η Παιδεία Σήμερα

Τα παραπάνω λέγονται σε μια εποχή που η Ελλάδα στενάζει από την φτώχεια και την πρόσθεση νέων κατηγοριών νεόπτωχων οικογενειών.Με την συγκυρία της πανδημίας που καλούνται να ζήσουν με τα 534,00 (όχι όλα και όχι όλοι) εκατοντάδες χιλιάδες οικογένειες. Βάσει των στατιστικών στοιχείων των φορολογικών δηλώσεων του 2018 (taxis), δηλαδή το 2019 πριν την πανδημία η κατάσταση είχε ως εξής:

α) Από το σύνολο των φορολογούμενων (δηλώσεων) με εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα, το 74,52% δήλωσε εισόδημα έως 10.000 ευρώ,εισόδημα μέχρι 20.000 ευρώ δήλωσε το 88.94% και έως 30.000 ευρώ το 94,32%,

β) Από το σύνολο των φορολογούμενων (δηλώσεων) με εισόδημα από αγροτική δραστηριότητα, το 95,66% δήλωσε εισόδημα έως 10.000 ευρώ. Εισόδημα μέχρι 20.000 ευρώ δήλωσε το 99.2% και έως 30.000 ευρώ το 99,752%.

γ) Από το σύνολο των φορολογούμενων (δηλώσεων) με εισόδημα από μισθωτές υπηρεσίες, το 51,87% δήλωσε εισόδημα έως 10.000 ευρώ, εισόδημα μέχρι 20.000 ευρώ δήλωσε το 83.15% και έως 30.000 ευρώ το 92,71%.

https://www.taxheaven.gr/news/51024/ta-statistika-twn-dhlwsewn-twn-fysikwn-proswpwn-gia-to-2018-ti-dhlwsan-misowtoi-agrotes-kai-epaggelmaties ).


δ) Τα προηγούμενα δηλώνονται την ώρα που μια παιδεία υποχρηματοδοτείται από το 2010, είτε με δεξιές είτε με «αριστερές» κυβερνήσεις, ως Πίνακας-1:

Πίνακας 1- Η Χρηματοδότηση του Υπουργείου Παιδείας απο το 2009-2019 σε δισ. ευρώ
Υπουργείο Παιδείας2009201420182019
Χρηματοδότηση ανά έτος7,555,45,5
ΑΕΠ237,5178,7185,7192,8
% Δαπανών στο ΑΕΠ3,15%2,81%2,89%2,87%



δ1) Πρώτη «σφαγή»: Υπήρξε μείωση από το διάστημα μεταξύ των ετών 2008-2018 των δημόσιων σχολικών μονάδων, στα νηπιαγωγεία κατά -654 σχολικές μονάδες, -803 στα δημοτικά, -135 στα Γυμνάσια και -11 στα Λύκεια, συνολική μείωση -1.603 σχολ. μονάδων.

δ2) Δεύτερη «σφαγή»: Η μείωση στο διδακτικό προσωπικό ανήλθε στα -18.474 άτομα.

δ3) Τρίτη «σφαγή»: Ίσως το μέγεθος της καταστροφής να καταγράφεται πληρέστερα στο τομέα της Α-βάθμιας & Β-βάθμιας εκπαίδευσης στην περίοδο των μνημονιακών κυβερνήσεων με το συμπέρασμα πως με μια σχετικά ακριβή εκτίμηση της μέσης ετήσιας δημόσιας δαπάνης ανά μαθητή είναι περίπου 3.200€ (το 2009), υποχώρησε το 2015 κατά περίπου 1300-1600€ σημειώνοντας μείωση της τάξης από 30% έως 33%.

Καθοριστικός παράγοντας για την ολοκληρωμένη παρουσίαση της υπάρχουσας κατάστασης αποτελεί το ποσοστό εγκατάλειψης των παιδιών κατά την διάρκεια της εκπαίδευσης τους. Η παραπάνω μείωση της χρηματοδότησης των δαπανών της παιδείας, είχε ως αποτέλεσμα στις τρείς βαθμίδες της εκπαίδευσης (πρωτοβάθμια, δευτεροβάθμια, τριτοβάθμια) είχε ως αποτέλεσματα παρακάτω αποτελέσματα, ως Πίνακας-2:

Πίνακας-2. Σημεία αναφοράς εκπαίδευσης και κατάρτισης για το 2020 στην Ελλάδα
20122018
Άτομα που εγκαταλείπουν πρόωρα την εκπαίδευση και κατάρτιση (ηλικίας 18-24 ετών)11,30%4,70%
Προσχολική εκπαίδευση και φροντίδα (από την ηλικία των 4 ετών μέχρι την ηλικία έναρξης της υποχρεωτικής εκπαίδευσης)76%81,50%
Ποσοστό ατόμων ηλικίας 15 ετών με χαμηλές επιδόσεις σε:Ανάγνωση22,60%27,30%
 Μαθηματικά35,70%35,80%
 Φυσικές επιστήμες25,50%32,70%
Άτομα που εγκαταλείπουν πρόωρα την εκπαίδευση και κατάρτιση (ηλικίας 18-24 ετών)Γηγενείς8,20%3,90%
 Γεννημένοι στο εξωτερικό41,40%17,90%
Πηγές: Eurostat• ΟΟΣΑ (PISA)• τα αριθμητικά στοιχεία για τη μαθησιακή κινητικότητα υπολογίζονται από το Κοινό Κέντρο Ερευνών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής με χρήση δεδομένων UOE (Unesco, ΟΟΣΑ, Eurostat).


 ε) Μείωση διδακτικού προσωπικού στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση:Στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση ο τεχνολογικός τομέας υπέστη την μεγαλύτερη μείωση στο διδακτικό προσωπικό κατά -5.751διδασκόντων, ως Πίνακας-3:

Πίνακας-3. Ελλάς: Ανώτατη εκπαίδευση (τεχνολογικός τομέας): Διδακτικό προσωπικό, φοιτητές και πτυχιούχοι, λήξη ακαδημαϊκών ετών 2008/09 . 2014/15, 2017/18
2008/092014/152017/18Διαφορά 2008/18
Διδακτικό προσωπικό10.8974.841 (3)5.146-5.751



ζ) Το ζήτημα της φοιτητικής στέγης αποτελεί ένα απο τα σημαντικότερα προβλήματα της Ελληνικής οικογένειας και της Εκπαίδευσης:Μόλις το 9% του συνόλου των φοιτητών που σπουδάζουν μακριά από την οικογενειακή στέγη καλύπτουν οι θέσεις που προσφέρουν οι φοιτητικές εστίες της χώρας. Περίπου 150.000 είναι όσοι σπουδάζουν σε ΑΕΙ μακριά από το σπίτι τους και οι προσφερόμενες θέσεις στέγασης προσεγγίζουν τις 14.000.Συνολικά, οι φοιτητικές εστίες του ΕΙΝ έχουν 6.982 θέσεις και οι σπουδαστικές 1.115 θέσεις. Δηλαδή, το Εθνικό Ίδρυμα Νεότητας (ΕΙΝ) διαθέτει 8.097 θέσεις ενώ, άλλες περίπου 6.000 θέσεις προσφέρουν τα ΑΕΙ μέσω της ενοικίασης ξενοδοχείων.

Αυτή είναι η πραγματικότητα της κατάστασης της Παιδείας μας.Όλες σχεδόν οι κυβερνήσεις έχουν βανδαλίσει την Δημόσια Ελληνική Παιδεία. Άλλος πολύ, άλλος λίγο. Για να μην αδικήσουμε τη θέση του ΣΥΡΙΖΑ στο θέμα του Ασύλου, χωρίς να παραβλέψουμε στην ικανότητα του «απορρόφησης» των κραδασμών του πολιτικού συστήματος.

Η σημερινή κυβέρνηση της Ν.Δ. δεν θέλει μόνο να καταστρέψει ολοσχερώς την παιδεία, αλλά να κυρίως να στερήσει το δικαίωμα της μόρφωσης στα παιδιά των μη εχόντων πολιτών.

Την στιγμή της κατάθεσης του επαίσχυντου νομοσχεδίου,οι φοιτητές και οι πολίτες προκαλούνται:

1) Προκαλούνται από την υπουργό Παιδείας που δηλώνει ότι στα Πανεπιστήμια θα κλείσει ένα στα τρία τμήματα, με την εφαρμογή της διάταξης του ν/σχεδίου της ελάχιστης βάσης εισαγωγής,

2)Προκαλούνται 
από την συμπεριφορά ορισμένων Πρυτανικών Αρχών, όπως του Πανεπιστημίου Πατρών, που στη συνάντηση με τους φοιτητές ο Πρύτανης ξεκαθάρισε ότι είναι υπέρ των διδάκτρων στα μεταπτυχιακά, αλλά και ότι «οραματίζεται» ιδιωτικά πανεπιστήμια, όπως επίσης να καταργηθεί το άρθρο 16, το οποίο απαγορεύει την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων.Επίσης υπερασπίστηκε τις διαγραφές των φοιτητών, με την απειλή πως το Πανεπιστήμιο θα εφαρμόσει τον νόμο δίνοντας εντολή για να επέμβει η αστυνομία για πειθαρχική δίωξη σε όποιον φοιτητή κινητοποιείται συλλογικά, κάνοντας λόγο για ένα Πανεπιστήμιο των «ικανών» και όχι των πολλών.

Αυτά συμβαίνουν την στιγμή που η χώρα κυβερνάται με προεδρικά διατάγματα, έχοντας υποβιβάσει τους βουλευτές σε απλούς διεκπαιρεωτές της κυβέρνησης.

«Το ξεχείλωμα των νόμων προκειμένου να προωθούνται συγκεκριμένα συμφέροντα (ή πολύ περισσότερο, η θέσπιση άδικων νόμων για τους ίδιους λόγους) δεν προδίδει μόνο μια κοινωνία αρπακτικών, αλλά, πρωτίστως, μια κοινωνία ηλιθίων» (Αριστοτέλης).

Η επαναφορά της νομιμότητας και εικόνες της «Νέας Μεταπολίτευσης». Συνεχίζεται....

Γιάννης Περάκης
Οικονομολόγος

Ανάρτηση από: http://sioualtec.blogspot.com/