Σχόλιο του Αναστάση Ασκητά
Η κυβέρνηση δεν έχει κανένα λόγο να μην προσαρμόζει τη φορολογία στα καύσιμα, ούτε καν με πρόφαση το μη εκτροχιασμό του προϋπολογισμού.
Πρώτα από όλα, ο προϋπολογισμός είναι ήδη εκτροχιασμένος. Είναι εξ ορισμού εκτροχιασμένος. Εκτροχιάστηκε τη στιγμή που γράφτηκε με υπόθεση πως ο πληθωρισμός θα είναι 0,8%.
Και κυρίως, ο ειδικός φόρος κατανάλωσης βενζίνης δεν είναι αναλογικός της τιμής. Είναι αναλογικός της ποσότητας. Δεν είναι σαν τον ΦΠΑ που είναι ποσοστό επί της τιμής.
Αυτή τη στιγμή η Ελλάδα έχει τον τέταρτο υψηλότερο στην Ευρώπη, ύψους 0,7 ευρώ ανά λίτρο βενζίνης που πωλείται. Συνεπώς, τα έσοδα από τον ΕΦΚ θα μειωθούν, όσο η τιμή της βενζίνης είναι ψηλά.
Ανεβαίνει η τιμή, δεν κουνάς το αμάξι σου, μειώνεται η κατανάλωση, μειώνονται τα λίτρα, μειώνονται τα 0,7 ευρώ ανά λίτρο που αντιστοιχούν στον ειδικό φόρο.
Ακόμα και όσον αφορά το ΦΠΑ όμως, που είναι ποσοστό επί της τιμής, υπάρχει ένα επίπεδο τιμών από το οποίο και έπειτα, η ποσότητα που καταναλώνεται μειώνεται πιο γρήγορα από την αύξηση της τιμής.Επομένως, το γινόμενο (ποσότητα Χ τιμή Χ 24%), που μας δίνει τα έσοδα του κράτους από τον ΦΠΑ στα καύσιμα μειώνεται και αυτό από ένα σημείο και μετά.
Η κυβέρνηση εγκληματεί όσο δεν παρεμβαίνει στους φόρους. Οι φόροι είναι εργαλείο πολιτικής, δεν γράφτηκαν πάνω σε πέτρα. Ανάλογα με τις ανάγκες, παρεμβαίνεις.
Αν δεν το κάνεις καθόλου, μπορεί να είσαι άσχετος ή ιδεοληπτικός. Αν δεν το κάνεις έγκαιρα, το μυαλό μας θα πάει στο ότι εξυπηρετείς για άλλη μια φορά ένα μηχανισμό μεταφοράς πλούτου από τα κάτω προς τα πάνω.
Το θέμα είναι ότι μάλλον κάποια στιγμή θα αναγκαστείς να το κάνεις. Αλλά τότε ήδη θα έχει αφαιρεθεί πλούτος από τις πλατιές λαϊκές μάζες που θα δουν τις ανάγκες τους να εξυπηρετούνται όλο και λιγότερο από το εισόδημά τους.