Τετάρτη 18 Δεκεμβρίου 2013

Το σκάνδαλο των υποβρυχίων

Ναυπηγεία Σκαραμαγκά κλειστά, χαμένα τρία δισ. ευρώ, έξι υποβρύχια και 1500 θέσεις εργασίας.


Του Χρήστου Καπούτση

Είναι μάλλον μια συνηθισμένη ιστορία, από τις εκατοντάδες περιπτώσεις κακοδιαχείρισης, αδιαφορίας και ανικανότητας. Αυτές οι «ιστορίες» είναι που αποδόμησαν την κρατική μηχανή και ανέδειξαν σε καθεστώς την αδιαφάνεια, ενώ διέφθειραν «μέχρι μυελού οστών» τους εμπλεκόμενους πρωταγωνιστές, κομματικούς, κρατικούς και κυβερνητικούς αξιωματούχους.
Η ιστορία μας χωρίς κομματικά ψιμύθια
Από τα μέσα της δεκαετίας του 1990, το πολεμικό ναυτικό είχε εισηγηθεί στην πολιτική ηγεσία να ενισχυθεί η δύναμή του με τέσσερα καινούργια υποβρύχια και να εκσυγχρονιστούν τρία παλιά, ώστε να καλύψει επαρκώς τις επιχειρησιακές του ανάγκες. Η κυβέρνηση (πρωθυπουργός Κ. Σημίτης και υπουργός Εθνικής Άμυνας Α. Τσοχατζόπουλος) έκανε δεκτό το αίτημα των ναυάρχων.
Χωρίς διεθνή ανταγωνισμό, η γερμανική εταιρεία Thyssen Krupp, συμφώνησε με το ελληνικό δημόσιο και ανέλαβε την κατασκευή 4 σύγχρονων υποβρυχίων και τον εκσυγχρονισμό 3 υποβρυχίων παλαιάς τεχνολογίας, για το πολεμικό μας ναυτικό. Σύνολο υποβρυχίων, εφτά. Το κόστος της παραγγελίας περίπου στα 3 δισεκατομμύρια ευρώ, χωρίς να συμπεριλαμβάνεται το κόστος των οπλικών συστημάτων. Χρόνος παράδοσης του πρώτου υποβρυχίου ορίστηκε το 2006 και, μέχρι το 2008, θα έπρεπε να είχαν παραδοθεί και τα εφτά υποβρύχια στο πολεμικό μας ναυτικό.
Βρισκόμαστε στον Δεκέμβριο του 2013, το ελληνικό δημόσιο έχει καταβάλει 3 δισεκατομμύρια ευρώ στη γερμανική εταιρεία, τη θυγατρική της και τον Ι. Σάφα και, έναντι αυτών, το πολεμικό ναυτικό έχει παραλάβει μόνο ένα υποβρύχιο, το Παπανικολής, που έμεινε στην ιστορία ως το «υποβρύχιο που έγερνε» λόγω ναυπηγοκατασκευαστικών αστοχιών. Υπάρχουν και άλλα τρία υποβρύχια,  που σύμφωνα με πληροφορίες, βρίσκονται «κάπου» στα κλειστά ναυπηγεία Σκαραμαγκά και σαπίζουν, ενώ εκκρεμεί μια νέα παραγγελία δύο ακόμη υποβρυχίων!!  Οι 1500  εργαζόμενοι των ναυπηγείων είναι για 19 μήνες απλήρωτοι και βρίσκονται κυριολεκτικά «στο δρόμο»….

Ποιοι πλήρωσαν και πόσα:
Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία, τα οποία είναι αναρτημένα στο διαδίκτυο:
Το ελληνικό δημόσιο, σε εκτέλεση των συμβάσεων 012Β/00 (κατασκευή 4+2 υποβρυχίων τύπου 214) και 021Β/02 (εκσυγχρονισμός 3 υποβρυχίων τύπου 209), κατέβαλε στη γερμανική εταιρεία (HDW), θυγατρική της ThyssenKrupp, τα εξής ποσά:
Από την έναρξη της ισχύος των συμβάσεων το 2000, ως τον Μάρτιο του 2004, δηλαδή Κυβέρνηση Κ. Σημίτη και υπουργοί Εθνικής Άμυνας Α. Τσοχατζόπουλος και Γ. Παπαντωνίου,  κατεβλήθησαν  συνολικά: 1.320.598.141 €.  Από τον Μάρτιο του 2004 και έως την 21/9/2009, ημερομηνία καταγγελίας των συμβάσεων εκ μέρους της γερμανικής πλευράς, δηλαδή κυβέρνηση Κ. Καραμανλή και υπουργούς Εθνικής Άμυνας Σπ. Σπηλιωτόπουλο και Β. Μειμαράκη, κατεβλήθησαν συνολικά 712.441.538€
Συνεπώς, από τις κυβερνήσεις ΠΑΣΟΚ και Ν.Δ. είχε καταβληθεί, μέχρι 21/9/2009, συνολικά  το ποσό: 2.033.039.679€.
Επί πλέον, επί  κυβερνήσεως Γ.Α. Παπανδρέου και με ΥΠΕΘΑ τον Β. Βενιζέλο (2010), έγινε νέα παραγγελία δύο ακόμη υποβρυχίων τύπου 214,  που θα αντικαταστήσουν το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των τριών υποβρυχίων  τύπου 209, κόστους 800 εκατομμυρίων ευρώ.
Το εντυπωσιακό είναι ότι, στις δοκιμές του πρώτου από τα τέσσερα υποβρύχια το Παπανικολής παρουσίαζε σοβαρά ναυπηγοκατασκευαστικά προβλήματα. Οι δοκιμές άρχισαν το 2005 και συνεχίστηκαν μέχρι και το 2009) και οι κ. Κ. Καραμανλής, Σπ. Σπηλιωτόπουλος και Β. Μειμαράκης  αρνούνται να το  παραλάβουν. Μάλιστα, ο τότε ΥΠΕΘΑ Β. Μειμαράκης  το είχε χαρακτηρίσει «πλωτό φέρετρο». Ωστόσο, όχι μόνο δεν καταγγέλλουν την σύμβαση, αλλά καταβάλλουν κανονικά τις δόσεις που προέβλεπε η σύμβαση στην κατασκευάστρια γερμανική εταιρεία και ιδιοκτήτρια των ναυπηγείων Σκαραμαγκά!!! Δηλαδή, πληρώναμε κανονικά τις δόσεις στους Γερμανούς, χωρίς όμως να έχουμε παραλάβει ούτε λαμαρίνα από υποβρύχιο!!
Αντί όμως να καταγγείλουμε εμείς τη σύμβαση, την κατήγγειλαν οι Γερμανοί!  Μετά την καταγγελία των συμβάσεων από τη γερμανική HDW στις 21/9/2009 (λίγες μέρες πριν τις βουλευτικές εκλογές),  ακολούθησε, από τη νεοεκλεγείσα κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, σειρά διερευνητικών επαφών και αναζήτηση επενδυτών στον αραβικό κόσμο, με στόχο τη μεταβίβαση της ιδιοκτησίας των ναυπηγείων και τη συνέχιση του προγράμματος ναυπήγησης  των υποβρυχίων. Οι συζητήσεις καρποφόρησαν, με την υπογραφή  συμφωνίας-πλαισίου μεταξύ της ελληνικής δημοκρατίας και των εταιρειών Thyssen Krupp, (HDW), και την εταιρεία από τα Αραβικά Εμιράτα (Η.Α.Ε..) Άμπου Ντάμπι Μαρ.
Τον Μάρτιο του 2010 γίνονται διαπραγματεύσεις για την τύχη των ναυπηγείων Σκαραμαγκά και η Κυβέρνηση εκδίδει την εξής ανακοίνωση: «Η Ελληνική Κυβέρνηση χαιρετίζει την απόφαση του ομίλου Άμπου Ντάμπι Μαρ να επενδύσει στον ελληνικό ναυπηγοεπισκευαστικό τομέα αποκτώντας την πλειοψηφία του μετοχικού κεφαλαίου των Ελληνικών Ναυπηγείων Α.Ε. (ΣΚΑΡΑΜΑΓΚΑΣ” και των Αρχών του Εμιράτου Άμπου Ντάμπι να υποστηρίξουν αυτή την απόφαση.  Το νέο κοινοπρακτικό σχήμα του οποίου θα ηγείται η ADM κατέχοντας ποσοστό 75,1% του μετοχικού κεφαλαίου του Σκαραμαγκά, και στο οποίο συμμετέχει η ThyssenKrupp Marine Systems (“TKMS”) με ποσοστό 24,9%, τυγχάνει της απόλυτης έγκρισης της ελληνικής κυβέρνησης.» (Κυβερνητική ανακοίνωση 8-3-2010.)
Μάλιστα, προκειμένου  να δέσει η συμφωνία, η κυβέρνηση δέχτηκε να παραλάβουμε το ελαττωματικό υποβρύχιο και  να παραγγείλουμε την κατασκευή δύο επιπλέον υποβρυχίων στον Σκαραμαγκά!!
Η συμφωνία υπερψηφίστηκε από τους βουλευτές του  ΠΑΣΟΚ και του ΛΑΟΣ. Ο σχετικός Νόμος 3885/2010 δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ στις 29.9.2010.
Η εκτελεστική συμφωνία υπεγράφη τελικά στις 30 Σεπτεμβρίου του 2010 από τον τότε υπουργό Οικονομικών Γιώργο Παπακωνσταντίνου, τον  Ευάγγελο Βενιζέλο, τότε υπουργό Εθνικής Άμυνας, και τον Ισκαντάρ Σάφα, τον νέο ιδιοκτήτη των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, αφού οι Άραβες επενδυτές της Άμπου Ντάμπι Μαρ και οι Γερμανοί κατασκευαστές της ThyssenKrupp, είχαν εξαφανιστεί  και είχαν μεταβιβάσει την ιδιοκτησία των ναυπηγείων σε εταιρεία του Σάφα, με μετοχικό κεφαλαίο μόλις 25 χιλιάδες ευρώ!   Το υπουργείο Εθνικής Άμυνας κατέβαλε αμέσως στον Ι. Σάφα επιπλέον το ποσό των 360 εκατομ. ευρώ προκειμένου να συνεχιστούν οι εργασίες για τα υποβρύχια, να μείνουν ανοιχτά τα ναυπηγεία και να πληρωθούν οι εργαζόμενοι. Με τον Νόμο 3885/2010 το ελληνικό δημόσιο παραιτήθηκε από οποιαδήποτε απαίτησή του εις βάρος των Γερμανών και επέστρεψε στην HDW τις εγγυητικές επιστολές καλής εκτέλεσης της κύριας σύμβασης!! Πότε έγινε αυτό; Όταν ακόμη το πολεμικό ναυτικό δεν είχε δει, πού είναι και σε ποια κατάσταση βρίσκονται τα υποβρύχια! Αποτέλεσμα, το Π.Ν. έχει 6 υποβρύχια λιγότερα, με προφανείς επιπτώσεις στην αμυντική θωράκιση της χώρας. Και, το κερασάκι, ο Ι. Σάφα έχει προσφύγει στα διεθνή δικαστήρια και ζητεί από το ελληνικό δημόσιο αποζημίωση ενός δισεκατομμυρίου  ευρώ, επειδή η κυβέρνηση δεν εφαρμόζει τον νόμο που ψήφισε  η Βουλή το 2010, για την κατασκευή δύο επιπλέον υποβρυχίων.  Σύμφωνα με νομικούς κύκλους, ο Ι. Σαφα έχει πολλές πιθανότητες να κερδίσει την υπόθεση και να εισπράξει γύρω στα 450 με 500 εκατομ. ευρώ από το ελληνικό δημόσιο!!
Σε δήλωσή του, μετά την κατάθεση στη  Βουλή από τον ΣΥΡΙΖΑ της πρότασης  για  σύσταση εξεταστικής επιτροπής για το θέμα του Σκαραμαγκά και των υποβρυχίων,  ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης, Β. Βενιζέλος, υπεραμύνεται του «νόμου 3858/2010,  για τη διάσωση των υποβρυχίων του  πολεμικού ναυτικού και των ναυπηγείων Σκαραμαγκά», όπως τον χαρακτηρίζει. Σύμφωνα με τον Β. Βενιζέλο, με αυτόν το νόμο διασώζονται «πάνω από 2 δισ. ευρώ που είχε καταβάλει έως τότε το ελληνικό δημόσιο χωρίς αντίκρισμα για τα υποβρύχια. Τέσσερα καινούργια υποβρύχια τελευταίας τεχνολογίας που απαξιώνονταν, το ένα πεταμένο στο Κίελο (Παπανικολής), και τα άλλα τρία στον Σκαραμαγκά. Και 1200, περίπου, άμεσες θέσεις εργασίας».
Ολοκληρώνοντας, να θέσουμε και το εξής ερώτημα: Μετά τον Β. Βενιζέλο, οι διάδοχοί του στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας ήταν οι Π. Μπεγλίτης, Δ. Αβραμόπουλος, Φρ. Φράγκος, Π. Παναγιωτόπουλος και πάλι Δ. Αβραμόπουλος. Γιατί άραγε, ουδείς εκ  των διαδόχων του στο ΥΠΕΘΑ, δεν διανοήθηκε καν, να εφαρμόσει τον νόμο Βενιζέλου που είχε ψηφίσει η Βουλή;
Ανάρτηση από: http://ardin-rixi.gr