Κυριακή 16 Αυγούστου 2020

«Αποκρυπτογράφηση» και «Αποδόμηση» του Σχεδίου Πισσαρίδη

Του Γιάννη Περάκη

Επιστολή-Πρώτη, Αποδέκτες, οι Νοήμονες Πολίτες


Η παρούσα Έκθεση (της Επιτροπής Χ. Πισσαρίδη, Δ. Βαγιανού, Ν. Βέττα και Κ. Μεγήρ) όπως λένε οι συγγραφείς του, αποτελεί ενδιάμεσο και άρα ημιτελές κείμενο, που παραδίδεται για παρατηρήσεις και σχολιασμό. Θα οδηγήσει σε τελική Έκθεση τον Σεπτέμβριο 2020, αφού γίνουν προσθήκες και προσαρμογές στις ενότητες της παρούσας και αφού προστεθούν και νέες ενότητες.

Τα στοιχεία της ενδιάμεσης έκθεσης είναι υπέρ-αρκετά για να εξαχθούν τα πρώτα συμπεράσματα:

  • Πρώτο, πρόκειται για ένα «επιστημονικοφανές» κείμενο, στο οποίο απουσιάζει η χρονική λογική ροή και η συνάφεια, στερείται αιτίου και αιτιατού (παρελθόν, παρόν και μέλλον),
  • Δεύτερο, το κείμενο κινείται εντός των πλαισίων της ευρωπαικής ολοκλήρωσης και
  • Τρίτο, έχει συμπεριλάβει τις βασικές στοχεύσεις του ΣΕΒ και των ξένων ισχυρών κέντρων οικονομικών αποφάσεων.

Οι «Μεταφυσικές Εκτροπές, Κουλουλώματα, Ασυνέπειες και Aτοπήματα» του σχεδίου


Η πρώτη εντύπωση που σου «μένει» διαβάζοντας το κείμενο, είναι ότι θυμίζει μια άρτια μετάφραση μελέτης για την Ελληνική Οικονομία (με «επιλεκτικά» στατιστικά στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ), ενός γερμανικού ή αμερικάνικου νεοφιλελεύθερου think tank (δεξαμενή «σκέψης»).

Θεωρείται επιβεβλημένο να τονιστεί ότι στον πρόλογο υπάρχει και η απαραίτητη κινδυνολογία και το απαραίτητο «αλάθητο του Πάπα», όταν γράφεται, «αν και υπάρχουν πολιτικές με ενδεχομένως μεγαλύτερη επίδραση στα εισοδήματα βραχυπρόθεσμα, αυτές μπορεί να έχουν μόνο πρόσκαιρα θετικά αποτελέσματα και πολύ αρνητικά στη συνέχεια».

I) «Αποκρυπτογράφηση» και «Αποδόμηση» της επιτελικής σύνοψης

1) Κατά τα τρία διαδοχικά προγράμματα προσαρμογής της προηγούμενης δεκαετίας, επήλθε σημαντική πρόοδος με εξισορρόπηση των δίδυμων ελλειμμάτων, δημοσιονομικού ισοζυγίου και ισοζυγίου πληρωμών, ενώ υπήρξε βελτίωση της ανταγωνιστικότητας μέσω μείωσης του μοναδιαίου κόστους εργασίας και τελικά ανάκτηση της πρόσβασης της χώρας στις διεθνείς αγορές για τη χρηματοδότησή της. Όμως, η παρατεταμένη αβεβαιότητα και καθίζηση των επενδύσεων οδήγησε σε βαθιά ύφεση και σε συσσώρευση δημόσιου και ιδιωτικού χρέους. Κατά το ίδιο διάστημα, υπήρξε πρόοδος σε πολλές πλευρές της οικονομίας και της διοίκησης, όμως γενικά η πρόοδος στις δομικές μεταρρυθμίσεις ήταν υπερβολικά αργή και ημιτελής. Ανάμεσα στις αιτίες για αυτό ήταν και η έλλειψη πρόσβασης σε χρηματοδότηση, στο δημόσιο και ιδιωτικό επίπεδο, ώστε να διευκολυνθεί η μεταρρυθμιστική δυναμική,

1α) «Η έλλεψη αιτίου και αιτιατού»: Μάλλον το μνημόνιο έπεσε στην κεφαλή μας ως «θεία δίκη» για τις αμαρτίες μας. Το θράσος τους είναι απύθμενο. Δεν αναφέρεται πουθενά στο κείμενο ποιοί ήταν υπεύθυνοι με τις πολιτικές τους, για τα μνημόνια. Η ίδρυση της Ν.Δ. του ΠΑΣΟΚ έγινε τον Αύγουστο του 2020. Παρομοίως και του ΣΥΡΙΖΑ. Άλλωστε η Αριστερά κυβερνούσε στο παρελθόν,

1β) «Το κουκούλωμα»: Η τρόικα και οι «εταίροι» μας και αυτοί «εξαφανισμένοι»...

2) Σημαντική πρόκληση παραμένει η υποστήριξη των αδύναμων νοικοκυριών, με μεγάλο ποσοστό τους να κινείται στα όρια της φτώχειας. Το πρόβλημα σχετίζεται άμεσα με τη μη ικανοποιητική πρόσβαση στην αγορά εργασίας, καθώς και με τη χαμηλή παραγωγικότητα που οδηγεί σε χαμηλές αμοιβές. Η ανεργία εκτινάχτηκε κατά την κρίση της προηγούμενης δεκαετίας, αλλά ήταν ήδη υψηλή και τα χρόνια της μεγέθυνσης που προηγήθηκαν της κρίσης. Την αποτελεσματική αντιμετώπιση του προβλήματος μέσω ενός συστήματος κοινωνικής προστασίας δυσχεραίνει το πολύ μεγάλο μέγεθος της άτυπης οικονομίας. Το ισχύον σύστημα αποθαρρύνει συχνά την τυπική εργασία και τελικά παγιδεύει πολλά νοικοκυριά σε χαμηλό επίπεδο ευημερίας,

2α) «Η έλλεψη αιτίου και αιτιατού»: Όλο το προηγούμενο προσωπικό και κυβερνήσεις τους βόλευαν και η ανεργία και η άτυπη οικονομία. Η ανεργία για να διορίζουν ασύστολα τα δικά τους παιδιά και η άτυπη οικονομία για να λεηλατούν τα δημόσια ταμεία. Ο Πίνακας-1 είναι χαρακτηριστικός της λεηλασίας:



Πίνακας- 1. Ποσοστά Και Ποσά Φοροδιαφυγής σε εκατ. ευρώ επί ΠΑΣΟΚ & ΝΕΑΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
Έτος  αναφοράς
Α.Ε.Π. σε εκατ. ευρώ
Ποσοστό φοροδια-φυγής επί ΑΕΠ
Ποσό  φοροδια-φυγής σε εκατ. ευρώ
2003
180.848
28,20%
50.999
2004
188.746
28,10%
53.038
2005
193.050
27,60%
53.282
2006
203.682
26,20%
53.365
2007
210.885
25,10%
52.932
2008
210.431
24,30%
51.135
2009
203.830
25,00%
50.958
2010
193.754
25,40%
49.214
2011
179.986
24,30%
43.737
2012
169.117
24,00%
40.588
ΣΥΝΟΛΑ
1.934.329

499.246
Πηγή : Friedrich Schneider, Δεκέμβριος 2011.Το 2012 είναι του ΟΟΣΑ.

Παρά του ότι η φοροδιαφυγή βάσει του Άρθρου 8- Νόμος 4337/2015 - Εγκλήματα φοροδιαφυγής- Ποινικές κυρώσεις, Άρθρο 66: 3. Όποιος διαπράττει έγκλημα φοροδιαφυγής από τα αναφερόμενα στη παράγραφο 1 τιμωρείται με φυλάκιση τουλάχιστον δύο (2) ετών:
  • α) αν ο φόρος που αναλογεί στα φορολογητέα εισοδήματα...που έχουν αποκρυβεί υπερβαίνει ανά φορολογικό ή διαχειριστικό έτος τις εκατό χιλιάδες (100.000) ευρώ ανά είδος φόρου, ή
  • β) Επιβάλλεται κάθειρξη αν το ποσό του φόρου, τέλους ή εισφοράς....υπερβαίνει ανά φορολογικό ή διαχειριστικό έτος τις εκατό χιλιάδες (100.000) ευρώ, εφόσον αφορά φόρο προστιθέμενης αξίας, ή τις εκατό πενήντα χιλιάδες (150.000) ευρώ σε κάθε άλλη περίπτωση φόρου, τέλους ή εισφοράς.
2β) «Το Κουκούλωμα»: Τότε επενέβη ως ο «από μηχανής θεός» το συμβούλιο της επικρατείας και παρεγράφησαν οι υποθέσεις... και εσώθη το πολιτικό σύστημα.

3) Οι προοπτικές της οικονομίας επιδεινώνονται μεσοπρόθεσμα από τα δυσμενή δημογραφικά χαρακτηριστικά της χώρας. Ο αριθμός γεννήσεων υποχωρεί, η ηλικιακή κατανομή επιδεινώνεται σε βάρος των οικονομικά ενεργών, ενώ υπάρχει ισχυρό αρνητικό ισοζύγιο μετανάστευσης ιδίως στις παραγωγικές ηλικίες,

3α) «Η έλλεψη αιτίου και αιτιατού»: Αλήθεια ποιός έδιωξε και εξόρισε τα παιδιά μας; Το θάβετε κύριοι, το θάβετε...Αυτός ο τόπος έχει ιστορικά οδυνηρές «εμπειρίες» από την κατάρα της μετανάστευσης...

4) Η ελληνική οικονομία επανήλθε σε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης το 2014, οι οποίοι αντιστράφηκαν και πάλι το 2015, ενώ η Ευρωπαϊκή οικονομία κατέγραφε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης. Κατά την τελευταία διετία και με τη λήξη του τρίτου προγράμματος, η ελληνική οικονομία κινήθηκε σταδιακά και πάλι προς ισχυρότερη μεγέθυνση, υψηλότερη από αυτή πολλών άλλων οικονομιών της Ευρωζώνης.

4α) «Το Κουκούλωμα»: Στα χρόνια των μνημονίων οι μισθωτοί και οι συνταξιούχοι απώλεσαν λόγω περικοπών μεγάλο μέρος του εισοδήματος τους.

1ο) Οι συνταξιούχοι έχασαν 50 δισ. μέσα σε 7 χρόνια. H παγίδα των Μνημονίων που κατακρήμνισε μισθούς και συντάξεις έφερε στα όρια της ασφυξίας την ελληνική οικονομία, η οποία απώλεσε μέσα σε 7 χρόνια 50 δις. ευρώ μόνον από την περικοπή των συντάξεων. Με δεδομένο ότι είναι παγκοίνως γνωστό πως το σύνολο των εισοδημάτων των συνταξιούχων κατευθύνεται στην άμεση κατανάλωση, εύλογα προκύπτει το έγκλημα που συντελέστηκε στην ελληνική πραγματική οικονομία με τις επιλογές στα Μνημόνια 1, 2 και 3.

4β) «Το Κουλούλωμα»: Στον Πίνακα-2 εμφανίζεται η μείωση της απασχόλησης από την αρχή των μνημονίων έως και την ψήφιση του από τον ΣΥΡΙΖΑ και τις άλλες ενωμένες «ευρωπαϊκές» δυνάμεις... Προς επίρρωση των παραπάνω, ως Πίνακας-2.


Πίνακας-2. Οι Μεταβολές Στην Απασχόληση (2008-2016)

2008
2016
διαφορά
ποσοστό  %

2008
2016
διαφορά
ποσοστό  %
Φύλο
Καθεστώς απασχόλησης
Άνδρες
2.275.517
1.685.040
-590.477
-26%
Μισθωτοί
2.653.748
2.005.283
-648.465
-24%
Γυναίκες
1.482.960
1.219.329
-263.631
-18%
Αυτοαπασχολούμενοι
1.104.729
899.085
-205.644
-19%
Ηλικία
Κλάδος οικονομίας
29 και κάτω
697.044
351.651
-345.393
-50%
Γεωργία, αλιεία, ορυχεία
436.877
395.943
-40.934
-9%
30-44
1.646.501
1.275.670
-370.831
-23%
Βιομηχανία, ηλεκτρισμός, ύδρευση
499.781
311.921
-187.860
-38%
45-64
1.339.605
1.224.506
-115.099
-9%
Οικοδομή, κατασκευές
327.627
120.194
-207.433
-63%
65 και πάνω
75.328
52.540
-22.788
-30%
Δημόσια διοίκηση
62.739
61.792
-947
-2%
Μορφωτικό επίπεδο
Εκπαίδευση, υγεία
579.958
517.465
-62.493
-11%
Δημοτικό ή λιγότερο
749.057
352.040
-397.017
-53%
Άλλες υπηρεσίες
1.711.355
1.408.328
-303.027
-18%
Γυμνάσιο
413.684
266.392
-147.292
-36%
Μέγεθος επιχείρησης
Λύκειο
1.236.399
983.406
-252.993
-20%
1-10
1.271.835
837.960
-433.875
-34%
Μεταλυκειακή
344.782
269.939
-74.843
-22%
11-50
659.818
522.237
-137.581
-21%
Πτυχίο ΑΕΙ
933.374
901972
-32.202
-3%
50 και άνω
722.868
646.984
-75.884
-10%
Μεταπτυχιακό
81.181
127.486
46.305
-57%
Σύνολο
3.758.477
2.904.368
-854.109
-23%
Πηγή: Ανάλυση των μικροδεδομένων της Έρευνας Εργατικού Δυναμικού (LFS).  Σημειώσεις: Τα στοιχεία αφορούν το β’ τρίμηνο κάθε έτους.

Αλήθεια, πόσο «κούφια» και ψεύτικα ακούγονται τα γραφόμενα περί «καταφέρανε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης και κινήθηκε σταδιακά προς ισχυρότερη μεγέθυνση»...Για ποιους αλήθεια;

5) Τα μέτρα που έχουν ήδη ληφθεί και όσα αναμένεται να ληφθούν από την ΕΕ αυξάνουν τη χρηματοδότηση της οικονομίας. Η σχετική υποστήριξη είναι κρίσιμη και απαραίτητη, καθώς χωρίς αυτή η ελληνική οικονομία θα κινδύνευε να παρασυρθεί σε βαθύτερη και περισσότερο εκτεταμένη ύφεση, ευάλωτη σε σημαντικούς τομείς, όπως ο τουρισμός και οι μεταφορές, και με περιορισμένες δυνατότητες άμυνας.

5α) «Μεταφυσική Εκτροπή και Κουκούλωμα»: Η βαθύτερη και εκτεταμένη ύφεση μάλλον Θα ήταν η διάλυση της Ελλάδας και η προσάρτηση της στην Γερμανία...

II. «Αποκρυπτογράφηση» και «Αποδόμηση» της κεντρικής αναπτυξιακής κατεύθυνσης

6) Η σταδιακή αύξηση του αριθμού των επιχειρήσεων μεσαίου και μεγάλου μεγέθους, που αποτελεί προϋπόθεση για την αύξηση της παραγωγικότητας σε σημαντικούς τομείς της οικονομίας, όπως και για την ενίσχυση των εξαγωγών. Παράλληλα, η καλύτερη διασύνδεση επιχειρήσεων μικρού και μεσαίου μεγέθους με τις μεγαλύτερες, ώστε να ενισχυθεί έμμεσα και περαιτέρω η εξωστρέφεια της οικονομίας.

6α) Η «Ασυνέπεια»: Οι «σοφοί» είναι «επιλεκτικοί» στις προτιμήσεις τους. Δεν είναι γενικά υπέρ της ιδιωτικής πρωτοβουλίας αλλά μόνο της μεγάλης ιδιωτικής πρωτοβουλίας. Το βέβαιον είναι ότι ο στόχος τους είναι οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Άλλωστε από τη διεθνή οικονομική εμπειρία γνωρίζουμε ότι η αύξηση της παραγωγικότητας των επιχειρήσεων μπορεί να αντιμετωπισθεί με δύο τρόπους:

  • 1η) Είτε μέσω μιας πολιτικής επιθετικής αύξησης του μεγέθους, με επιλεκτικά κίνητρα προς τις μεγάλες επιχειρήσεις, ώστε οι μικρές να εξαναγκαστούν σε εξαγορά ή αναστολή λειτουργίας, όπως δηλώνεται στην Έκθεση,
  • 2η) Είτε μέσω των συνεταιρισμών, συμπράξεων και κρατικής υποστήριξης των, με στόχο την παραγωγική τους αναβάθμιση και την αποφυγή ολιγοπωλιακών καταστάσεων, όπως λέμε εμείς...
7) Ενίσχυση της αποταμίευσης των νοικοκυριών εγχωρίως και η διοχέτευση μεγαλύτερου μέρους των αποταμιεύσεων αυτών σε εταιρικές επενδύσεις. Η διευκόλυνση της πρόσβασης των επιχειρήσεων, ιδιαίτερα των μικρών και μεσαίων, σε μετοχικά κεφάλαια.

7α) «Μεταφυσική Εκτροπή»: Ενίσχυση της αποταμίευσης, εδώ πραγματικά οι «σοφοί» έχουν «χάσει την μπάλα». Δεν έχουν μελετήσει τα στοιχεία με επιμέλεια. Εκτός αν λόγοι πολιτικής σκοπιμότητας (λόγω κομματικής γραμμής) τους οδήγησαν στο ατόπημα αυτό. Με τέτοια εισοδήματα οι πολίτες αυτής της χώρας μπορούν να αποταμιεύσουν και ποιοι; Άντε κάτι λίγα να αποταμιεύσουν οι 14.354, από τους έχοντες εισόδημα από 80.000-100.000,00 και οι 19.869 που το εισόδημα τους είναι άνω των 100.000,00.»: Στον Πίνακα-3 εμφανίζεται η μείωση των μισθών και των συντάξεων όπως αποτυπώνεται στα στοιχεία της Α.Α.Δ.Ε. από την αρχή των μνημονίων έως και την ψήφιση του από τον ΣΥΡΙΖΑ και τις άλλες ενωμένες «ευρωπαϊκές» δυνάμεις...


Πίνακας-3. Σύγκριση Μεταξύ Φορολογικών Ετών 2011-2017 Αριθμός Φορολογουμένων(Δηλώσεων) στο  Σύνολο Χώρας
Κλιμάκια  Οικογενειακού Εισοδήματος
Έτος-2011-Αριθμός Φορολογουμένων (Δηλώσεις)
Έτος-2017-Αριθμός Φορολογουμένων (Δηλώσεις)
Διαφορά Αριθμού Φορολο-γουμένων 2011-2017
Σύνολο
Επί τοις  % του Συνόλου
Σύνολο
Επί τοις  % του Συνόλου
Από 0-12.000
2.782.288
48,97%
4.140.573
65,00%
1.358.285
12.001-20.000
1.258.528
22,15%
1.166.163
18,31%
-92.365
20.000-50.000
1.356.817
23,88%
946.344
14,86%
-410.473
50.000-100.000
244.884
4,31%
97.150
1,53%
-147.734
100.000 και άνω
38.549
0,68%
19.869
0,31%
-18.680
Σύνολο
5.681.066
100,00%
6.370.099
100,00%
689.033
Πηγή: ΑΑΔΕ (TAXIS NET)

8) Η ενίσχυση της μισθωτής εργασίας, ώστε να υπάρξει μείωση του σχετικού μεγέθους της άτυπης οικονομίας, κίνητρα για επένδυση σε εκπαίδευση και γνώση, και αντιστροφή της διαρροής ανθρώπινου δυναμικού στο εξωτερικό, όπως και η διευκόλυνση της κινητικότητας εργαζομένων ανάμεσα σε επιχειρήσεις και κλάδους. Ανάπτυξη δεξιοτήτων, συνεχόμενη εκπαίδευση και κατάρτιση από τον ιδιωτικό τομέα.

8α) Η «Ασυνέπεια»: Ενώ η αρχή είναι σωστή «ώστε να υπάρξει μείωση του σχετικού μεγέθους της άτυπης...» στην συνέχεια «η ασυνέπεια», «όπως και η διευκόλυνση της κινητικότητας εργαζομένων ανάμεσα σε επιχειρήσεις και κλάδους...». Μήπως αυτό που εννοούν είναι ότι λόγω της διευκόλυνσης της κινητικότητας δεν «χρειάζονται» τα εργατικά δικαιώματα, αποζημίωση λόγω απόλυσης, τριετίες, επιδόματα και ότι άλλο προβλέπει το εναπομείναν εργατικό δίκαιο.

9) Προτεινόμενες δράσεις αναπτυξιακής πολιτικής: Δεδομένων των παραπάνω στόχων, και των χαρακτηριστικών της ελληνικής οικονομίας σήμερα, προτείνονται, κατά προτεραιότητα, οι παρακάτω κύριες δράσεις οικονομικής πολιτικής.

Μείωση του βάρους στη μισθωτή εργασία με συνδυαστικά μέτρα όπως:

  • Μείωση των ασφαλιστικών εισφορών (για παράδειγμα μέσω ενός σταθερού ποσού εισφορών υγείας για όλους τους εργαζόμενους),
  • Απάλειψη της «εισφοράς αλληλεγγύης»,
  • Μείωση του ανώτατου ορίου ασφαλιστέου εισοδήματος.
9α) «Το Κουλούλωμα»: Αποκρύπτουν την μείωση του ανώτατου ορίου ασφαλιστέου εισοδήματος, πίσω την μείωση των εισφορών και την απάλειψη της «εισφοράς αλληλεγγύης».

10) Εκσυγχρονισμός του συστήματος χρηματοπιστωτικής εποπτείας στον τομέα της προστασίας των επενδυτών και εκσυγχρονισμός του συστήματος εταιρικής διακυβέρνησης. Στοχοθεσία για ταχύτερη μείωση των προβληματικών δανείων από τις τράπεζες, με παράλληλες παρεμβάσεις στον πτωχευτικό κώδικα. Φορολογικά κίνητρα για αύξηση μακροχρόνιας αποταμίευσης στην κατεύθυνση ανάπτυξης της εσωτερικής κεφαλαιαγοράς.

10α) «Η αποκρυπτογράφηση»: Με τις παράλληλες παρεμβάσεις υπονοείται ότι ουδεμία προστασία της πρώτης κατοικίας και οποιαδήποτε άλλη μορφή προστασίας του δανειολήπτη.

11) Εκσυγχρονισμός της δομής του συστήματος εκπαίδευσης σε όλες τις βαθμίδες. Έμφαση στην προσχολική αγωγή. Αύξηση του μέσου μεγέθους των σχολικών μονάδων, με ουσιαστική αυτονομία και αξιολόγησή τους, καθολική ανάπτυξη ψηφιακών υποδομών και περιεχομένου, επέκταση προγραμμάτων ολοήμερου σχολείου. Ριζικός εκσυγχρονισμός συστήματος διακυβέρνησης στην ανώτατη εκπαίδευση και ουσιαστική διασύνδεση Ιδρυμάτων με αντίστοιχα της αλλοδαπής και με την οικονομία και ευρύτερη κοινωνία.

11α) «Η αποκρυπτογράφηση»: Η εκκαθάριση της παιδείας από οποιοδήποτε δημόσιο και κοινωνικό χαρακτηριστικό της. Όσοι διαθέτουν το αντίστοιχο εισόδημα θα φοιτούν στην Αβάθμια, Ββάθμια και Γβάθμια εκπαίδευση.

12) Αναδιάρθρωση του συστήματος υγείας με προτεραιότητα στην πλήρη ανάπτυξη συστήματος ψηφιακού φακέλου ασθενούς, πρωτοβάθμιας φροντίδας και πρόληψης. Εξορθολογισμός της δημόσιας δαπάνης προμηθειών φαρμάκων και υλικών, με αύξηση όγκου γενόσημων φαρμάκων, και διασύνδεση των επιστροφών και εκπτώσεων που επιβάλλονται με χαρακτηριστικά καινοτομίας, έρευνας, επενδύσεων και κλινικών μελετών

12α) Η λέξη εξορθολογισμός έχει αποκτήσει πια το νόημα της «βλασφημίας». Όποτε διαβάζουμε αυτή την λέξη τότε στο μυαλό μας έρχεται από ένστικτο η λέξη περικοπή. Αυτό ακριβώς εννοούν.

Το τέλος της «Διαστημικής Πτήσης»


Όσο μελετάει κανείς την επιτελική σύνοψη του σχεδίου-Πισσαρίδη, τόσο έχει την αίσθηση ότι παρακολουθεί κινηματογραφική ταινία. Το θέμα της, ένα διαστημόπλοιο της NASA που ο προορισμός του είναι ένας άγνωστος κατοικήσιμος πλανήτης με κατώτερο πολιτισμό. Μόλις προσγειώνεται μαζί με τους άλλους «σοφούς» της οικονομίας αρχίζει να συντάσσει οικονομικές μελέτες. Αγνοώντας τον πολιτισμό των κατοίκων του πλανήτη, τα ήθη, έθιμα και αξίες.

Κοινώς μας θεωρούν ιθαγενείς και πειραματόζωα


Ανάρτηση από: https://sioualtec.blogspot.com/