Πέμπτη 26 Μαΐου 2016

Λεφτά υπάρχουν … για τα “δικά μας” ΜΜΕ

Οι χρηματοδοτήσεις τραπεζών σε εφημερίδες, κανάλια, ραδιόφωνα και ιστοσελίδες
Του Γιάννη Ξένου από τη Ρήξη φ. 123

Οι τράπεζες το 2015 ήταν ουσιαστικά ημιθανείς, για ένα εξάμηνο λειτούργησαν με κάπιταλ κοντρόλ, έχασαν περίπου 40 δισ. σε καταθέσεις και τα «κόκκινα δάνεια» ήταν περισσότερα από ποτέ. Με την ανακεφαλαιοποίηση του προηγούμενου Νοεμβρίου ξεπουλήθηκαν έναντι εξευτελιστικού αντιτίμου σε ξένα κερδοσκοπικά φαντς. Εν τούτοις το καταστροφικό 2015 δαπάνησαν 43 εκατ. ευρώ για διαφήμιση,  ποσό που ξεπερνά κατά πολύ τα 50 εκατ. ευρώ αν προσθέσουμε και την δαπάνη για ΦΠΑ, αγγελιόσημο*, ειδικό φόρο τηλεοπτικών διαφημίσεων και λοιπές επιβαρύνσεις. Η παραπάνω δαπάνη αφορά τις τέσσερις συστημικές τράπεζες (Εθνική, Άλφα Μπανκ, Γιουρομπάνκ και Πειραιώς) και την μικρότερη Αττική Τράπεζα. Συγκεκριμένα η Πειραιώς ήταν η πιο ανοιχτοχέρα, αφού δαπάνησε 19,373 εκατ. ευρώ σε διαφημιστική δαπάνη (χωρίς επιβαρύνσεις), ενώ οι υπόλοιπες τρεις μεγάλες δαπάνησαν πάνω κάτω τα ίδια: Η Γιουρομπανκ 7,929 εκατ. ευρώ (χωρίς τις επιπλέον επιβαρύνσεις), η Άλφα Μπανκ 7,584 εκατ. ευρώ (χωρίς τις επιπλέον επιβαρύνσεις) και η Εθνική 6,394 εκατ. ευρώ (χωρίς τις επιπλέον επιβαρύνσεις). Η μικρή τράπεζα Αττικής, που η ανακεφαλαιοποίηση της τον περασμένο Φεβρουάριο είχε εξελιχθεί σε ένα μικρό θρίλερ, δεν τσιγκουνεύτηκε δαπάνες για διαφήμιση, δίνοντας 1,843 εκατ. ευρώ (χωρίς τις επιπλέον επιβαρύνσεις).
Προκλητικές δαπάνες αν σκεφτεί κανείς ότι οι συστημικές τράπεζες διασώθηκαν το 2013 με λεφτά του ελληνικού δημοσίου. Θυμίζουμε ότι σε εκείνη την ανακεφαλαιοποίηση το ελληνικό δημόσιο δανείστηκε 25,5 δισ. ευρώ και τα έδωσε στις τέσσερις τράπεζες με αντάλλαγμα η συντριπτική πλειοψηφία των μετοχών να περάσει στο δημόσιο, το ΤΧΣ κατείχε το 85,5%. Η κατασπάταληση μέρους του δημόσιου χρήματος δεν αναδεικνύεται από τα ΜΜΕ επειδή το δημόσιο χρήμα χρησιμοποιείται για να χρηματοδοτήσει τα ίδια τα ΜΜΕ. Και όπως θα δούμε από την ανάλυση των στοιχείων η πίτα μοιράζεται έτσι που να είναι όλοι ικανοποιημένοι και οι δεξιοί και οι αριστεροί, και οι «σοβαροί» και οι «αποκαλυπτικοί-καταγγελτικοί», και τα μεγάλα ψάρια και τα μικρά, για όλους έχουν μεριμνήσει οι καλοί τραπεζίτες.
Τα μεγάλα ψάρια
Τα στοιχεία διαφημιστικής δαπάνης μπορεί για πρώτη φορά να δημοσιεύτηκαν, αλλά οι πίνακες των τραπεζών δεν αναφέρουν ποιο είναι το Μέσο που έλαβε την ενίσχυση, αλλά την εταιρεία που έλαβε για λογαριασμό του την ενίσχυση. Έτσι είναι μια σπαζοκεφαλιά να εντοπίσεις ποιο μέσο κρύβεται πίσω από κάθε εταιρεία, ενώ πολλά μεγάλα Μέσα όπως του Ομίλου Αλαφούζου κόβουν τιμολόγια σε πολλές εταιρείες. Παρόλα αυτά τα «μεγάλα ψάρια» εύκολα ή δύσκολα ανακαλύπτονται. Στην πρώτη θέση βρίσκεται ο όμιλος Αλαφούζου (τηλεόραση, ραδιόφωνο, ιστοσελίδα και εφημερίδα) με 3,298 εκ. ευρώ. Το Πρώτο Θέμα με δύο εταιρείες συμφερόντων Θ. Αναστασιάδη και Τ. Καραμήτσου (εκδόσεις Πρώτο Θέμα και Νέο Χρήμα) αγγίζει τα 3 εκατ. ευρώ, με τα μισά σχεδόν (1,41 εκατ.) να προέρχονται από την Τράπεζα Πειραιώς. Από κοντά ο ΔΟΛ (2.943 εκατ.), αλλά και ο όμιλος Μπόμπολα με μόλις 2 εφημερίδες (η μια κιόλας μικρής κυκλοφορίας) φτάνει σχεδόν τα 2,5 εκατ. ευρώ. Ο Χατζηνικολάου από την άλλη ενισχύεται αρκετά (2,116 εκατ. ευρώ) από τις τράπεζες, προκειμένου να χτίσει την δημοσιογραφική του αυτοκρατορία. Τα τηλεοπτικά κανάλια, αν και διαθέτουν πιο ισχυρό Μέσο (σε σύγκριση με εφημερίδες και ιστοσελίδες) ακολουθούν. Τέλος, και ο Μαρινάκης παρότι μπήκε πρόσφατα στα ΜΜΕ με εφημερίδα, ραδιόφωνο και ιστοσελίδα δεν πρέπει να έχει παράπονο, αφού καρπώνεται ποσό διαφήμισης σχεδόν ενός εκατομμυρίου.
ΌμιλοςΠειραιώςΓιουρομπανκΆλφαΕθνικήΑττικήΣύνολο
Κυριακού (Αντεννα)990509294435192.247
Άλφα
(Κοντομηνάς)
587508139395191.648
Μέγκα**616492428439171.992
Σταρ (Βαρδηνογιάννη)294271732688914
Πρώτο Θεμα1.441498664282852.970
ΔΟΛ1.445514515377922.943
Μπόμπολας (Έθνος & Ημερησία)1.273369497259322.430
Αλαφούζος (Σκάι & Καθημερινή)1.187783700560683.298
Χατζηνικολάου (Real & Ενικός)8763963793651002.116
Μαρινάκης (Παραπολιτικά)5002001545266972
Τα ποσά είναι σε χιλ. ευρώ
Τα αμιγώς κυβερνητικά Μέσα
Σε αυτήν την κατηγορία βάζουμε τα μικρότερα Μέσα που στηρίζουν με πάθος την κυβέρνηση και είδαν τα έσοδά τους το 2015 να εκτοξεύονται. Δεν βρίσκονται σε αντιπαράθεση με την πρώτη ομαδοποίηση γιατί και μεταξύ των μεγάλων ψαριών υπάρχουν φανατικοί υποστηρικτές της κυβέρνησης, π.χ. την προηγούμενη Τρίτη το πρωτοσέλιδο της Αυγής και του Έθνους έμοιαζαν σαν δύο σταγόνες. Η επιχορήγηση που λαμβάνει η Αυγή είναι σκάνδαλο. Πουλά τις καθημερινές λίγο πάνω από χίλια φύλλα και τις Κυριακές τρεις χιλιάδες και λαμβάνει διαφημίσεις αξίας σχεδόν μισού εκατομμυρίου ευρώ. Εφημερίδα της Κυβερνήσεως με τα όλα της. Μετά, Το Ποντίκι αν και εβδομαδιαία εφημερίδα με χαμηλή πλέον κυκλοφορία κατορθώνει να έχει έσοδα 380 χιλ. ευρώ. Αλλά και ο όμιλος Κόντρα του δραχμικού Κουρή, τα 340 χιλ. ευρώ από τις τράπεζες τα βρίσκει εύκολα. Η Εφημερίδα των Συντακτών, αν και σε σχετικό δημοσίευμα διαμαρτύρονταν ότι πήρε λίγα, δεν θα έπρεπε να έχει παράπονο – 326 χιλ. ευρώ ενίσχυση σε μια συνεταιριστική  επιχείρηση από τις αμαρτωλές τράπεζες είναι ικανοποιητική επίδοση. Το Χωνί, φιλοκυβερνητική εφημερίδα με διαρκώς μειούμενη κυκλοφορία τα πάει μια χαρά με τα 180 χιλ. που εισπράττει. Να κλείσουμε με ένα σάιτ, του ευρωβουλευτή Στ. Κούλογλου, που παρότι δεν έχει τον βραχνά των τυπογραφείων, εισπράττει 85 χιλ. ευρώ.
ΜέσοΠειραιώςΓιουρομπανκΆλφαΕθνικήΑττικήΣύνολο
Αυγή2231061103515479
Εφημερίδα Συντακτών11784822617326
Κόντρα24021402118340
Ποντίκι1907179932381
TVXS (σάιτ Κούλογλου)402120485
Χωνί9922301712180
Επίκαιρα1401,59150,5
Εποχή2227,713,7
Παρόν84 84
Left (Κόκκινο ρ/σ)613221
Τα ποσά είναι σε χιλ. ευρώ
…και τα περίεργα
Στα περίεργα θα μπορούσαμε να συμπεριλάβουμε ότι υπάρχουν ιστοσελίδες που λαμβάνουν εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ διαφήμιση από τις τράπεζες. Το capital με μεγαλομέτοχο τον Χαρη Φιλιππόπουλο καρπώθηκε διαφημιστική δαπάνη 736 χιλ. ευρώ. Το newsit του Ευαγγελόπουλου λίγο πάνω από 400 χιλ. Ο διαδικτυακός όμιλος του Δημήτρη Γιαννακόπουλου 360 χιλ. και το zougla του άλλοτε κραταιού Μ. Τριανταφυλλόπουλου και αυτό περί τις 360 χιλ. ευρώ. Πάνω από τις 100 χιλ. και άλλα σάιτ όπως η iefimerida (301 χιλ.), matrix 24(200 χιλ.) newsbeast (194 χιλ.), The Toc της Στάη (154 χιλ.) και protagon, πρώην του Στ. Θεοδωράκη (150 χιλ). τουλάχιστον αυτά έχουν να αντιτείνουν ότι έχουν επισκεψιμότητα. Τα Μέσα του υπόδικου για εκβιασμούς Μαυρίκου που μόνο από την Τράπεζα Αττικής καρπώθηκαν 131 χιλ. ή το Κουρδιστό Πορτοκάλι (66 χιλ.) ή το φιλοχρυσαυγίτικο bankingnews (107 χιλ., τα μισά από την Τράπεζα Αττικής) τι έχουν να επιδείξουν; Άλλα περίεργα τα 16 χιλ. ευρώ που πήρε ο δημοσιογράφος Γιάννης Παπαγιάννης από την Αττική, τα 11 χιλ. του Κυριάκου Βελόπουλου (υπάρχουν και άλλοι δημοσιογράφοι με μικρότερα ποσά) από την ίδια τράπεζα, τα 55 χιλ. του antinews από την Πειραιώς, τα 160 χιλ. που έλαβε εταιρεία του Γιώργου Καρατζαφέρη από την Πειραιώς, τα 6 χιλ. που έλαβε το Μακελει από την Αττικής, τα 187 χιλ. του σάιτ altsantiri από την Πειραιώς ή τα 139 χιλ. ευρώ του περιστασιακού υποστηρικτή της δραχμής, Γιώργου Τράγκα μέσω της εταιρείας Πυθαγόρας Εκδοτική ΑΕ που βγάζει το περιοδικό Crash.  Γενικώς οι λίστες, ειδικά της Πειραιώς και της Αττικής, είναι γεμάτες από «περίεργα», χρόνο να έχει κανείς να αποκρυπτογραφήσει ποιο Μέσο κρύβεται πίσω από κάθε εταιρεία.
Για να δούμε όλο το πλέγμα της διαπλοκής (παλιάς και νέας) είναι απαραίτητο να δοθούν τα στοιχεία από τις χρηματοδοτήσεις των τραπεζών και για τα προηγούμενα χρόνια και κυρίως να δημοσιευτούν οι διαφημιστικές δαπάνες των ΔΕΚΟ και του Δημοσίου. Λέγεται ο ότι ο Δραγασάκης είχε πρόθεση να τις δημοσιεύσει και αυτές, αλλά το Μαξίμου του έβαλε «πάγο», θα είχε τους λόγους του.
ΥΓ. Το Άρδην, η Ρήξη, ο Λόγιος Ερμής, οι Εναλλακτικές Εκδόσεις και το ardin-rixi.gr, αν και έχουν πολύ μεγαλύτερες πωλήσεις και επισκεψιμότητα από άλλους που λαμβάνουν εκατοντάδες ή δεκάδες χιλιάδες, δεν έχουν λάβει ούτε ευρώ από τράπεζες. Οι άσπονδοι φίλοι ας ψάξουν στον κατάλογο για του λόγου το αληθές.
*Το αγγελιόσημο ορίζονταν για τις ημερήσιες εφημερίδες Αθηνών σε ποσοστό 20% επί του τιμήματος της διαφήμισης, για αυτές της Θεσσαλονίκης ήταν 16% και για τα ραδιόφωνα και τις τηλεοράσεις ήταν 21,5%. Η τελική τιμής της διαφήμισης διαμορφώνεται μετά το αγγελιόσημο συν μετά άλλο ένα 23% που είναι ο ΦΠΑ, και αν δεν υπάρχει κάποιο ακόμα ειδικό τέλος, προκύπτει η τελική τιμή.
** πολυμετοχικότητα
Ανάρτηση από: http://ardin-rixi.gr