Του Χρήστου Πουγκιάλη*
Η “σκοτεινή” είσοδος του Ορούτς Ρέις στη ελληνική υφαλοκρηπίδα στις 06.40 της 31-1-2020 “δικαιολογήθηκε” ως αποτέλεσμα των δυσμενών καιρικών συνθηκών που επικρατούσαν στην περιοχή που είχε δεσμεύσει η Τουρκία με Navtex. Η δικαιολόγηση αυτή, για την είσοδο του τουρκικού σκάφους, αλλά και το πέπλο μυστηρίου που την καλύπτει, δημιουργούν εύλογα ερωτήματα, τα οποία θα εξετάσουμε στη συνέχεια.
Από τι συνίστατο η δυσμένεια των καιρικών συνθηκών; Δυσμενείς καιρικές συνθήκες για την θάλασσα θεωρούνται οι καταιγίδες, η ομίχλη και πολύ ισχυροί άνεμοι που προκαλούν ανάλογο κυματισμό (τρικυμία). Ας εξετάσουμε όμως ποια ήταν η καιρική πραγματικότητα της περιοχής αυτής κατά την είσοδο του τουρκικού σκάφους. Όπως φαίνεται στην φωτογραφία του δορυφόρου (εικόνα 1) του EUMETSAT ώρας 06.30 τοπική (04.30 UTC) o καιρός ήταν καθαρός από νεφώσεις, άρα καταιγίδες δεν υπήρχαν, ούτε καν βροχές.
Επίσης από τα μετεωρολογικά στοιχεία που μελετήσαμε δεν προκύπτει ότι υπήρχε περίπτωση ομίχλης στην περιοχή. Διαπιστώσαμε τέλος, ότι στην περιοχή της Navtex επικρατούσαν βορειοδυτικοί άνεμοι 7 έως 8 μποφώρ μόνον για 3-5 ώρες, περίπου γύρω από την ώρα εισόδου του πλοίου. Οι άνεμοι ήταν και παρέμειναν ασθενέστεροι ανατολικά προς Κύπρο, νότια προς Αίγυπτο και δυτικά της περιοχής αυτής. Όμως το πλοίο επέλεξε να κινηθεί δυτικά, προς την Ελλάδα.
Μετά από αυτό το μικρό χρονικό διάστημα ο άνεμος εξασθενούσε σταδιακά. Στην εικόνα 2 παρατηρούμε το μέγιστο του ανέμου στις 05.00 τοπική ώρα (03.00 UTC) βάσει του προγνωστικού μοντέλου GFS.
Να σημειώσουμε ότι όταν επικρατούν τέτοιοι άνεμοι για τόσο μικρό χρονικό διάστημα, δεν προλαβαίνουν να προκαλέσουν την ανάλογη τρικυμία. Επίσης, αυτή η ένταση ανέμου δεν ήταν τόσο υψηλή, ιδιαίτερα για ένα ωκεανογραφικό σκάφος. Εκτός και αν έχει απλώσει στη θάλασσα τα ειδικά καλώδια, όπως διέρρευσε, οπότε κινδυνεύει να καταστραφεί ο εξοπλισμός του.
Διαβάστε την συνέχεια στο slpress.gr
*υποπτέραρχος ε.α. και μετεωρολόγος