Όπως δημοσίευσε χθες η εφημερίδα «Αυγή» η εταιρία ζητάει προσωρινά ασφαλιστικά μέτρα προκειμένου να επιβάλει ένα πέπλο σιωπής στους εργαζόμενους που απέλυσε όταν έκλεισε τα εργοστάσια παραγωγής οι οποίοι υποστηρίζουν ένα ευρύ μποϊκοτάζ στα προϊόντα της.Η 3Ε είναι θυγατρική της Coca-Cola Hellenic Bottling Company που ιδρύθηκε το 1969 με έδρα την Αθήνα και λειτουργεί μέχρι σήμερα ως μια από τις λίγες πολυεθνικές της Ελλάδας - πλέον με έδρα τη Ζυρίχη. Σύμφωνα με την ιστοσελίδα της εξυπηρετεί 585 εκατομμύρια καταναλωτές σε 28 χώρες και είναι μια από τις μεγαλύτερες εταιρίες του δικτύου της Coca-Cola Company παγκοσμίως και η μεγαλύτερη με έδρα την Ευρώπη. Το μισό της HBC που δεν διαπραγματεύεται στα χρηματιστήρια του Λονδίνου, της Νέας Υόρκης και της Αθήνας, ελέγχεται ισόποσα από τη μητρική Coca Cola και τον όμιλο Δαυίδ-Λεβέντη μέσω της Kar-Tess Holdings. Στην καρέκλα του Προέδρου κάθεται ο Γιώργος Δαυίδ, επί των ημερών του οποίου πτώχευσε ο ιστορικός Κατσέλης (Nutriart). Ταυτόχρονα είναι ο ίδιος που κλήθηκε να "σώσει" την Eurobank κατά τη διάρκεια της ανακεφαλαιοποίησης, τοποθετούμενος κι εκεί στη θέση του Προέδρου τον Ιούνιο του 2013. Αυτό συνέβη ενώ η πτωχευμένη Nutriart συμφερόντων του, χρωστούσε στην τράπεζα 5,7 εκατομμύρια ευρώ.
Το αίτημα για μποϊκοτάζ των προϊόντων της ξεκίνησε πριν από μήνες από τους απολυμένους εργαζόμενους που διαμαρτύρονταν για το κλείσιμο μονάδων παραγωγής στην Ελλάδα. Σύμφωνα με τους διαδηλωτές η εταιρία έχει προχωρήσει στο κλείσιμο πολλών κρίσιμων μονάδων στη χώρα και έχει περικόψει τις θέσεις εργασίας κατά εκατοντάδες μεταφέροντας την παραγωγή στην φτηνότερη(από πλευράς εργατικού κόστους) Βουλγαρία. Κατηγορούν την Coca-Cola 3Ε για υποκριτική συμπεριφορά αφού η εταιρία διαφημίζει προγράμματα εταιρικής κοινωνικής ευθύνης την ίδια ώρα που απολύει εργαζόμενους προκειμένου να μεγιστοποιήσει τα κέρδη της, γυρίζοντας έτσι την πλάτη της στην Ελλάδα από την οποία επωφελήθηκε επί δεκαετίες. Αρκετοί πρώην εργαζόμενοι της εταιρίας έχουν αναρτήσει στο διαδίκτυο ένα ψήφισμα που καλεί τον κόσμο να μποϊκοτάρει τα προϊόντα της Coca-Cola και να ασκήσει πιέσεις προκειμένου η εταιρία να επαναπροσλάβει τους εργαζόμενους αποδεικνύοντας έτσι στην πράξη την «κοινωνική υπευθυνότητα» της.
Η διαμάχη ξεκίνησε όταν η εταιρία αποφάσισε το κλείσιμο δύο εργοστασίων στην Θεσσαλονίκη και την Πάτρα το 2012. Τον Οκτώβριο της ίδιας χρονιά η Coca-Cola Hellenic Bottling Company (Coca-Cola HBC AG) επίσης ανακοίνωσε ότι μεταφέρει την έδρα της στην Ελβετία και τις μετοχές της από το Ελληνικό Χρηματιστήριο Αθηνών στο Χρηματιστήριο του Λονδίνου. Η απόφαση αυτή αποτελεί τεράστιο χτύπημα στην ελληνική οικονομία αφού η εταιρία ήταν η μεγαλύτερη της χώρας με αντιπροσωπείες σε 28 χώρες και τζίρο περί τα 6,874 δισεκατομμύρια ευρώ το 2013. Η εταιρία ανακοίνωσε ότι φεύγει από την Ελλάδα μεταξύ άλλων και εξαιτίας της μεγάλης φορολογίας.
Ο επόμενος γύρος απολύσεων ήρθε τον Οκτώβριο του 2013 με την περικοπή ακόμα 33 θέσεων εργασίας στο κέντρο διανομής της Θεσσαλονίκης που προκάλεσε απεργία των εργαζομένων ενώ τον επόμενο μήνα του 2013 η εταιρία μήνυσε τα μέλη της Πανελλήνιας Ομοσπονδία Εργατουπαλλήλων Εμφιαλωμένων Ποτών (ΠΟΕΕΠ) και μέλη της Ένωσης στην Θεσσαλονίκη απαιτώντας 250.000 ευρώ για ζημιές που υποτίθεται ότι σημείωσε η Coca-Cola εξαιτίας των διαδηλωτώνπου κατήγγειλαν ότι η εταιρία μετέφερε της εγκαταστάσεις της σε χώρες με φτηνότερο κόστος παραγωγής. Σε ανακοίνωσή της η εταιρία αρνείται τις κατηγορίες και υποστηρίζει ότι «δεν θα επιτρέψει σε κανέναν να αμφισβητεί την ισχυρή αφοσίωση της για σταθερή και ουσιώδη παρουσία στη Θεσσαλονίκη και την Βόρεια Ελλάδα». Επιπλέον ισχυρίστηκε ότι εφόσον κερδίσει τη δικαστική διαμάχη θα δώσει τα χρήματα σε φιλανθρωπίες. Η υπόθεση δεν έχει ακόμα φτάσει στο ακροατήριο.
Ωστόσο εξαιτίας της απεργίας που ήδη εξελίσσεται στην Θεσσαλονίκη και τις εκλύσεις για μποϊκοτάζ των προϊόντων της εταιρίας η Coca-Cola 3E δεν φαίνεται διατεθειμένη να περιμένει περισσότερο και τώρα ζητάει προσωρινή διαταγή προκειμένου να σταματήσει τη διάδοση του μποϊκοτάζ. Μάλιστα όπως φαίνεται η εταιρία ζητάει το δικαστήριο να απαγορεύσει στους εργαζόμενους ακόμα και να φοράνε μπλουζάκια που γράφουν «κάντε μποϊκοτάζ μέχρι να ανοίξουν ξανά τα εργοστάσια».
Την ώρα λοιπόν που το διαδικτυακό ψήφισμα έχει συγκεντρώσει 17.000 υπογραφές (ο στόχος είναι 100.000) η εταιρία προσπαθεί να περιορίσει την διάδοση του (μπορείτε να το δείτε με κλικ εδώ). Σε μια αντίστοιχη περίπτωση στην Ισπανία το μποϊκοτάζ προς την εταιρία εμφιαλώσεως οδήγησε στην πτώση της κατανάλωσης σχεδόν κατά 50% τον Φεβρουάριο σε σύγκριση με ένα χρόνο πριν.
Η Coca-Cola δεν θέλει να χαλάσει το κοινωνικά «ευαίσθητο» προφίλ της θεωρώντας ότι αν επικρατήσει στην κοινή γνώμη ότι η εταιρία γυρίζει την πλάτη της στην χώρα την δυσκολότερη στιγμή θα προκληθεί σοβαρή ζημιά.
Η εταιρία χρησιμοποιεί επίσης το (αυξημένο) διαφημιστικό της budget προκειμένου να ελέγξει ευθέως ή πλαγίως τα ΜΜΕ ώστε να μην καλύπτουν τις κινητοποιήσεις, τις απεργίες και τις εκκλήσεις για μποϊκοτάζ. Αυτό επεσήμανε η ΠΟΕΣΥ η οποία εξέδωσε ανακοίνωση σύμφωνα με την οποία οι εργαζόμενοι της Coca-Cola έχουν αποκλειστεί από την κάλυψη των ΜΜΕ παρά τον αγώνα τους που συνεχίζεται επί 9 μήνες. Η ένωση των συντακτών καλεί τους δημοσιογράφους να καλύψουν την υπόθεση «όσο περισσότερο μπορούν» (γιατί φαίνεται ότι δεν μπορούν αρκετά).
Το αίτημα για μποϊκοτάζ των προϊόντων της ξεκίνησε πριν από μήνες από τους απολυμένους εργαζόμενους που διαμαρτύρονταν για το κλείσιμο μονάδων παραγωγής στην Ελλάδα. Σύμφωνα με τους διαδηλωτές η εταιρία έχει προχωρήσει στο κλείσιμο πολλών κρίσιμων μονάδων στη χώρα και έχει περικόψει τις θέσεις εργασίας κατά εκατοντάδες μεταφέροντας την παραγωγή στην φτηνότερη(από πλευράς εργατικού κόστους) Βουλγαρία. Κατηγορούν την Coca-Cola 3Ε για υποκριτική συμπεριφορά αφού η εταιρία διαφημίζει προγράμματα εταιρικής κοινωνικής ευθύνης την ίδια ώρα που απολύει εργαζόμενους προκειμένου να μεγιστοποιήσει τα κέρδη της, γυρίζοντας έτσι την πλάτη της στην Ελλάδα από την οποία επωφελήθηκε επί δεκαετίες. Αρκετοί πρώην εργαζόμενοι της εταιρίας έχουν αναρτήσει στο διαδίκτυο ένα ψήφισμα που καλεί τον κόσμο να μποϊκοτάρει τα προϊόντα της Coca-Cola και να ασκήσει πιέσεις προκειμένου η εταιρία να επαναπροσλάβει τους εργαζόμενους αποδεικνύοντας έτσι στην πράξη την «κοινωνική υπευθυνότητα» της.
Η διαμάχη ξεκίνησε όταν η εταιρία αποφάσισε το κλείσιμο δύο εργοστασίων στην Θεσσαλονίκη και την Πάτρα το 2012. Τον Οκτώβριο της ίδιας χρονιά η Coca-Cola Hellenic Bottling Company (Coca-Cola HBC AG) επίσης ανακοίνωσε ότι μεταφέρει την έδρα της στην Ελβετία και τις μετοχές της από το Ελληνικό Χρηματιστήριο Αθηνών στο Χρηματιστήριο του Λονδίνου. Η απόφαση αυτή αποτελεί τεράστιο χτύπημα στην ελληνική οικονομία αφού η εταιρία ήταν η μεγαλύτερη της χώρας με αντιπροσωπείες σε 28 χώρες και τζίρο περί τα 6,874 δισεκατομμύρια ευρώ το 2013. Η εταιρία ανακοίνωσε ότι φεύγει από την Ελλάδα μεταξύ άλλων και εξαιτίας της μεγάλης φορολογίας.
Ο επόμενος γύρος απολύσεων ήρθε τον Οκτώβριο του 2013 με την περικοπή ακόμα 33 θέσεων εργασίας στο κέντρο διανομής της Θεσσαλονίκης που προκάλεσε απεργία των εργαζομένων ενώ τον επόμενο μήνα του 2013 η εταιρία μήνυσε τα μέλη της Πανελλήνιας Ομοσπονδία Εργατουπαλλήλων Εμφιαλωμένων Ποτών (ΠΟΕΕΠ) και μέλη της Ένωσης στην Θεσσαλονίκη απαιτώντας 250.000 ευρώ για ζημιές που υποτίθεται ότι σημείωσε η Coca-Cola εξαιτίας των διαδηλωτώνπου κατήγγειλαν ότι η εταιρία μετέφερε της εγκαταστάσεις της σε χώρες με φτηνότερο κόστος παραγωγής. Σε ανακοίνωσή της η εταιρία αρνείται τις κατηγορίες και υποστηρίζει ότι «δεν θα επιτρέψει σε κανέναν να αμφισβητεί την ισχυρή αφοσίωση της για σταθερή και ουσιώδη παρουσία στη Θεσσαλονίκη και την Βόρεια Ελλάδα». Επιπλέον ισχυρίστηκε ότι εφόσον κερδίσει τη δικαστική διαμάχη θα δώσει τα χρήματα σε φιλανθρωπίες. Η υπόθεση δεν έχει ακόμα φτάσει στο ακροατήριο.
Ωστόσο εξαιτίας της απεργίας που ήδη εξελίσσεται στην Θεσσαλονίκη και τις εκλύσεις για μποϊκοτάζ των προϊόντων της εταιρίας η Coca-Cola 3E δεν φαίνεται διατεθειμένη να περιμένει περισσότερο και τώρα ζητάει προσωρινή διαταγή προκειμένου να σταματήσει τη διάδοση του μποϊκοτάζ. Μάλιστα όπως φαίνεται η εταιρία ζητάει το δικαστήριο να απαγορεύσει στους εργαζόμενους ακόμα και να φοράνε μπλουζάκια που γράφουν «κάντε μποϊκοτάζ μέχρι να ανοίξουν ξανά τα εργοστάσια».
Την ώρα λοιπόν που το διαδικτυακό ψήφισμα έχει συγκεντρώσει 17.000 υπογραφές (ο στόχος είναι 100.000) η εταιρία προσπαθεί να περιορίσει την διάδοση του (μπορείτε να το δείτε με κλικ εδώ). Σε μια αντίστοιχη περίπτωση στην Ισπανία το μποϊκοτάζ προς την εταιρία εμφιαλώσεως οδήγησε στην πτώση της κατανάλωσης σχεδόν κατά 50% τον Φεβρουάριο σε σύγκριση με ένα χρόνο πριν.
Η Coca-Cola δεν θέλει να χαλάσει το κοινωνικά «ευαίσθητο» προφίλ της θεωρώντας ότι αν επικρατήσει στην κοινή γνώμη ότι η εταιρία γυρίζει την πλάτη της στην χώρα την δυσκολότερη στιγμή θα προκληθεί σοβαρή ζημιά.
Η εταιρία χρησιμοποιεί επίσης το (αυξημένο) διαφημιστικό της budget προκειμένου να ελέγξει ευθέως ή πλαγίως τα ΜΜΕ ώστε να μην καλύπτουν τις κινητοποιήσεις, τις απεργίες και τις εκκλήσεις για μποϊκοτάζ. Αυτό επεσήμανε η ΠΟΕΣΥ η οποία εξέδωσε ανακοίνωση σύμφωνα με την οποία οι εργαζόμενοι της Coca-Cola έχουν αποκλειστεί από την κάλυψη των ΜΜΕ παρά τον αγώνα τους που συνεχίζεται επί 9 μήνες. Η ένωση των συντακτών καλεί τους δημοσιογράφους να καλύψουν την υπόθεση «όσο περισσότερο μπορούν» (γιατί φαίνεται ότι δεν μπορούν αρκετά).
Ανάρτηση από: http://www.thepressproject.gr