Με στόχο την εξοικονόμηση πόρων σχεδιάστηκε μια πρωτότυπη για τα ελληνικά δεδομένα πλατφόρμα διαμοιρασμού γεωργικών μηχανημάτων
Μέσα από την πλατφόρμα Mermix, παραγωγοί που διαθέτουν μηχανήματα, τα καταχωρίζουν προς ενοικίαση σε άλλους παραγωγούς.
Της Όλγας Κλώντζα
Οι άνθρωποι δεν είμαστε οι μόνοι που ζούμε σε οργανωμένες κοινωνίες, αλλά συγχρόνως δεν συγκροτούμε και την πλέον αξιοθαύμαστη κοινωνία. Χαρακτηρισμός που αποδίδεται όμως σε αυτή την μυρμηγκιών, για την παροιμιώδη εργατικότητα, την αποτελεσματική συνεργασία και τη λειτουργική ομαλότητα. Δεν είναι τυχαίο που ο Αίσωπος αποτύπωσε αυτά τα χαρακτηριστικά σε έναν από τους γνωστότερους μύθους του, εξαίροντας την προνοητικότητα του μέρμηγκα που όλο το καλοκαίρι συνέλεγε ακάματα σπόρους για να «βγάλει» τον χειμώνα.
Η συνεργατικότητα και ο προγραμματισμός αυτής της λιλιπούτειας αλλά πολυπληθούς κοινωνίας αντανακλώνται στην ονομασία μιας πρωτότυπης – για τα ελληνικά δεδομένα – πλατφόρμας διαμοιρασμού γεωργικών μηχανημάτων. Η Mermix σχεδιάστηκε ακριβώς για να υποστηρίξει τους έλληνες αγρότες στον αποτελεσματικό προγραμματισμό, στην εξοικονόμηση πόρων και στον εκσυγχρονισμό της καλλιέργειάς τους. Σε μια περίοδο μάλιστα που το εισόδημα μειώνεται λόγω της αύξησης του κόστους παραγωγής και της φορολόγησης.
Οπως λέει μιλώντας στο «Βήμα» ο ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος του Mermix, κ. Χρήστος Σταμάτης, σύμφωνα με μελέτες τα γεωργικά μηχανήματα χρησιμοποιούνται κατά μέσο όρο το 17% του έτους ενώ το υπόλοιπο 83% παραμένουν σε αχρηστία. Ως μηχανολόγος-μηχανικός γνωρίζει καλά από τα ακαδημαϊκά του χρόνια ότι τα αδρανή μηχανήματα χαλάνε γρηγορότερα από αυτά που «εργάζονται».
Η καθημερινή του επαφή με παραγωγούς του αγροτικού συνεταιρισμού Stevia Hellas που αριθμεί 87 μέλη, από τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου, τον οδήγησε στον εντοπισμό ενός χάσματος ανάμεσα σε όσους διαθέτουν αγροτικά μηχανήματα που κάθονται σε αποθήκες και σε εκείνους που δεν έχουν πρόσβαση σε μηχανήματα που χρειάζονται. «Ξεκινήσαμε εντός συνεταιρισμού την καταγραφή των διαθέσιμων μηχανημάτων και των αντίστοιχων αναγκών των μελών μας, έχοντας επίγνωση ότι εν πολλοίς αυτό το χάσμα οφείλεται και στη δική μας νοοτροπία. Οταν πια προχωρήσαμε στο matchmaking, διαπιστώσαμε ότι αυτό δούλεψε» αναφέρει ο κ. Σταμάτης.
Αξιοποιώντας λοιπόν σαν πιλότο αυτή την εμπειρία, δημιούργησε πριν από δυόμισι χρόνια μια startup, η οποία μετεξελίσσεται με σταθερά βήματα σε επιχείρηση. Πρόοδος που δεν ήταν εύκολη, δεδομένου του παραδοσιακού, σχεδόν πατριαρχικού, τρόπου με τον οποίο λειτουργεί ακόμη η αγροτική οικονομία της χώρας. Μέσα από την πλατφόρμα Mermix, παραγωγοί που διαθέτουν μηχανήματα τα καταχωρίζουν προς ενοικίαση σε άλλους παραγωγούς.
Startup στο χωράφι
Η διαδρομή βεβαίως για να πεισθούν οι αγρότες να διαθέσουν προς μίσθωση τα μηχανήματά τους ή να ενοικιάσουν μηχανήματα που έχουν ανάγκη είναι συχνά δύσβατη. Χαρακτηριστική η περίπτωση ενός νέου αγρότη που στα πρώτα βήματα της ιδέας απευθύνθηκε στους ανθρώπους του Mermix προς αναζήτηση μιας σπαρτικής μηχανής. Οταν το κατάλληλο μηχάνημα βρέθηκε σε διπλανό χωριό, η αντίδραση του πατέρα του που λάμβανε τις αποφάσεις ήταν αρνητική. «Σιγά μην πάρω από αυτόν, να νομίζει ότι δεν έχω. Θα αγοράσουμε κι εμείς» αντέδρασε και επέβαλε τελικά την άποψή του.
«Στόχος μας είναι, μέσα στη δύσκολη αυτή περίοδο, να βοηθήσουμε τον έλληνα αγρότη να καλλιεργήσει μειώνοντας το κοστολόγιό του, βελτιώνοντας την ποιότητά του και την παραγωγικότητά του» λέει ο κ. Σταμάτης, επισημαίνοντας ότι αυτό απαιτεί αλλαγή νοοτροπίας. Μια ακόμα διαπίστωση, κατά τη συνεχή του επαφή με αγρότες, είναι η έλλειψη προγραμματισμού. Οταν εντός του συνεταιρισμού έβαλαν ένα πρόγραμμα στις εργασίες, όλοι κατάλαβαν πόσο αποτελεσματικά δούλεψαν. Προχώρησαν ακόμη και σε μαζικές αγορές για να δουν επί του πρακτέου πώς μπορούν να επιτύχουν καλύτερες τιμές, μέσω των οικονομιών κλίμακας.
«Ο αγροτικός τομέας είναι γεμάτος προκλήσεις για όποιον θέλει να καινοτομήσει. Εκεί που οι decision makers είναι άνω των 45 ετών, η διείσδυσή μας είναι δύσκολη» σχολιάζει ο κ. Σταμάτης. Ομως με την τακτική peer to peer, ο ρυθμός ανάπτυξης της εταιρείας εντός του 2017 περιορίζεται σε 2%-3%. Η μετάβαση της εταιρείας σε μια νέα εποχή απαίτησε και αλλαγή στρατηγικής.
Υπογράφοντας στρατηγικές συνεργασίες με δύο μεγάλες εταιρείες του αγροτοδιατροφικού κλάδου που διαθέτουν μεγάλο δίκτυο αγροτών, μέσα στο εφετινό καλοκαίρι το Mermix θα έχει πρόσβαση περίπου στο 8% των ελλήνων αγροτών. Ουσιαστικά η πλατφόρμα εξασφαλίζει τη βιωσιμότητά της καθώς εκτιμάται ότι ο ρυθμός ανάπτυξης θα εκτοξευθεί στο 60%, σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο. «Οι δύο αυτές συμφωνίες μάς ανοίγουν την πόρτα σε ένα κοινό αγροτών που για να προσεγγίσουμε μόνοι μας θα χρειαζόμασταν 5-6 χρόνια και πόρους. Συστηνόμαστε πια στους αγρότες όχι μόνο μέσω της συμβατικής αλλά και της συμβολαιακής καλλιέργειας» εξηγεί.
Καινοτομία με αρχές sharing economy
Το ξεκίνημα της πλατφόρμας έγινε με προσωπικά κεφάλαια, όμως σημαντική υπήρξε η συμβολή του ευρωπαϊκού προγράμματος Fractals FP7, ενός accelerator της ΕΕ, που μέσα από διαγωνισμό ανάμεσα σε περίπου 800 συμμετοχές έδωσε στη νεοφυή επιχείρηση 115.000 ευρώ. Ακολούθησε η ένταξη σε δύο θερμοκοιτίδες επιχειρηματικότητας, το Orange Grove της Ολλανδικής Πρεσβείας και τη ΘΕΑ του ΕΒΕΑ, καθώς και το βραβείο Στέλιος Χατζηιωάννου. «Η υποστήριξη που λάβαμε από αυτές τις πρωτοβουλίες είναι ανεκτίμητη, ιδιαίτερα στον τομέα της δικτύωσης. Ακόμη και σήμερα μας βοηθούν και είναι δίπλα μας» επισημαίνει ο κ. Σταμάτης.
Οπως εξηγεί ο επικεφαλής, πρόκειται για μια πλατφόρμα που απευθύνεται στην πραγματική οικονομία∙ μια απλή σύλληψη στη βάση της sharing economy που είναι πολύ διαδεδομένη στο εξωτερικό. Οταν κάποιος, για παράδειγμα, ενοικιάζει μια σπαρτική μηχανή, αξίας 30.000 ευρώ, δύο φορές και βγάζει την ασφάλεια, πρόκειται για μια κατάσταση win-win. Η αμοιβή για την υπηρεσία της πλατφόρμας είναι για τη μεσολάβηση και δεν εξαρτάται από το ύψος της συναλλαγής.
Με σύνθημα «Access nearby tools», σε δεύτερο χρόνο, θα δίδεται η δυνατότητα μέσω του Mermix σε ομάδες παραγωγών να προμηθεύονται όχι μόνο μηχανήματα αλλά και «εργαλεία» όπως αγροεφόδια, έναν γεωπόνο ή μερικούς εργάτες. Ως το τέλος του καλοκαιριού, αναπτύσσονται ήδη νέες υπηρεσίες, στις οποίες περιλαμβάνονται νέα «εργαλεία». Χάρη σε αυτά κάθε εγγεγραμμένος παραγωγός θα μπορεί να εκτιμήσει ακόμα και την παραγωγή που θα έχει στο τέλος της χρονιάς, ενώ οι επαγγελματίες αγρότες θα μπορούν να δημιουργήσουν το δικό τους micro site για την προώθηση των προϊόντων τους.
Ανάρτηση από: http://www.tovima.gr